Psihologia culorilor nu este pe atât de simplă precum mulți consumatori sau firme consideră. În spatele acesteia există o multitudine de teorii și interpretări. Partea  bună este că în momentul în care aceasta este înțeleasă, strategia unui brand devine și mai eficientă.

Societatea este influențată constant de mediul în care trăiește. Sunt situații în care cuvintele pot avea o putere asupra modului în care o persoană reacționează la un dialog sau percepe discuția. Dacă cuvintele pot face asta, culorile, un factor primordial al mediului înconjurător, au un impact mai major.

Din acest motiv, este extrem de important ca o afacere, înainte de a începe orice tip de proiect vizual, să înțeleagă psihologia culorilor și cum sunt acestea înțelese de consumatori.

Deși există numeroase articole și studii, acestea nu pot fi aplicate la nivel general, mondial. Culorile nu pot fi discutate într-un mod abstract. În schimb, pot fi înțelese prin prisma preferințelor personale a diferiți oameni, a culturii sau tradiției lor.

Se recomandă ca încercarea de apelare la psihologia culorilor să se bazeze pe două reguli:    

1. Nu tot ceea ce este scris despre ea reprezintă adevărul absolut și o mulțime de teorii sunt discutabile. Dacă un brand descoperă un studiu plauzibil, este de datoria sa să îl testeze. Posibil ca acesta să aibă un impact asupra publicului său țintă.

2. Psihologia culorilor funcționează cel mai bine asupra unui public omogen. Sexul, locația, vârsta și patrimoniul cultural pot îngreuna procesul de aplicare. Este necesar ca un brand cu un public divers să testeze diferite scheme de culori pe diferite grupuri.

Psihologia culorilor poate trezi emoții

Conform studiilor, 90% dintr-o apreciere rapidă asupra unui produs este făcută pe baza culorilor. Aceasta este o veste bună. Totuși, această apreciere se bazează pe experiența personală a consumatorului și nu se poate spune cu siguranță dacă, de exemplu, culoarea roșie sau cea albastră din ambalajul produsului a condus la aceasta.

Psihologia culorilor este un subiect mult studiat de ani de zile. Este curios cum oamenii au atâtea interpretări cu privire la acestea. Un motiv ar putea fi faptul că fiecare persoană percepe culorile diferit. Acest lucru se datorează preferințelor personale, experiențelor trecute, culturii, genului, credințelor, toate acestea afectând modul de percepere a unei culori specifice.

Partea care contează pentru consumatori este ca nuanțele să se potrivească cu ceea ce brand-ul dorește să transmită. Dacă aceștia gândesc că ceea ce marca intenționează să exprime este redat prin culoarea aleasă, atunci marca câștigă atenție.

Este util ca o afacere să rețină că modelele de culori sunt utilizate pentru a face mărcile să fie mai recunoscute și mai apreciate (Ex: Coca-Cola – roșu + alb). Cu cât culorile alese sunt mai îndrăznețe, cu atât o marcă va fi mai ușor de recunoscut.

Cinci dimensiuni ale personalității unui brand

Într-un studiu al profesoarei Jennifer Aaker, de la universitatea Standford, s-a stabilit că există cinci dimensiuni de bază diferite care contează pentru personalitatea pe care consumatorii o asociază cu marca. Un brand este uneori capabil să îmbrățișeze două dintre acestea, dar în general, se concentrează doar pe una.

Dimensiunile personalității brand-ului, conform profesoarei Jennifer Aaker:

  • Sinceritate – Culoare principală: Albastru – Un brand onest, realist, moral, vesel
  • Entuziast – Culoarea principală: Roz – Un brand îndrăzneț, energic, inventiv, modern
  • Competență – Culoarea principală: Verde – Un brand inteligent, de încredere, de succes
  • Rafinament – Culoarea principală: Violet – Un brand de clasă superioară, sofisticat
  • Putere – Culoarea principală: Portocaliu – Un brand rezistent, dur, pentru activități în aer liber

psihologia-culorilor

Este esențial ca o afacere să știe din ce categorie face parte și apoi să aleagă nuanțele care accentuează culoarea principală. Cel mai bun mod de a face acest lucru este să nu se aplice asociații stereotipice (Ex: roșu este emoție sau maro este robust), ci să se aleagă culori care în contextul mărcii semnalizează dimensiunea care contează.

Asta înseamnă că un brand trebuie să ia în considerare ce înseamnă acea psihologie a culorilor în industria în care activează. De exemplu, verde poate însemna un lucru pentru  o companie de amenajări exterioare și altceva pentru o companie financiară.    

Contrastul

Deși o unică culoare semnalează o idee, s-a dovedit că contrastul este întotdeauna un concept accesibil. Ceva care iese în evidență plin de viață este mereu observat.

Acest lucru este cunoscut sub denumirea de efect de izolare. Există diverse modalități de face ceva mai vizibil decât ceea ce este în jurul său, inclusiv utilizarea spațiului negativ și a mișcării. Culoarea formează într-un mod natural un alt mod eficient de a atrage atenția consumatorilor. Și atunci când se atrage atenția în acest fel, sunt șanse mult mai mari ca un brand să fie amintit.

Testare

Se recomandă ca după ce o afacere a selectat câteva scheme de culori care funcționează cel mai bine pentru ceea ce oferă, să le și testeze. Pentru a se alege cele care funcționează cel mai bine nu trebuie să se pună accent doar pe cele care aduc cele mai multe conversii, ci trebuie să se observe și asupra cui au impact.

Cel mai bun mod de a face acest lucru este să se proiecteze un studiu în care se identifică care tipuri de design au atras cel mai tare și ce tip de consumatori au atras. În implementarea acestuia trebuie să se acorde atenție vârstei, sexului, naționalității și altor factori care diferențiază tipurile de public țintă.

O afacere care este capabilă să își împartă publicul în grupuri diferite, cu preferințe diverse, poate realiza materiale vizuale bazate pe caracteristicile fiecărui grup.

În orice caz, un brand nu trebuie să presupună că o pagină conduce la mai multe conversii doar pentru că butonul spre o anumită acțiune (cumpărare, abonare newsletter etc.) este roșu și în altă parte este verde. Rareori este atât de simplu. Posibil ca butonul roșu să conducă la o rată mai mare de conversii pentru că a creat un contrast mai mare cu restul paginii sau pentru că culoarea roșie s-a îmbinat mai bine cu celelalte elemente.

Se recomandă ca o marcă să evite răspunsurile ușoare. Deși este necesar puțin mai mult timp pentru analiză și pentru alegerea unei scheme de culori potrivită pentru site-ul propriu și publicul țintă, în cele din urmă se va găsi combinația care funcționează cu adevărat, bazată pe ceea ce clienții își doresc și punctele forte de diferențiere față de concurență.

Culorile sunt extrem de puternice și pot influența decizia de cumpărare a unui consumator într-un mod care nu poate fi conștientizat. Culorile potrivite pot consolida identitatea mărcii și percepția acesteia în mintea clienților.

Brand-urile pot comunica prin culorile lor fără a mai fi nevoie de multe cuvinte sau prezentări. Apelând la cele care exprimă cu adevărat viziunea și valorile mărcii, se construiește o identitate unică și recunoscută într-un mod simplu.