
Link-urile externe pot fi cu ușurință unul dintre cele mai trecute cu vederea elemente SEO. Sunt, de asemenea, şi unul dintre cele mai greșit înțelese.
Unii adaugă prea multe link-uri în conținut fără a lua în considerare calitatea, relevanța sau întreținerea pe termen lung. Alții le evită complet, îngrijorați de „pierderea” autorității în clasament sau de pierderea vizitatorilor.
Atunci când sunt utilizate strategic, link-urile externe pot construi autoritate, pot aprofunda relevanța tematică și pot îmbunătăți experiența utilizatorului.
Acestea semnalează încredere atât motoarelor de căutare, cât și cititorilor, mai ales atunci când sunt citate cercetări originale, opinii de experți sau surse autorizate.
Acest articol surprinde noutăţi despre link-urile externe, de ce contează, cum pot fi alese cu înțelepciune și cum se menţin ca parte a unei strategii SEO scalabile și de încredere.
Ce este un link extern?
Un link extern (cunoscut și sub denumirea de link “outbound”) este o legătură de pe un site anume care indică o pagină diferită de către domeniul paginii sursă. Fiecare citat al unei surse, link către un studiu de cercetare sau redirecţionarea cititorului către un instrument util, presupune crearea unui link extern.
Din perspectiva unui utilizator, un link extern este o cale către mai multe informații.
Pentru motoarele de căutare, acestea ajută la amplasarea conținutului în graficul de cunoștințe interconectat al web-ului (mai multe detalii mai jos), semnalând modul în care pagina în cauză se referă la și susține subiectul de destinație.
La fel de important, link-urile către surse autorizate construiesc, de asemenea, încredere în rândul cititorilor. Atunci când sunt citate cercetări, știri sau comentarii de specialitate bine cotate, acest lucru arată interes şi expertiză, astfel conținutul pare mai credibil și mai fiabil.
Cu alte cuvinte, link-urile externe nu doar conectează informații, ci și consolidează autoritatea editorului căruia merită să i se acorde atenție, atât din partea oamenilor, cât și a crawler-elor.
Care este diferenţa dintre un link extern şi unul intern?
Link-urile interne conectează pagini din același domeniu.
Scopul lor este de a ghida utilizatorii mai adânc în conținutul site-ului, de a ajuta motoarele de căutare să înțeleagă structura site-ului și de a distribui valoarea link-urilor între diverse pagini asociate.
Link-urile externe, în schimb, îi conduc pe cititori către informații credibile din afara site-ului.
Acestea oferă context de susținere, sporesc încrederea și autoritatea și poziționează conținutul respectiv alături de alte surse reputate - uneori chiar și concurenți direcți, dacă oferă informații complementare care îmbunătățesc materialul.
Contează linkurile externe în SEO?
Când vine vorba de importanța link-urilor pentru SEO, cea mai mare atenție se îndreaptă către linkurile interne și backlinkuri - link-uri care indică conținutul respectiv şi provine de pe alte site-uri.
Studiul Backlinko din 2025 privind factorii de clasare pe prima pagină a constatat că paginile cu mai multe backlink-uri tind să se claseze mai sus în SERP-uri.
Link-urile interne, la rândul lor, au cunoscut o oarecare renaștere în ultimii ani. În mare parte datorită profesioniștilor SEO respectați, precum Kevin Indig, care au atras o atenție reînnoită asupra a ceea ce era odată o tactică sub-utilizată.
Executate corespunzător, link-urile interne îmbunătățesc capacitatea de crawling, ajută motoarele de căutare să descopere și să indexeze pagini mai profunde și semnalează care părți ale site-ului au cea mai mare pondere.
Însă, acum linkurile externe merită un loc în conversație.
Impactul lor poate să nu fie la fel de imediat măsurabil, dar link-urile externe pot completa și amplifica beneficiile eforturilor de linkuri interne și backlinkuri.
De ce? Ei bine acestea sunt motivele.
Link-urile externe cresc credibilitatea în fața cititorilor prin referirea la surse de specialitate
Link-urile externe semnalează despre ce este conținutul și în cine există încredere în domeniul vizat.
Spre exemplu, dacă conţinutul este despre tendințe SEO și sunt inserate link-uri către surse consacrate precum Ahrefs, Moz sau Google Search Central, acest fapt transmite indicii semantice clare că respectivul conținut se bazează pe expertiză recunoscută.
Prin linkuri constante către surse cu o autoritate percepută ca şi egală sau mai mare, brandul este poziţionat în aceeași categorie. În timp, cititorii încep să asocieze numele brandului cu același nivel de credibilitate și fiabilitate ca și sursele citate.
Wikipedia este un foarte bun exemplu. Linkurile directe către o pagină wiki individuală în sine pot fi de uşoară influență, dar căutarea și linkurile către una dintre sursele primare enumerate în partea de jos a paginii? Aici se găseşte adevărata valoare.
Linkurile directe către acele surse autorizate oferă conținutului aceeași poziţie a credibilității percepute.
Link-urile externe ajută Google să înțeleagă contextul și credibilitatea conținutului
Motoarele de căutare văd web-ul ca o rețea de pagini și entități interconectate - o structură pe care Google o numește Graficul Cunoștințelor.
Acest sistem este conceput pentru a înțelege aspecte despre oameni, locuri și lucruri, precum și modul în care aceste entități se raportează una la cealaltă.
Prin conectarea la surse autorizate și relevante din punct de vedere tematic, Google este încurajat să plaseze conținutul în cadrul acelei rețele, îmbunătățind înțelegerea relațiilor dintre subiecte, organizații și concepte.
Cu cât le este mai facil motoarelor de căutare stabilirea acestui context, cu atât conținutul devine mai credibil. Această încredere poate influența modul în care paginile sunt indexate, cât de sigur sunt clasate și cât de probabil este să apară pentru interogări bazate pe entități.
Link-urile externe îmbunătăţesc experienţa utilizatorului
Link-urile externe bine plasate fac conținutul mai util.
Acestea arată cititorilor dispoziţia de a împărtăşi surse care le servesc nevoile, chiar dacă acele resurse se află în afara site-ului.
Uneori, asta înseamnă completarea golurilor informaționale ce nu pot fi acoperite în prezent. Alteori, este vorba despre a trimite către seturi de date originale, analize de specialitate sau îndrumări de nișă, care ar fi dificil de reprodus.
Prin conectarea către aceste resurse, cititorii au acces imediat la informații mai detaliate, fără a fi nevoiţi să le caute singuri.
Acest tip de valoare construiește încredere și împiedică conținutul de a părea izolat sau egoist. De asemenea, crează un efect de “atotștiutor” ce colectează şi distribuie informații disponibile pe un subiect, nu doar ca o singură sursă de adevăr.
Link-urile externe pot oferi oportunităţi de colaborare
Deși principalul motiv pentru care sunt create link-uri către alte site-uri ar trebui să fie acela de a adăuga valoare cititorilor, există un beneficiu secundar: link-urile către alte site-uri pot deschide uși către alte mărci, produse, colaboratori, date de contact utile, etc.
Când este trimis trafic semnificativ către un alt site - sau este citată munca lor într-un mod care le consolidează autoritatea - brandul este amplasat în radarul lor. Acest tip de bunăvoință poate duce la oportunități de construire a relațiilor, inclusiv colaborări sau mențiuni reciproce.
Nu este o recompensă garantată sau instantanee și nu ar trebui să fie un factor determinant pentru strategia de linkuri către alte site-uri.
Însă, linkurile către resurse relevante și de înaltă calitate fac în mod implicit conținutul mai ușor de distribuit. Dacă un alt site vede contribuţia la creșterea muncii sale, este mai probabil să întoarcă favoarea cu un backlink, o mențiune pe rețelele sociale sau chiar un parteneriat strategic.
Link-urile externe construiesc asocieri semantice cu entități și concepte de încredere
SEO semantic este o strategie avansată axată pe a face conținutul ușor de înțeles pentru motoarele de căutare. În loc de cuvinte cheie, pot fi create relații semantice ce conturează sensul real, contextul și intenția utilizatorului pentru un subiect.
Această schimbare de interpretare este ceea ce permite conținutului modern să se claseze în continuare fără a se baza pe umplerea cu cuvinte cheie și inserarea de termeni cu potrivire exactă. Link-urile externe joacă un rol esențial în construirea acestor relații semantice.
Legătura către surse autorizate, bazate pe cercetare, oferă atât cititorilor, cât și motoarelor de căutare semnale mai clare despre locul în care conținutul respectiv se încadrează în ecosistemul unui subiect.
Conectarea constantă a lucrării la entități recunoscute - fie că este vorba de o agenție guvernamentală, o instituție academică sau un lider din industrie - consolidează asocierile dintre marca sub care este publicat conţinutul și subiectele pentru care se doreşte recunoaştere. În timp, aceste relații contribuie la modul în care Google modelează autoritatea și relevanța site-ului într-un domeniu.
Evident, acel singur link nu va face ca pagina să se claseze de la sine. Dar consolidează legătura dintre conținutul companiei și autoritatea principală în domeniul standardelor web, contribuind la semnalele semantice mai ample care susțin credibilitatea.
Link-urile externe posibil să influențeze modul în care conținutul este interpretat de către sistemele AI și LLM
Pentru a clarifica, nu există dovezi actuale că link-urile externe acționează ca un factor direct de clasare pentru rezultatele AI. Beneficiul poate fi indirect.
Sistemele AI - inclusiv AI Overviews de la Google, Browse de la ChatGPT, Perplexity și alte experiențe de căutare bazate pe AI - iau în considerare calitatea și relevanța link-urilor externe atunci când decid ce surse să citeze.
Anumite cercetări privind modelele de linkuri LLM arată că acestea favorizează adesea articolele cu surse terțe reputate în detrimentul surselor de marcă.
Citând surse credibile și autorizate, conținutul devine mai demn de încredere și, la rândul său, mai probabil să fie menționat în rezumate bazate pe AI.
Ce părere are Google asupra link-urilor externe?
Există diverse mituri despre modul în care Google tratează link-urile externe. Mulți se întreabă dacă acestea ajută cu adevărat la clasament, scad autoritatea site-ului sau pur și simplu sunt ignorate.
Desigur, poziția Google este mai nuanțată de atât. Astfel, ce a spus Google de fapt și ce înseamnă?
Link-urile externe calitative consolidează E-E-A-T
E-E-A-T - este o prescurtare de la Experiență, Expertiză, Autoritate și Încredere şi face parte din Ghidul Google: Evaluarea Calității Căutării.
Deși nu este un factor direct de clasare, E-E-A-T este cadrul utilizat de Google pentru a evalua calitatea și relevanța conținutului.
În esență, cadrul se concentrează pe demonstrarea expertizei în domeniu și construirea încrederii prin informații fiabile și bine colectate. Și aici link-urile externe joacă un rol esențial.
Referirea la surse credibile și autorizate - cum ar fi cercetări, publicații respectate din industrie sau organizații oficiale - semnalează faptul că conținutul este bazat pe fapte reale.
Acest lucru îi ajută pe cititori să valideze afirmațiile și demonstrează motoarelor de căutare că site-ul îndeplineşte standardele editoriale pe care E-E-A-T este conceput să le recompenseze.
Link-urile către site-uri de calitate inferioară/spam pot afecta credibilitatea
Opus link-urilor către surse autorizate este că linkurile către site-uri de calitate scăzută sau spam afectează în mod activ credibilitatea.
Aceste linkuri nu sunt doar „mai puțin calitative”. Ele pot crea o experiență slabă pentru utilizatori și, în unele cazuri, pot trimite semnale puternice de calitate negativă către motoarele de căutare. Și, în acest proces, pot afecta neintenționat clasamentele, traficul etc.
Exemple de destinații problematice includ:
- Ferme de conținut subțire sau duplicat, cu valoare originală mică sau inexistentă.
- Site-uri infectate cu programe malware sau de phishing care pot instala software dăunător sau pot fura date.
- Site-uri supraîncărcate cu reclame intruzive sau ferestre pop-up care frustrează vizitatorii.
- Rețele de linkuri sau pagini SEO spam evidente create exclusiv pentru a manipula clasamentele.
- Resurse învechite sau incorecte din punct de vedere factual care induc în eroare cititorii.
Trimiterea utilizatorilor către aceste tipuri de site-uri poate eroda instantaneu încrederea. Acest lucru poate contribui, de asemenea, la devalorizarea paginii în rezultatele căutării sau poate duce la de indexare în cazuri extreme.
Mitul “link juice”
Mitul conform căruia link-urile de ieșire „scurg” puterea SEO datează din sistemul de clasare original al Google, PageRank. Acest algoritm fondator a fost conceput pentru a măsura autoritatea unei pagini, bazându-se în mare pe calitatea și cantitatea linkurilor primite.
Pentru simplitate, specialiștii SEO au început să numească valoarea transferabilă a linkurilor „link juice”. Dar astăzi, majoritatea profesioniștilor folosesc termenul „echitate de link” pentru a descrie modul în care autoritatea circulă de la o pagină la alta prin link-uri.
La început, unii specialiști SEO credeau că orice link (în special un link urmat către un site extern) drena autoritatea. Așadar, ori de câte ori era adăugat un link către un site extern, o parte din propria autoritate ajungea să fie cedată, implicit afectând negativ PageRank (se credea).
Însă reprezentanții Google, inclusiv fostul șef al echipei de spam web, Matt Cutts, au clarificat în repetate rânduri că nu este cazul (începând din 2009). Echitatea link-urilor nu se „pierde” atunci când se indică spre alte site-uri; este pur și simplu împărțită între toate link-urile de pe o pagină.
Astfel, link-urile externe care adaugă valoare pot spori utilitatea paginii fără a diminua autoritatea în ochii Google. De aceea, structura și intenția contează mai mult decât cantitatea.
Când sunt inserate prin menţionarea unor linkuri relevante, prioritizând destinațiile autorizate și evitând supraîncărcarea, conţinutul devine consolidat, nu slăbit.
Mai multe despre linkuri externe şi E-E-A-T
Mai sus a fost prezentată analiza modului în care Google utilizează link-urile externe ca parte a evaluării sale E-E-A-T.
Mai departe, analiza procesului a consolida credibilitatea prin surse autorizate, atunci când se aplică standarde mai înalte și de ce link-urile externe contează și mai mult în contexte YMYL sensibile.
Legăturile către surse autorizate demonstrează credibilitatea
Sistemele de calitate Google recompensează conținutul care demonstrează o judecată editorială solidă. Link-urile externe sunt o modalitate de a face acest lucru: demonstrează că sursele au fost verificate și alese referințe care adaugă “greutate” argumentelor.
În special pentru cititori, este o dovadă că nu sunt prezentate opinii în vid, ci conţinut bine ancorat a cărui autoritate poate fi verificată.
Standardele editoriale utilizând link-uri de ieșire (outbound) de încredere
Adăugarea de linkuri către surse credibile este una dintre cele mai simple modalități de a demonstra expertiză.
În timp, acest obicei construiește o reputație de acuratețe. Utilizatorii văd autorul/editorul ca pe o sursă în care pot avea încredere, iar sistemele de calitate Google notează acest aspect.
Există diverse dificultăți în a determina cât de bună este o sursă, însă nu trebuie verificată manual. Pot fi utilizate instrumente precum Semrush pentru a verifica autoritatea domeniului unui site înainte de a adăuga linkuri. Nu este o metrică perfectă, dar ajută la identificarea rapidă a site-urilor discutabile sau toxice, astfel încât referințele brandului să rămână curate și credibile.
În conținutul YMYL (Your money or your life), link-urile externe fac parte din semnalul de încredere
„Banii sau viața” (YMYL) este eticheta Google pentru subiecte cu consecințe în lumea reală. Aceasta include subiecte serioase precum sfaturi privind tratamentele medicale, strategii fiscale sau de investiții ori îndrumări privind drepturile legale.
Deoarece informațiile inexacte din aceste domenii pot cauza daune reale unei persoane, Google aplică standarde de calitate mai stricte conținutului ce cuprinde aceste domenii.
Exemple de YMYL aplicat corect:
- Un articol medical care citează “Clinica X”.
- Un ghid financiar face trimitere directă autoritatea fiscală naţională pentru informații fiscale.
- O explicație juridică indică site-ul web al unei instanțe de stat atunci când face referire la rezultatele unui caz.
Toate acestea sunt semnale ce spun - conținutul este susținut de autorități de încredere. În conținutul YMYL, aceste semnale de încredere nu sunt doar utile - sunt obligatorii.
Citarea corectă a conţinutului YMYL
Nu toate sursele au aceeași greutate. Dar acest lucru este valabil mai ales atunci când se acoperă subiecte sensibile sau tehnice. Mai ales în domenii precum sănătatea, dreptul sau finanțele, Google așteaptă standarde editoriale mai ridicate.
Așadar, ori de câte ori este posibil, ar trebui citate doar reviste evaluate de colegi, site-uri oficiale .gov sau .edu și organizații recunoscute din industrie.
Acest lucru arată clar prioritizarea acurateței și valorii acordate unei surse, aspecte pe care Google le va identifica ca fiind de încredere.
Factorii care determină valoarea unui link extern
Motoarele de căutare evaluează mai multe semnale pentru a determina valoarea și relevanța unui link extern. Aici se află cele care contează cel mai mult.
Relevanţa tematică
Legătura către un site cu autoritate ridicată nu este întotdeauna alegerea corectă dacă este în afara subiectului.
Motoarele de căutare analizează cât de mult se potrivește subiectul paginii de destinație cu propriul conținut.
Dacă articolul este despre optimizare pentru comerțul electronic și legătura este făcută către un studiu de caz reputat privind optimizarea ratei de conversie, acesta este relevant din punct de vedere tematic. Legătura către un site la fel de reputat, dar fără legătură (cum ar fi un blog de gătit) transmite semnale contradictorii și poate dilua focalizarea percepută a paginii.
Încrederea și autoritatea destinației din link
Motoarele de căutare acordă mai multă importanță link-urilor care indică către surse consacrate și reputate, deoarece acestea sunt considerate mai puțin susceptibile de a induce în eroare utilizatorii și mai susceptibile de a oferi informații precise și verificabile.
Autoritatea poate proveni din mai multe semnale, cum ar fi:
- Istoricul site-ului în publicarea de informații precise
- Recunoașterea de către alte site-uri de încredere din aceeași nișă
- Reputația generală în rândul utilizatorilor
Când este indicată o destinație cu credibilitate dovedită, se consolidează propria fiabilitate atât în ochii motoarelor de căutare, cât și ai cititorilor.
Calitatea textului ancoră (pe care este aplicat link-ul)
Textul ancoră este textul efectiv al unui link și acționează ca o etichetă. Acesta oferă atât utilizatorilor, cât și motoarelor de căutare o previzualizare a ceea ce se așteaptă pe pagina de destinație.
Textul ancoră îmbunătățește în mod clar utilitatea prin stabilirea unor așteptări precise pentru cititori. Pentru motoarele de căutare, acesta oferă un context suplimentar despre modul în care pagina “legată” se încadrează în subiectul mai larg al paginii de origine.
Atunci când este descriptiv, relevant și încorporează în mod natural cuvinte cheie, textul ancoră consolidează conexiunea topică dintre conținutul paginii și resursa la care face trimitere link-ul.
De exemplu, „Raportul industriei SEO 2025” este mult mai informativ și util decât un „clic aici” generic pentru un link.
Plasamentul în conținut
Locul în care apare un link pe pagină influențează puternic modul în care este interpretat.
Link-urile plasate în mod natural în corpul principal al conținutului, înconjurate de text relevant și conex, tind să aibă o greutate mai mare decât cele ascunse în subsoluri, bare laterale sau meniuri de navigare.
Aceste link-uri sunt de obicei adăugate cu intenție editorială și susțin direct punctele de vedere exprimate. Acest context semnalează motoarelor de căutare că link-ul este semnificativ și relevant, mai degrabă decât doar structural sau standard.
Numărul de linkuri externe (outbound) de pe o pagină
Cantitatea de linkuri externe contează. Nu pentru că există o limită strictă, ci pentru că prea multe pot dilua atenția și copleși cititorii. O “mână” de linkuri valoroase şi relevante din punct de vedere contextual, sunt mult mai eficiente decât zeci de linkuri vag legate între ele.
Fiecare link extern ar trebui să aibă un scop clar și să fie plasat acolo unde adaugă context sau susține ideea exprimată. Prea multe linkuri, în special către resurse marginal relevante, pot face ca o pagină să pară aglomerată și mai puțin valoroasă atât pentru utilizatori, cât și pentru motoarele de căutare.
Un link extern este o alegere editorială - dacă un link nu contribuie în mod semnificativ la subiectul în cauză, este mai bine să fie omis.
Numărul de link-uri cu aceeași ţintă
Legăturile repetate către aceeași pagină externă în cadrul unui singur articol rareori adaugă valoare motoarelor de căutare și pot părea inutile pentru cititori.
Un singur link bine plasat, relevant din punct de vedere contextual, este de obicei suficient. Linkurile suplimentare către aceeași țintă ar trebui să apară numai dacă servesc unui scop clar pentru utilizator. De exemplu, o secțiune „Lecturi suplimentare” la sfârșitul paginii.
Numărul de domenii rădăcină de legătură
Autoritatea unui site de destinație poate fi influențată de numărul de domenii unice care fac trimitere la acesta pe web.
Din perspectiva unui site care face trimitere, citarea unei surse cu multe recomandări independente poate avea mai multă credibilitate decât trimiterea către una cu puține.
Deși acesta nu este un factor direct de clasare pentru pagină, afectează încrederea și valoarea pe care motoarele de căutare le pot asocia cu pagina de destinație - și, prin extensie, cu propriul link.
Relația domeniului cu site-ul
Motoarele de căutare iau în considerare și relația dintre site-urile implicate.
Legătura către un domeniu strâns legat sau afiliat poate avea implicații diferite față de legarea către o sursă terță, complet independentă.
Din punct de vedere strategic, independența percepută a unei surse poate influența modul în care utilizatorii, motoarele de căutare și LLM-urile îi percep credibilitatea.
O referință care provine de la o entitate terță, neutră - cum ar fi o instituție academică, un grup de cercetare sau o agenție guvernamentală - are adesea o “greutate” mai mare decât una produsă de un brand cu un interes clar în acest subiect.
Această independență semnalează obiectivitate, ceea ce consolidează din nou încrederea.
Legăturile către branduri complementare, autoritare, pot spori încrederea și relevanța actuală, în timp ce link-urile către concurenți direcți ar trebui utilizate cu moderație și numai atunci când reprezintă cea mai autoritară opțiune disponibilă.
În aceste cazuri, valoarea pentru cititor depășește riscul competitiv.
Câte link-uri externe sunt prea multe?
Nu există un număr magic pentru link-urile externe (sau pentru link-urile interne, de altfel).
Numărul corect depinde în cele din urmă de cantitatea de conținut, de scopul dorit al paginii și de modul în care aceste linkuri servesc cititorului. În loc de contorizarea cantitativă, ar trebui analizat cum și de ce un link îmbunătățește experiența.
Depinde de lungime, context și intenția utilizatorului
Nu există un număr fix de linkuri externe care să funcționeze pentru fiecare pagină.
O actualizare de știri de 300 de cuvinte poate necesita doar una sau două referințe, în timp ce un ghid de industrie de 5.000 de cuvinte poate include zeci.
Ceea ce contează este dacă fiecare link se potrivește contextului subiectului și intenției din spatele motivului pentru care cineva citește pagina respectivă în primul rând.
Linkuri care îmbunătățesc claritatea, credibilitatea sau utilitatea
Link-urile sunt mai degrabă îmbunătățiri, nu obligații.
Dacă o sursă externă ajută la explicarea unui concept complex, validează o afirmație cu date sau direcționează cititorii către o autoritate credibilă, aceasta își merită locul. Linkurile care nu adaugă claritate sau valoare riscă să distragă atenția publicului în loc să îl susțină.
Prioritizarea profunzimii și relevanței în detrimentul cantității
A avea mai multe linkuri nu face automat conținutul mai puternic. Ceea ce interesează cititorii - și motoarele de căutare - este dacă link-urile incluse aprofundează înțelegerea subiectului.
O mână de referințe extrem de relevante și de încredere pot avea mai multă importanţă decât o listă lungă de surse vag legate.
Standarde editoriale pentru plasarea linkurilor
O modalitate de a menține echilibrul este prin definirea unor reguli interne privind modul în care sunt adăugate link-urile.
De exemplu, poate fi stabilită o regulă generală conform căreia un link extern ar trebui să apară doar după cel puțin 150-200 de cuvinte pe o pagină. Sau se pot limita sursele de ieșire disponibile la site-uri web care îndeplinesc un anumit nivel de calitate.
Acest lucru previne “supra-linkarea” și încurajează scriitorii să utilizeze linkuri numai atunci când conținutul o justifică și numai atunci când există o resursă viabilă.
Verificarea tiparelor de linkare cu instrumente SEO
Chiar și cu cele mai bune intenții (și urmărire manuală), este ușor ca linkarea externă să scape de sub control pe un site mare.
Instrumente precum Screaming Frog sau Sitebulb pot scoate la iveală pagini cu linkuri de ieșire excesive sau pot evidenția tipare care ar putea copleși cititorii.
Practici bune pentru link-urile de ieșire
Ca și în cazul link-urilor interne, care funcționează cel mai bine atunci când urmează o strategie organizată, abordarea link-urilor externe ar trebui să fie la fel de deliberată.
Aceste îndrumări prezintă strategii de integrare pentru link-urile externe în strategia SEO și în procesul de publicare, începând cu paşi de urmat şi până la aspecte de evitat.
Pași benefici de urmat
Adăugarea sursei originale a linkului
Ori de câte ori se face referire la date sau citate, linkul trebuie să ducă către sursa originală ori de câte ori este posibil. Acest lucru asigură faptul că cititorii pot verifica informațiile în contextul lor complet și ajută la stabilirea credibilității conținutului.
Agregatoarele ar trebui evitate (acestea sunt site-uri care rezumă sau republică date din alte surse) deoarece acestea pot omite context important, pot introduce erori sau pot să conțină statistici învechite.
De exemplu, un blog SEO ar putea cita un sondaj din 2023, dar să nu menționeze că acesta a fost actualizat în 2025.Utilizarea informațiilor dintr-un agregator riscă să transmită informații învechite sau inexacte.
Sfat: Înainte de a cita, ar trebui citit studiul original. Datele sau citatul real pot fi confirmate și citate direct.
Utilizarea unui text ancoră sugestiv
Textul ancoră trebuie să fie specific și relevant, astfel încât cititorii și motoarele de căutare să știe exact ce se află de cealaltă parte a linkului. Acest lucru îmbunătățește utilitatea, consolidează relevanța topică (sau de temă) și oferă un semnal mai clar motoarelor de căutare despre conținutul la care se face referire.
Linkul ar trebui să se deschidă într-o fereastră nouă
Oferă utilizatorilor acces la resurse externe, menținând în același timp site-ul deschis în browser. Această mică opțiune de UX reduce riscul de respingere a paginilor și facilitează revenirea cititorilor la conținut și continuând să genereze interacțiuni cu acesta.
Verificarea periodică a stării linkurilor, în special broken link și 404-urile
Erorile apar atunci când link-urile anterior valide se degradează în timp. Acest lucru se poate întâmpla deoarece o pagină a fost eliminată, mutată fără redirecționare sau site-ul de destinație s-a închis.
Rezultatul este o eroare 404 sau o redirecționare irelevantă, care afectează încrederea utilizatorilor și poate slăbi credibilitatea conținutului.
O modalitate ușoară de a evita link-urile nefuncționale, referințele învechite sau redirecționările inutile este prin programarea unui audit trimestrial al linkurilor. Unele luni pot să nu producă erori, dar va fi cert că materialul este actualizat, precis, ușor de utilizat și aliniat cu cele mai bune practici SEO.
Adăugarea unei scheme sau o atribuire a sursei, acolo unde este cazul
Datele structurate, precum “schema markup”, ajută motoarele de căutare să înțeleagă și să afișeze mai bine conținutul.
De exemplu, adăugarea secțiunilor de tip „Articol”, „Întrebări frecvente” sau „Cum să” poate face referințele site-ului mai clare pentru crawler și poate îmbunătăți modul în care pagina apare în rezultatele căutării.
În plus, utilizarea atribuirii sursei, cum ar fi „autor”, „data publicării” sau „citare”, arată atât utilizatorilor, cât și lui Google de unde provin informațiile.
Acest lucru consolidează transparența, sporește credibilitatea și poate ajuta conținutul să se califice pentru funcții de căutare îmbunătățite.
Aspecte dăunătoare de evitat
Linkuri către site-uri cu autoritate scăzută sau nedemne de încredere
Destinațiile cu o reputație proastă ar trebui evitate, la fel ca și conținut insuficient sau informațiile înșelătoare. Acestea pot afecta atât încrederea utilizatorilor, cât și percepția motoarelor de căutare.
Întotdeauna o sursă trebuie verificată pentru acuratețe și relevanță. Pentru o scanare rapidă a credibilității sale, pot fi utilizate instrumente precum Website Authority Checker de la Semrush.
Ancore generice precum “Click aici”
Textul ancoră vag irosește o oportunitate de a consolida relevanța subiectului și poate frustra utilizatorii. De asemenea, oferă motoarelor de căutare puține resurse atunci când evaluează legătura dintre pagină și destinație.
Aglomerarea paginii cu multe link-uri externe
Prea multe linkuri – chiar și cele bune – pot copleși utilizatorii și pot dilua atenția paginii. Punctul de focalizare ar trebui să fie calitate în detrimentul cantității și fiecare link ar trebui să servească unui scop editorial sau informativ clar.
Câteva reguli generale de urmat ar fi:
- Un link trebuie inserat doar atunci când îmbunătățește claritatea, credibilitatea sau utilitatea
- Profunzimea și relevanța sunt superioare în detrimentul cantității simple
- Stabilirea unui standard editorial pentru lungimea necesară a cuvintelor înainte de a adăuga un alt link
- Controlul paginilor poate fi realizat periodic cu instrumente precum Screaming Frog sau Sitebulb pentru a urmări volumul de linkuri externe și a identifica excesul
„Nofollow” pentru link-urile externe
Un atribut HTML „nofollow” trebuie utilizat doar atunci când este evitată asumarea autorității (de exemplu, link-uri plătite, surse neverificate), nu ca o politică generală. Nofollow-urile generale pot submina încrederea percepută în conținut și pot pierde oportunități de a consolida conexiunile relevante pe diverse subiecte.
Când se folosesc atributele rel nofollow, sponsored și ugc
Atributele precum „nofollow” sunt fragmente scurte de cod care se adăugă la un hyperlink pentru a oferi motoarelor de căutare mai multe informații despre relația (rel) dintre pagina în cauză și cea la care se face trimitere.
Atributele acționează practic ca niște etichete. Mai multe, detalii sunt explicate în ghidul de calificare al link-urilor pentu Google: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/qualify-outbound-links
Aplicând atributul corect în contextul potrivit, se menține transparența pentru utilizatori și sunt trimise semnale clare motoarelor de căutare despre modul în care ar trebui tratat linkul.
Iată cele mai comune atribute și utilizările lor corespunzătoare.
rel=”nofollow”
Atributul “nofollow” le spune motoarelor de căutare să nu transmită autoritatea printr-un link. Este folosit în mod obișnuit atunci când se crează un link către o altă resursă, dar fără a garanta destinația.
Când poate fi utilizat:
- Atunci când legătura se face către o resursă nesusținută pe deplin
- Atunci când se dorește adăugarea unei referințe pentru caracter complet, dar nu și pentru credibilitate
- Atunci când postări moderarea este redusă, precum postări pe forum sau contribuții ale invitaților
Exemplu: Legătura către un instrument terț într-o postare pe forum care nu a fost verificată.
rel=”sponsored”
Atributul “sponsored” este obligatoriu pentru orice link plătit. Fie că este vorba de o plasare de afiliere, un banner publicitar sau o parte a unei campanii de parteneriat, ar trebui să fie prezent. Acest lucru semnalează Google că link-ul este promoțional și nu ar trebui să fie autorizat.
Când se utilizează:
- Linkuri de afiliere în recenzii sau rezumate de produse
- Postări plătite, recomandări de produse sau advertoriale
- Bannere sau plasări sponsorizate în conținut
Exemplu: Legătura către pagina de produs a unui partener ca parte a unei campanii plătite.
rel=”ugc”
Atributul “ugc” înseamnă „conținut generat de utilizatori”. Acesta îi spune celor de la Google că linkul nu a fost creat de către autor, ci de către utilizatorii site-ului.
Acest lucru este important, mai ales în domeniile în care spammerii încearcă să-și plaseze propriile linkuri pentru a obține valoare SEO.
Când se utilizează:
- Comentarii pe blog
- Postări pe forum
- Recenzii sau profiluri trimise de utilizatori
Exemplu: Un link distribuit de un cititor în secțiunea de comentarii a blogului.
Legături externe și vizibilitate prin AI (LLMO / AIO)
Link-urile externe joacă acum un rol din ce în ce mai important în modul în care platformele bazate pe inteligență artificială interpretează, au încredere și prezintă conținut.
Pe măsură ce instrumentele de căutare generativă bazate pe inteligență artificială, precum AI Overviews, ChatGPT Browse și Perplexity de la Google, remodelează descoperirea, modul în care sunt create link-urile externe poate influența dacă site-ul este citat, rezumat sau ignorat.
Structura corectă a linkurilor îmbunătățește descoperirea prin AI
Conținutul clar și bine organizat joacă un rol direct în vizibilitatea dobândită prin intermediul inteligenței artificiale (AI).
Benu Aggarwal, fondatorul Milestone Inc. și o autoritate de lungă durată în domeniul căutării și al strategiei IA, a explicat că sisteme precum AI Overviews și Perplexity favorizează conținutul care poate fi segmentat, citat și înțeles izolat.
Atunci când fiecare secțiune este construită ca o unitate autonomă - cu titluri, formatare structurată și citări explicite - modelele AI pot extrage, verifica și scoate la iveală mai ușor informațiile.
Aggarwal a subliniat că informațiile ar trebui să rămână inteligibile dacă sunt citate separat, ceea ce depinde în mare măsură de o structură clară și o legătură consecventă.
Această abordare „de segmentare și citare” consolidează, de asemenea, conexiunile grafice ale cunoștințelor care ajută AI să determine relevanța și autoritatea subiectului. Fără această structură, chiar și conținutul de calitate poate fi omis atunci când IA asamblează rezultate.
LLM-urile folosesc linkuri externe pentru a evalua contextul și valoarea citărilor
Studiile arată că sistemele de inteligență artificială includ adesea citări din surse externe ca și un mijloc de verificare a afirmațiilor și de stabilire a încrederii.
De exemplu, un raport al Columbia Journalism Review a constatat că chatboții cu inteligență artificială citează în mod regulat pagini web externe pentru a părea credibile (doar că uneori „resursele” citate nu există de fapt).
LLM-urile, deși incredibil de încrezătoare, le inventează. Este o problemă comună numită halucinații, care și-a arătat fața urâtă la începutul boom-ului inteligenței artificiale moderne și persistă și astăzi.
Cu toate acestea, chiar și încercarea de a face referire la conținut de încredere și de a extrage informații din resurse ne spune multe: aceste instrumente încearcă să genereze un răspuns care să se simtă mai autoritar pentru utilizatori.
Bazându-se pe aceeași presiune pentru credibilitate, cercetătorii lucrează acum la modalități de a face citările din inteligență artificială mai fiabile. De exemplu, proiectul ContextCite de la MIT este conceput pentru a ajuta doctrinele de drept să urmărească și să atribuie sursele cu precizie, consolidând rolul citărilor în îmbunătățirea transparenței și a încrederii.
Link-urile externe definesc nișa și construiesc încredere
Link-urile externe pot consolida credibilitatea, a fost stabilit deja. O parte a acestei conexiuni este faptul că site-urile alese pentru a face o referire ajută și la definirea nișei tematice.
Regulile de calitate Google recunosc că link-urile către surse autorizate semnalează credibilitate, iar linkurile către site-uri reputate - chiar și concurente - arată că respectivul conținut aparține unui ecosistem informațional de încredere.
Motoarele de căutare și modelele de inteligență artificială aplică aceeași logică atunci când colectează context. Și pentru a oferi un răspuns complet, sisteme precum Gemini de la Google utilizează o metodă numită query fan-out.
Practic, acesta este procesul de împărțire a unei întrebări în mai multe întrebări sau căutări conexe pentru a identifica informațiile suplimentare necesare.
De exemplu, o interogare precum „Care sunt efectele schimbărilor climatice asupra sănătății?” s-ar putea extinde în căutări conexe, cum ar fi:
- „Creșterea temperaturilor și boli respiratorii”
- „Boli transmise prin vectori și încălzirea climatică”
- „Efectele asupra sănătății mintale ale fenomenelor meteorologice extreme”
Prin extragerea de răspunsuri din toate aceste unghiuri, modelul poate asambla un răspuns mai complet.
Conținutul care acoperă idei mai profunde și este în mod clar conectat la entități autorizate care fac același lucru are mai multe șanse să fie inclus în rezultatele extinse.
Legătura către entități recunoscute susține profunzimea semantică
LLM-urile se bazează din ce în ce mai mult pe structurarea bazată pe entități pentru a decide cât de relevant este conținutul și dacă acesta ar trebui să fie prezentat în răspunsurile generate de inteligența artificială.
Ca o scurtă reamintire, o entitate se referă la o persoană, un loc, un lucru sau un concept clar definit: de exemplu, „Turnul Eiffel”, „Organizația Mondială a Sănătății” sau „emisii de carbon”. Contextul semantic este relația dintre aceste entități.
Practic, motoarele de căutare și modelele de inteligență artificială conectează mai multe concepte pentru a dezvălui sensul. Prin bazarea conținutului unui site pe entități bine-cunoscute, este facilitată alinierea (realizată de către inteligența artificială) a materialului cu conexiunile graficelor de cunoștințe pe care le folosește pentru a organiza subiectele.
Acestea tind să se bazeze pe surse recunoscute atunci când evaluează valoarea resurselor.
Așadar, conectarea la entități recunoscute - cum ar fi intrările Wikipedia, organizațiile oficiale sau bazele de cunoștințe autorizate - oferă sistemelor de inteligență artificială semnale clare despre conținut.
Acest lucru ajută la prevenirea ambiguității (de exemplu, distingerea planetei Mercur de elementul Mercur) și crește probabilitatea asocierii conținutului cu un subiect anume.
Consolidarea strategiei de link-uri pentru SEO
Utilizarea atentă a link-urilor externe nu înseamnă respectarea unei reguli fixe. Este vorba despre utilizarea link-urilor pentru a face conținutul mai valoros, mai de încredere și mai relevant.
Deși link-urile externe pot să nu aibă același impact direct ca backlink-urile, acestea joacă totuși un rol important în SEO. Atunci când sunt realizate bine, link-urile externe pot consolida autoritatea subiectului, pot îmbunătăți experiența utilizatorului și chiar pot îmbunătăți vizibilitatea în rezultatele generate de inteligența artificială.
Astfel, strategiile externe, interne și de backlinkuri pot fi unite într-un plan coerent, asigurând astfel că eforturile de creare de linkuri funcționează împreună pentru a genera succes SEO pe termen lung.
| < Anterior | Următor > |
|---|
