Inteligența artificială conversațională nu se mai limitează doar la generarea de text. Acum intră într-o nouă fază, şi anume - comerțul conversațional.

De la sfârșitul lunii aprilie 2025, OpenAI a introdus Chat GPTShopping, o funcție care permite utilizatorilor să caute, să compare și să cumpere produse direct prin ChatGPT, fără a utiliza un motor de căutare tradițional sau o platformă de comerț electronic.

Ce este ChatGPT Shopping?

ChatGPT Shopping este o funcție nouă integrată în ChatGPT de către OpenAI, care transformă interfața într-un asistent de cumpărături conversațional. Îți permite să:

Cauți, compari și descoperi produse direct în conversație - fără să mai deschizi alte surse de informare.

Primești carusele vizuale cu produse, ce includ imagini, prețuri, evaluări, specificații și link-uri directe către comercianți. Ai parte de recomandări în timp real, adaptate pe baza preferințelor și contextului tău din chat.

Pe scurt, ChatGPT devine o variantă de Google Shopping cu AI, dar cu o notă mai personală și fără reclame sau plasări sponsorizate (cel puțin deocamdată).

O experienţă de cumpărare conversaţională, fără cusur şi personalizată în totalitate

Cu ChatGPT Shopping, cumpărăturile online devin conversaționale şi mult mai uşor de personalizat. Utilizatorii pot face solicitări simple, cum ar fi: „Recomandă un aparat de cafea sub 1000 lei” sau „Prezintă nişte exemple de pantofi sport albi la modă” și pot primi în schimb o selecție personalizată de produse cu informații complete.

Fiecare rezultat vine cu o descriere detaliată a produsului: imagini, preț, recenzii ale clienților, specificații tehnice și uneori chiar etichete precum „Popular” sau „Cel mai bun raport calitate-preț”. Scopul este de a simplifica procesul de căutare, ghidând în același timp utilizatorul în faza decizională de cumpărare.

Această experiență este posibilă datorită analizei în timp real a intenției de cumpărare, bazată pe mai multe semnale combinate: conținutul interogării, interacțiunile anterioare, relevanța comercială și popularitatea produsului pe site-urile comercianților. Spre deosebire de motoarele de căutare tradiționale, rezultatele nu sunt nici sponsorizate, nici promoționale (cel puțin deocamdată).

În majoritatea cazurilor de astăzi, atunci când un utilizator interacționează cu ChatGPT Shopping, acesta este în continuare redirecționat către site-ul web al comerciantului pentru a finaliza achiziția. Asistentul acționează ca un motor inteligent de recomandări, capabil să simplifice faza de descoperire și să ghideze utilizatorii către produsul potrivit, dar fără a gestiona în mod direct tranzacția.

Însă mai inovator de atât, recent a apărut o versiune beta a funcției permite acum utilizatorilor să finalizeze achizițiile fără a părăsi vreodată ChatGPT. Datorită integrării directe cu modulul de plată Shopify, asistentul acoperă acum întreaga călătorie a comerțului electronic, de la descoperirea produsului până la tranzacție, într-o interfață perfectă și neîntreruptă.

Strategii de implicare pentru magazine şi branduri

Această evoluție a cumpărăturilor online ridică întrebări cheie pentru profesioniștii din retail și comerț electronic:

Ce impact are AI shopping asupra traficului provenit de la motoarele de căutare tradiționale?

  • Integrarea serviciilor de cumpărături în ChatGPT ar putea devia o parte din trafic de la Google sau Amazon, prin captarea interogărilor despre produse chiar de la sursă. Utilizatorii nu mai trebuie să treacă printr-un motor de căutare pentru a compara sau a cumpăra, ceea ce redefinește rolul SERP-urilor în procesul de cumpărare.

Cum pot apărea produsele unui magazin în rezultatele ChatGPT?

  • Deocamdată, rezultatele nu sunt sponsorizate. Produsele sunt selectate în funcție de relevanță, popularitate și calitatea datelor furnizate (titlu, preț, recenzii, disponibilitate etc.). Prin urmare, este crucială optimizarea catalogului de produse conform principiilor GEO (Generative Engine Optimization - Optimizare Generativă pentru motoare).
    Mai multe detalii tehnice aici: Help ChatGPT discover your products

Ce pârghii pot fi activate pentru a capta intenția de cumpărare pe aceste noi interfețe?

  • Comercianţii ar trebui să se concentreze pe un conținut clar, structurat și în stil conversațional, care răspunde direct nevoilor formulate natural. Descrierile de înaltă calitate ale produselor, datele actualizate și prezența pe diferite platforme reprezintă pârghii cheie.

Pe termen lung, inteligența artificială generativă (în prezent ChatGPT) ar putea deveni un canal principal de achiziție, la egalitate cu Google sau Amazon. Acest lucru va necesita o reinventare a strategiilor de vizibilitate, precum și o adaptare a feed-urilor de produse, a descrierilor și a datelor structurate (ex. imagini, recenzii, prețuri dinamice).

GEO adică SEO-ul pentru AI

Această schimbare în căutarea produselor online dă naștere unei noi arii de expertiză: GEO, sau Generative Engine Optimization (Optimizare Generativă pentru Motoare). La fel cum SEO (Optimizarea pentru Motoarele de Căutare) își propune să claseze site-urile web pe Google, GEO își propune să maximizeze vizibilitatea mărcii în cadrul răspunsurilor generate de inteligența artificială, de la instrumente precum ChatGPT.

Spre deosebire de SEO, care urmează regulile algoritmilor de clasare, GEO necesită adaptarea la o logică generativă, conversațională. Aici, inteligența artificială nu se limitează la a indexa pagini. Sintetizează răspunsuri bazate pe intenția de cumpărare, pornind de la o multitudine de semnale. Pentru a fi evidențiat și recomandat, un produs trebuie să îndeplinească mai multe criterii:

  • Calitate semantică impecabilă: paginile produselor trebuie să fie bine structurate, scrise clar și să utilizeze un limbaj natural, aliniat cu modul în care utilizatorii formulează întrebări, chiar cu exemple de utilitate a produsului;
  • Date actualizate și cuprinzătoare: prețurile, disponibilitatea, taxele de livrare sau condițiile de returnare trebuie să fie precise, astfel încât inteligența artificială să poată genera răspunsuri relevante utilizatorilor;
  • Acoperirea nevoilor specifice ale utilizatorilor: conținutul ar trebui să abordeze întrebări nuanțate, din lumea reală („Ce scaun este cel mai bun pentru munca de acasa?”, mai degrabă decât doar „Scaun de birou”);
  • Relevanță într-un context conversațional: inteligența artificială va favoriza ofertele care curg natural în dialog, cu un raport calitate-preț bun, recenzii pozitive și caracteristici evidenţiate în rezultatele de tip carusel;

Unele agenții și platforme acceptă deja provocarea. Unele își structurează oferta în jurul GEO, abordându-l ca echivalentul SEO pentru inteligența artificială generativă.

Între timp, se dezvoltă şi instrumente care analizează vizibilitatea și performanța pe interfețe bazate pe inteligență artificială pentru a optimiza strategiile de activare pe aceste canale noi.

GEO devine rapid o disciplină în sine. În curând, provocarea nu va fi doar clasarea pe Google, ci și asigurarea faptului că produsele sunt ușor de înțeles și atractive pentru o inteligență artificială care comunică cu consumatorii în timp real.

Ce urmează? Un model de revoluționare e-Commerce

Lansarea ChatGPT Shopping nu este doar o inovație tehnologică, ci reflectă o tendință mai amplă: o transformare fundamentală a proceselor de cumpărare și a interfețelor decizionale.

Până acum, căutarea de produse a urmat o cale bine definită: motoare de căutare (cum ar fi Google), instrumente de comparare, marketplace-uri (Amazon, Cdiscount etc.), urmată de navigarea pe paginile produselor.

Acest proces, fragmentat, saturat de reclame și optimizat mai mult pentru conversie decât pentru claritate, își arată acum slăbiciunile în comparație cu o nouă variantă: cumpărăturile asistate de inteligența artificială.

Cu o interfață fluidă, personalizată şi lipsită de distrageri comerciale, ChatGPT Shopping redefinește experiența utilizatorului. În doar câteva replici de conversație, un utilizator poate:

  • Explora o gamă atent selecționată de produse cu adevărat relevante.
  • Vizualiza recenzii agregate de pe mai multe site-uri pentru acelaşi produs.
  • Pune întrebări formulate natural, așa cum ar face-o cu un asistent de vânzări adevărat.

Această schimbare ridică o întrebare strategică vitală: unde se vor lua de fapt deciziile de cumpărare viitoare?

Dacă răspunsul devine „în cadrul unui chat conversațional bazat pe inteligență artificială”, atunci brandurile, distribuitorii și comercianții cu amănuntul trebuie să își adapteze strategiile. Aceasta înseamnă:

  • Integrarea în aceste ecosisteme conversaționale (prin fluxuri structurate, date îmbogățite despre produse și o strategie GEO).
  • Evoluția prezenței lor digitale pentru a fi înțelese și promovate de motoare generative.
  • Evaluarea strategiilor SEO, Social media, etc pentru a adopta o abordare multicanal bazată pe strategii pentru inteligență artificială.

În cele din urmă, una dintre cele mai critice probleme ar putea fi controlul asupra pâlniei de achiziție, concentrată acum într-o singură interfață. Dacă ChatGPT va permite în cele din urmă finalizarea completă a tranzacțiilor direct din chat, atunci modelul actual de comerț electronic trebuie regândit: pagini de produse mai dezvoltate, interfețe mai inteligente; mai puține achiziții bazate pe clickuri şi o prezență mai mare în răspunsurile generate.

Brandurile care se adaptează devreme la această nouă paradigmă vor obține un avantaj competitiv solid. Cei care așteaptă, riscă să piardă vizibilitatea în fața concurenților care au învățat deja să “vorbească” limbajul inteligenței artificiale.

Pentru branduri, mesajul este clar: prezenţa prioritară este acolo unde se iau acum deciziile de cumpărare, iar asta presupune integrarea în ecosisteme conversaționale.

Adaptarea la SEO prin inteligență artificială pentru comerțul electronic

Așadar, cum fac utilizatorii cumpărături pe platformele de căutare tradiționale față de platformele de inteligență artificială?

O interogare de căutare pe Google arată foarte diferit față de una pe ChatGPT. Brandurile vor fi nevoite să își adapteze strategiile SEO pentru noile actualizări și schimbarea stilurilor de interogare, printre alte aspecte şi practici de optimizare SEO prin inteligență artificială.

De exemplu, aşa ar putea arăta o căutare tipică de comerț electronic ChatGPT:

“Am nevoie de o pereche de pantofi portocalii pentru alergat. Recomandă-mi nişte branduri similare cu marca XXX.”

Interogarea este:

  • Destul de lungă
  • O întrebare detaliată
  • Țintită
  • O solicitare de sfaturi specifice

În comparație, aici se află aceeași interogare, dar adaptată pentru Google:

“pantofi portocalii de alergat similari XXX”

Căutarea este:

  • Mai puțin direcționată
  • Mai scurtă
  • O afirmație, mai degrabă decât o întrebare

În consecință, rezultatele fiecărei căutări sunt, de asemenea, diferite. Cum arăta un rezultat Google tipic?
Ei bine, produsele de top sunt probabil sponsorizate și bazate pe imagini. În funcție de adăugarea anumitor date structurate de către brand, cum ar fi recenzii, detalii despre produs și multe altele, vor fi vizibile diverse detalii legate de produs.

Rezultatele pentru motoarele de răspuns arată și ele diferit, mai ales din moment ce OpenAI a lansat actualizarea hyper targetată pentru a optimiza experiența de cumpărături online pentru ChatGPT – schimbând astfel complet regulile jocului.

10 sfaturi de optimizare pentru inteligență artificială în comerțul electronic: cum se „clasează” produsele în ChatGPT

1. Motoarele generative trebuie să poată găsi pagina

Înainte ca produsele unui brand să poată apărea în rezultatele instrumentelor de inteligență artificială precum ChatGPT, crawlerele lor de inteligență artificială trebuie mai întâi să găsească și să înțeleagă conținutul lor. Și pot face asta doar dacă pot naviga cu ușurință pe site-ul web al companiei.
În pagina Help ChatGPT discover your products există câteva sfaturi cu privire la crawlerele OAI-SearchBot.

Crawlerele de inteligență artificială încă nu pot reda JavaScript, însă majoritatea site-urilor web se bazează pe JavaScript într-un fel sau altul. Existenţa unui site web “leneş” şi prea încărcat de cod, sporeşte posibilitatea de a fi invizibil pentru instrumentele de inteligență artificială fără suport suplimentar.

O opțiune poate fi utilizarea unui instrument precum Prerender.io. Este o integrare unică ce ajută platformele de inteligență artificială, platformele de socializare și motoarele de căutare să găsească site-ul unei firme, astfel încât aceasta să apără în rezultatele căutării.

În special pentru un site web de comerț electronic cu conținut care se schimbă dinamic, o soluție precum Prerender.io poate elimina problemele de crawling și indexare, asigurând o vizibilitate ridicată pentru roboții și crawlerele de inteligență artificială și făcând site-ul web să se claseze în motoarele de căutare de AI.

2. Optimizare pentru entități de cuvinte cheie, nu doar pentru cuvinte cheie specifice

Motoarele de căutare bazate pe inteligență artificială nu se bazează exclusiv pe potrivirea cuvintelor cheie pentru a determina relevanța, ci și credibilitatea conținutului unui site. În schimb, asemănător cu motoarele de căutare tradiționale, acestea înțeleg conceptele și relațiile dintre diferiți termeni, ceea ce face ca entitățile cuvintelor cheie să fie cruciale.

Entitățile cuvinte cheie ajută motoarele de căutare bazate pe inteligență artificială să determine contextul interogării de căutare și relația acesteia cu produsele și serviciile de pe site-ul web, ceea ce duce la rezultate de căutare mai precise și mai relevante.

Prin urmare, atât pentru SEO bazat pe inteligență artificială, cât și pentru SEO tradițional, este esențială construirea unei entităţi în jurul magazinului de comerț electronic și al produselor pentru care firma doreşte să se claseze.

Entitățile cuvinte cheie oferă motoarelor de căutare bazate pe inteligență artificială o perspectivă și o semnificație mai largă asupra paginilor de produse ale magazinului online, făcându-le mai relevante pentru interogările utilizatorilor. Acest lucru se leagă și de concentrarea pe utilizarea cuvintelor cheie lungi (long-tail) și a interogărilor conversaționale.

De exemplu, în timp ce un utilizator de pe Google ar putea căuta „cele mai bune căști Bluetooth”, interogarea de pe platformele de căutare bazate pe inteligența artificială poate fi mai conversațională, cum ar fi „Sugerați unele dintre cele mai bune căști Bluetooth cu anulare a zgomotului sub 500 Lei”.

Cheia este o orientare mai mult către intenția utilizatorului, plus utilizarea de entități de cuvinte cheie și interogări mai specifice și conversaționale pe paginile de produse.

3. Un comportament diferit de căutare al utilizatorilor

Comportamentul de căutare al utilizatorilor pe motoarele de căutare LLM și bazate pe inteligență artificială, cum ar fi ChatGPT, variază semnificativ față de platformele de căutare tradiționale.

Căutările tradiționale pe motoarele de căutare pot fi mai scurte și bazate pe cuvinte cheie, în comparație cu căutările generative, care pot fi mai conversaționale și foarte specifice.

De exemplu, o căutare pe Google ar putea arăta ca „cele mai bune birouri de lucru sub 2000 lei”, iar o căutare pe o platformă de inteligență artificială ar arăta cel mai probabil ca „Prezintă-mi 10 birouri de lucru accesibile pentru a lucra de acasă, care au recenzii de peste 4,5 stele şi costă sub 2000 lei?”

Așadar, în loc să se bazeze pe site-uri de top, platformele de inteligență artificială și modelele de căutare procesează interogările utilizatorilor contextual, comparând produsele pe baza prețului, recenziilor utilizatorilor, caracteristicilor și intenției utilizatorului.

Ar fi recomandată crearea de conținut detaliat, contextual, cum ar fi articole aprofundate despre capacitățile produselor, comparații cu concurența și ghiduri de cumpărare axate pe utilizator, pentru a se alinia cu modul în care utilizatorii caută pe platformele de inteligență artificială.

4. Utilizarea datelor structurate şi “product schema markup”

Crawlerele și roboții bazați pe inteligență artificială preferă și se bazează mai mult pe date structurate decât pe text simplu, pentru a înțelege informațiile despre produse.

Pot fi adăugate date structurate cu ajutorul “schemei markup”, care oferă crawlerelor bazate pe inteligență artificială mai multe informații și detalii cheie despre produsele în cauză, îmbunătățind relevanța și crescând șansele ca acesta să fie clasat pe platformele de inteligență artificială.

Pentru a asigura că motoarele de căutare bazate pe inteligență artificială preiau și indexează corect paginile produselor de pe o platformă de comerţ electronic, următoarele detalii ar trebui incluse în schema produsului:

  • nume produs, descriere produs, imagine, preț, disponibilitate, numele mărcii, recenzii și evaluări.

Aceste detalii sunt utilizate și pentru ‘rich snippets’, care oferă crawlerelor bazate pe inteligență artificială mai multă claritate cu privire la detaliile și informațiile despre produse. Pe lângă schema produsului, o altă schemă critică este prezenţa unei secţiuni de “Întrebările frecvente”, care, atunci când este implementată, crește șansele site-ului de a fi prezentat în rezultatele inteligenței artificiale.

5. Adaptarea la Prelucrarea Limbajului Natural (NLP)

Motoarele de căutare bazate pe inteligență artificială se bazează pe procesarea limbajului natural (NLP) pentru a înțelege intenția utilizatorului și a genera răspunsuri relevante.

Prin urmare, optimizarea site-ului web pentru căutarea bazată pe inteligență artificială include și concentrarea pe formatarea și structurarea conținutului. Aceasta include formatarea paginilor de produse, a conținutului blogului și a întrebărilor frecvente într-un format natural și conversațional care se aliniază cu interogările comune ale utilizatorilor.

În plus, utilizarea optimizării bazate pe entități și a expresiilor uzuale în conținut face ca acesta să imite în mod natural ceea ce caută utilizatorii, crescând probabilitatea apariției acestuia în rezultatele inteligenței artificiale.

6. Optimizarea pentru căutarea vocală

Căutarea vocală este una dintre tendințele cu cea mai rapidă creștere în peisajul căutării bazate pe inteligență artificială.

Aproximativ 21% dintre utilizatori folosesc căutarea vocală în mod regulat, iar 52% folosesc căutarea vocală pentru a cerceta produse și servicii.

Mai mult, odată cu creșterea popularității asistenților AI precum Siri, Alexa și Google Assistant, utilizatorii îi folosesc din ce în ce mai mult pentru a descoperi produse online. În timp ce 24% dintre cumpărători au folosit asistenți vocali pentru a face cumpărături online, 40% dintre utilizatorii care utilizează asistenți vocali au căutat detalii despre produse.

Este relevantă includerea unui conținut bazat pe întrebări, fraze cheie naturale și lungi, precum și întrebări frecvente pentru a structura informațiile despre produse într-un ton conversațional, iar prioritizarea răspunsurilor concise și directe poate ajuta site-ul de comerț electronic să devină optimizat pentru căutarea vocală bazată pe inteligență artificială.

7. Optimizarea multicanal prin valorificarea conținutului generat de utilizatori

Căutarea bazată pe inteligență artificială prioritizează experiențele din lumea reală. Acest lucru face ca și conținutul generat de utilizatori (UGC), cum ar fi recenziile și evaluările, întrebările și răspunsurile, imaginile și testimonialele pe mai multe canale, să fie factori puternici de clasificare pentru rezultatele bazate pe inteligență artificială.

Conținutul UGC permite platformelor AI precum ChatGPT să înțeleagă utilizarea în lumea reală și sentimentele utilizatorilor cu privire la produse pentru a oferi recomandări și sugestii contextuale în rezultatele lor. Așadar, atunci când mai mulți clienți spun ceva despre o afacere, bun sau rău, modelele AI vor începe să creadă și să repete acest aspect în rezultatele căutării.

Câteva sugestii pentru a optimiza pentru AI a conținutului UGC:

  • Utilizatorii și clienții ar trebui să fie încurajaţi să lase recenzii detaliate și feedback despre produsele achiziţionate (nu doar evaluări cu stele).
  • Adăugarea unei secțiuni de întrebări și răspunsuri în care utilizatorii își pot răspunde reciproc la întrebări, construind mai multă credibilitate și încredere între utilizatori și roboții AI pentru produsele respective.
  • Distribuirea experiențelor utilizatorilor, videoclipuri de despachetare și mărturii detaliate în mod vizibil pe site-ul web al comerciantului

Spre exemplu, dacă una dintre recenziile clienților spune: „Aceste căști au cea mai bună calitate de anulare a zgomotului pe care am experimentat-o ​​vreodată și sunt, de asemenea, mai accesibile ca preț decât alte alternative”, motoarele de inteligență artificială preiau aceste formulări, cum ar fi „cea mai bună anulare a zgomotului” și „accesibile ca preț” pentru a recomanda produsele respective utilizatorilor cu întrebări similare.

8. Da, încă mai vorbim despre crearea unui site web rapid şi performant pentru mobil

Optimizarea și viteza pentru mobil au un impact direct asupra poziției unui site de comerț electronic în rezultatele generate de inteligența artificială. Acest lucru se datorează faptului că site-urile web cu încărcare rapidă și accesul mobil fără probleme contribuie la o experiență mai bună pentru utilizatori și la clasamente mai bune.

Iată câteva sfaturi pentru a optimiza viteza și compatibilitatea cu dispozitivele mobile a unui site de comerț electronic:

  • Comprimarea și optimizarea imaginilor pentru a reduce dimensiunea și timpul de încărcare.
  • Eliminarea scripturilor inutile și a ferestrelor pop-up intruzive.
  • Un design web responsiv și optimizat pentru dispozitive mobile.
  • Îmbunătățirea elementelor vitale web de bază (LCD, CLS, FID).

Cu cât site-ul de comerț electronic este mai rapid și mai accesibil, cu atât este mai probabil ca modelele de inteligență artificială să-l acceseze cu crawlere, să îl indexeze și să-l consulte în timpul sugestiilor utilizatorilor.

9. Valorificarea distribuirii pe reţelele sociale

Rețelele sociale joacă un rol imens în îmbunătățirea vizibilității și, în cele din urmă, a clasamentelor bazate pe inteligență artificială ale mărcii și site-ului de comerț electronic.

Atunci când roboții de căutare cu inteligență artificială văd produsele și marca fiind menționate, distribuite și discutate pe platformele de socializare prin intermediul postărilor și videoclipurilor informative, le trimit semnale sociale. Acest lucru ajută la stabilirea expertizei, autorității și credibilității (EAT) mărcii, îmbunătățind clasamentele.

Pentru a optimiza puterea de cumpărare pe rețelele sociale ar trebui:

  • Prezentat produsul și în alt conținut în postări și videoclipuri pe rețelele sociale pentru o acoperire mai bună.
  • Îmbunătăţit marketingul pe rețelele sociale și încurajați clienții și influencerii să genereze recenzii și să împărtășească experiențe autentice ale produselor pe platformele lor.
  • Îmbunătățită previzualizarea linkurilor de partajare socială. Imaginile produselor trebuie să se încarce rapid și informațiile să apară cu precizie în previzualizarile linkurilor.

10. Crearea autorităţii prin content marketing de expertiză

Platformele de inteligență artificială recompensează și clasează site-urile web cu o fiabilitate și o expertiză ridicate în nișa lor.
Pentru a construi această expertiză și autoritate în domeniu este recomandată:

  • Crearea postărilor şi a articolelor detaliate în mod regulat, răspunzând la întrebări frecvente ale clienților.
  • Câștigarea încrederii clienților oferind un serviciu de asistență prin live chat.
  • Publicarea unor ghiduri de cumpărare detaliate, tutoriale, ghiduri practice și comparații despre produse.
  • Construirea prezenței pe canale cum ar fi YouTube.

Acest conținut autorizat va ajuta platformele de inteligență artificială să recunoască site-ul web, produsele și afacerea în cauză ca o sursă credibilă de subiecte conexe, crescând șansele de clasare în rezultatele căutării bazate pe inteligență artificială.