Google Consent Mode V2: Revoluționarea confidențialității datelor și a consimțământului utilizatorului

Google a anunțat că implementarea Google Consent Mode V2 este obligatorie până în martie 2024 pentru a continua să utilizeze funcțiile de personalizare a anunțurilor și serviciilor.

După luna martie 2024, platformele de publicitate Google, cum ar fi Google Ads și Google Analytics (GA4), nu vor mai capta date personalizate despre utilizatori din SEE fără implementarea Modului de consimțământ V2, aspecte care pot influența negativ rezultatele.

Introdus la sfârșitul anului 2023, Google Consent Mode V2 reprezintă un progres semnificativ în gestionarea datelor utilizatorului și a confidențialității în peisajul digital, asigurând nu doar conformitatea cu legislația UE, ci și un ajutor la menținerea relevanței campaniilor de publicitate online.

Ce este Google Consent Mode V2

Google Consent Mode V2 este o îmbunătățire a originalului Google Consent Mode, conceput pentru a se alinia mai bine cu reglementările UE privind confidențialitatea datelor și cu preferințele utilizatorilor.

Acest instrument permite website-urilor să comunice preferințele utilizatorilor privind consimțământul explicit al cookie-urilor către Google.

Spre deosebire de predecesorul său, versiunea V2 impune conformitatea pentru site-urile web care utilizează serviciile Google, subliniind angajamentul Google de a îmbunătăți confidențialitatea utilizatorilor și de a asigura informații standardizate pe baza consimțământului.

Caracteristici cheie ale Google Consent Mode V2

  • Parametri noi: introducerea a doi parametri noi – ad_user_data și ad_personalization – alături de cei existenți (analytics_storage și ad_storage);
  • Confidențialitatea îmbunătățită a utilizatorului: acești noi parametri permit utilizatorilor mai mult control asupra propriilor date, asigurându-se că datele personale sunt trimise către serviciile Google numai cu acordul explicit al utilizatorului;
  • Implementare obligatorie: un pas semnificativ către respectarea reglementărilor privind publicitatea digitală și confidențialitatea datelor, în special în Spațiul Economic European (European Economic Area) – EEA;

De ce contează Google Consent Mode V2

Introducerea Google Consent Mode V2 reprezintă o schimbare în modul în care site-urile interacționează cu serviciile Google, concentrându-se mai mult pe consimțământul și confidențialitatea utilizatorului.

Prin urmare, se aliniază cu regulamentele de confidențialitate, precum GDPR în UE și CCPA în California, asigurându-se că site-urile web respectă aceste legi, în timp ce beneficiază de perspectivele și capacitățile de date ale Google.

Odată cu apropierea termenului limită de conformitate, înțelegerea și implementarea acestui nou standard este esențială pentru administratorii de site-uri web, în special pentru cei din EEA.

Opțiuni de implementare pentru proprietarii de site-uri web

Puterea Consent Mode V2 constă și în datele minimizate care sunt colectate înainte ca consimțământul să aibă loc. Pentru asta, este necesară asigurarea că etichetele Google sunt încărcate înainte de consimțământ. Setările modului de consimțământ vor schimba comportamentul etichetelor de la Google, adică utilizatorul acceptă culegerea de date pentru personalizarea anunțurilor sau serviciilor Google.

Detalii tehnice și despre implementare se găsesc la adresele:

https://developers.google.com/tag-platform/security/concepts/consent-mode

https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent?consentmode=advanced#upgrade-consent-v2

Concluzii

Implementarea Google Consent Mode V2 pentru proprietarii de site-uri web care activează în peisajul complex al marketingului digital dar și al protecției datelor este crucială pentru succesul într-un mediu concurențial.

Google Consent Mode V2 oferă avantaje rafinate în gestionarea datelor și consimțământului utilizatorilor și modelează viitorul publicității și analizei digitale.

Dacă Consent Mode V2 nu este implementat, urmările pot fi de tipul:

  • încetarea creșterii listelor de marketing pe o perioadă de 4-8 săptămâni (acest lucru afectează capacitatea de a targeta audiențe și de a servi corect reclamele);
  • importul audiențelor din GA4 în Google Ads devine ineficient, ceea ce va influența negativ campaniile de publicitate, suficient încât scăderile să fie vizibile;

Întrebări frecvente

Ce este Google Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2, introdus la sfârșitul anului 2023, este o versiune actualizată a originalului Google Consent Mode. Acesta permite site-urilor web să comunice preferințele utilizatorilor privind consimțământul pentru cookie-uri către serviciile Google, cum ar fi Google Ads și Analytics, într-un mod mai eficient și în conformitate cu confidențialitatea.

Care sunt noile funcții din Google Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2 introduce noi parametri, inclusiv ad_user_data și ad_personalization, în plus față de analytics_storage și ad_storage existente. Acești parametri oferă un control îmbunătățit asupra datelor utilizatorului și personalizarea reclamelor pe baza consimțământului utilizatorului.

Este Google Consent Mode V2 obligatoriu pentru toate site-urile web?

Implementarea acestuia este obligatorie până în martie 2024 pentru site-urile web care utilizează servicii Google, precum Google Ads și Google Analytics. Această cerință asigură conformitatea cu reglementările privind confidențialitatea datelor și sporește confidențialitatea utilizatorilor.

Cum afectează Google Consent Mode V2 urmărirea datelor și confidențialitatea?

Google Consent Mode V2 influențează urmărirea datelor, permițând site-urilor web să ajusteze etichetele Google pe baza consimțământului utilizatorului. Dacă utilizatorul își dă acordul în privința cookie-urilor, are loc o colectare normală de date. Dacă consimțământul este refuzat, colectarea datelor este limitată pentru a proteja confidențialitatea utilizatorului, etichetele Google funcționând într-un mod restricționat.

Cum se poate implementa Google Consent Mode V2?

Din punct de vedere tehnic implementarea implică activarea/update-ul tipului de consent după apăsarea butonului de „Acceptare” din cadrul bannerului de consent.

Un exemplu de implementare se poate consulta la adresa:

https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent?consentmode=advanced#gtag.js_3