16 Iunie 2021

page experience update

„Page Experience Update”, schimbarea de algoritm anunțată de Google la finalul anului trecut, este pe cale să aibă loc la mijlocul acestei luni.

Modificarea algoritmului aduce din partea specialiștilor o serie de recomandări de care proprietarii de site-uri și dezvoltatorii trebuie să țină cont pentru a se alinia celor mai bune practici ale Google. Totodată, această modificare va fi progresivă și se va actualiza anual.

Programată în luna mai a anului 2021, această modificare a fost amânată pentru jumătatea lunii iunie. Google menționează că schimbarea va fi graduală, iar efectele vor fi resimțite abia în luna august. Optând pentru o actualizarea lentă și constantă, Google oferă timp utilizatorilor să facă modificări pertinente și să monitorizeze eventualele probleme. Totodată, această abordare încearcă să evite schimbările mari de ranking și să ofere suport proprietarilor de site-uri în furnizarea unei experiențe mai bune pe paginile site-urilor pe care le dețin.

Actualizarea algoritmului Google

Google își actualizează algoritmul de multe de ori pe an în vederea îmbunătățirii experienței de căutare a utilizatorilor. Uneori, aceste actualizări pot influența clasamentul site-urilor (site ranking) și nu de fiecare dată Google își informează utilizatorii cu privire la aceste modificări.

„Page Experience Update” a fost anunțată încă din luna noiembrie a anului trecut, deși implementarea ei era preconizată abia pentru luna mai a anului 2021. Aceste elemente referitoare la experiența utilizatorilor nu sunt total noi. Securitatea site-urilor web, adaptabilitatea la ecranul telefonului mobil (mobile friendliness) sau lipsa anunțurilor interstițiale intruzive sunt elemente deja existente, care au rolul de a crea o experiență plăcută utilizatorilor. Modificările actuale aduc ca elemente de noutate o serie de noi concepte, reunite sub denumirea de Core Web Vitals.

Aceste modificări vor deveni un factor de clasare pentru site-urile afișate, dar și pentru Top Stories de pe mobil, conform anunțului făcut de Google. De asemenea, abordarea actuală se axează pe „obiecte” în mod distinct (abordare Object-Oriented). Astfel, fiecare factor care este parte a noului concept poate fi tratat în mod particular și va înregistra un anumit scor. Combinandu-le, se va obține scorul final pentru experiența utilizatorului pe o anumită pagină.

Deși multe dintre elementele menite să îmbunătățească experiența utilizatorilor există deja, relevanța acestora pentru clasamentul site-urilor este discutabilă. Practic, există site-uri puternice, dar nesecurizate sau cu o viteză de încărcare scăzută al căror rank este extrem de bun.

Google nu va fi nevoit să efectueze studii de specialitate pentru a determina modul în care utilizatorii interacționează cu site-urile. Experiența utilizatorilor va fi analizată în baza simplei vizite a unui site, direct de pe dispozitivul acestora. Rezultatele pot fi vizualizate în Raportul „Experiența utilizatorului Chrome” (Chrome User Experience Report), în rapoartele Core Web Vitals din Search Console, dar și prin intermediul instrumentelor de testare precum Lighthouse și PageSpeed ​​Insights.

Cum funcționează această evaluare a experienței utilizatorilor?

Când actualizarea pe care Google a anunțat-o va intra în vigoare, utilizatorii vor fi nevoiți să aducă o serie de modificări site-urilor, ținând cont de aceste noi concepte (Core Web Vitals). Cele mai importante Core Web Vitals sunt:

  • Largest Contentful Paint (LCP): În linii mari, acest concept face referire la performanța de încărcare a unei pagini. Mai exact, LPC se referă la timpul necesar pentru încărcarea completă a celui mai mare element de conținut de pe o pagină (cel mai adesea, un element vizual). În mod ideal, rata LCP a unei pagini ar trebui să fie mai mică de 2,5 secunde.
  • First Input Delay (FID): În strânsă legătură cu interactivitatea, acest concept se referă la cantitatea de timp necesară pentru ca elementele de pe o pagină să-și afișeze caracteristicile intenționate (butoanele pe care se poate da click, spre exemplu). Pentru rezultate bune, FID-ul unei pagini ar trebui să fie mai mic de 100 de milisecunde.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): Acest concept se referă la schimbarea layout-ului în timpul încărcării unei pagini, fapt care poate perturba experiența utilizatorului. Practic, aspectul unei pagini se schimbă constant, sărind de la un layout la altul în timpul încărcării, iar acest lucru devine deranjant pentru cei care utilizează pagina. Astfel, pentru o experiență plăcută a utilizatorului, scorul CLS pe ​​întreaga durată de viață a unei pagini ar trebui să fie mai mic de 0,1.

Este posibil ca în viitorul apropiat să nu se producă schimbări în clasamentul Google ca urmare a acestor actualizări. Totuși, este necesar ca site-urile să adopte o abordare proactivă și să îmbunătățească în mod constant experiența utilizatorilor, păstrându-și totodată poziția în clasamentul motorului de căutare. Google acordă o importanță extrem de mare îmbunătățirii experienței utilizatorilor, iar aceste actualizări, planificate și anunțate încă de la finalul anului trecut, reprezintă o dovadă solidă în acest sens. Anunțul, făcut în urmă cu mai bine de șase luni, a avut rolul de a da timpul necesar deținătorilor de site-uri să se pregătească și să facă schimbările necesare.

Care sunt următorii pași recomandați?

Pentru a îmbunătăți experiența vizitatorilor și pentru a pregăti site-ul în ceea ce privește schimbările viitoare, se recomandă:

  • Documentare tehnică cu privire la performanța curentă a paginii;
  • Verificarea compatibilității site-ului cu toate dispozitivele mobile (mobile friendliness);
  • Îmbunătățirea vitezei de încărcare a site-ului prin comprimarea imaginilor sau eliminarea codurilor inutile;
  • Consolidarea securității site-ului prin obținerea certificării HTTPS;
  • Identificarea paginilor cu bounce rate mare și limitarea părăsirii acestora;
  • Limitarea utilizării ferestrelor pop-up și eliminarea elementelor intruzive interstițiale;
  • Remedierea erorilor paginilor web și a problemelor de navigare;
  • Crearea unui conținut de înaltă calitate, cu accent pe expertiză, autoritate și încredere (EAT).

Utilizatorii nemulțumiți de interacțiunea cu o anumită pagină o vor părăsi și se vor îndrepta înspre altele cu aceeași tematică, cele care pot reprezenta chiar concurența. Consecințele negative ale unei experiențe nesatisfăcătoare pentru utilizatori sunt cât se poate de serioase, afectând clasamentul paginii în Google și, implicit, scăzând traficul. Toate acestea pot conduce rapid la pierderea influenței și a unor venituri substanțiale.

Astfel, site-urile necesită o optimizare și o strategie SEO extrem de puternică. Deținătorii de site-uri trebuie să țină cont de seria de îmbunătățiri enumerate nu doar pentru a oferi utilizatorilor o experiență mai bună, ci și pentru a-și îmbunătăți, în același timp, poziția în clasamentul Google.

Anunțul oficial al Google cu privire la Page Experience Update poate fi consultat aici.

Resurse necesare acestui studiu:
1. Glenn Gabe, Google’s New Page Experience Signal: An Object-Oriented Approach to UX Ranking Factors, But Will It Have Teeth?, în Semrush Blog, 10 noiembrie 2020, https://www.semrush.com/blog/google-page-experience-signal/

2. Semify, Google’s page experience update: how to prepare your website, în Joshua Lyons Marketing, 19 mai 2021, https://jjlyonsmarketing.com/resources/googles-page-experience-update-how-to-prepare-your-website/

3. How can you prepare for Google’s page experience update?, în Digital Marketing Depot.

Ai aflat informații interesante?

Abonează-te la newsletter şi îți vom trimite noutățile.
Articol publicat în Articole și noutăți   Miercuri, 16 Iunie 2021