Încercarea de a ține pasul constant cu noile tendințe SEO devine din ce în ce mai grea atât pentru firmele care dețin un site, cât și pentru specialiștii în marketing digital.

Prezența brand-urilor în mediul online și efortul fiecăruia de a se păstra în lumina reflectoarelor a condus la o competiție dificilă, unde ocuparea unei poziții înalte în rezultate este trofeul mult dorit.

Fiecare afacere privește strategia SEO ca pe o bază necesară de dezvoltare prin intermediul căreia se obține trafic pe site, dar și un loc cât mai înalt în clasamentele motoarelor de căutare. Totuși, pentru a se atinge astfel de performanțe este nevoie de mai mult decât câteva cuvinte cheie inserate într-un text sau o imagine reprezentativă.

O strategie SEO care funcționează cu adevărat va da rezultate după minim trei luni, în funcţie de domeniul concurențial. Dacă acestea nu se întrevăd în acest interval de timp, înseamnă că strategia aleasă nu este una corectă. Dar care sunt motivele din cauza cărora aceasta conduce la un eșec ?

1. Site-ul sau pagina cuprinde un conținut sărac

Unul dintre motivele principale ale eșecului unei strategii sau campanii de tip SEO este faptul că site-ul nu pune la dispoziție un conținut care merită într-adevăr atenția publicului țintă. Traficul de pe o pagină web este determinat de procentul de vizionare al clienților vizați. Așadar, aceasta va fi vizitată și navigată doar dacă consumatorii găsesc conținut care merită să fie parcurs sau consumat.

Este important ca orice site să se asigure că furnizează un conținut relevant și de calitate. Dacă acesta nu este original, autentic sau conține varii greșeli gramaticale sau exprimări alambicate, cu siguranța va face publicul țintă să renunțe la site și să aleagă unul dintre competitori, care oferă un conținut conform așteptărilor.

După ultimele update-uri efectuate de Google, calitatea conţinutului primează în defavoarea cantităţii. Paginile cu mult text şi imagini care odată erau “calculate” pentru SEO, acum nu mai sunt considerate a fi importante în comparaţie cu paginile cu informații relevante.  Acestea din urmă conţin informaţia structurată pe blocuri de interes, cifre, minimum necesar de imagini, mesaje call to action, ancore, etc o informaţie uşor digerabilă.

Despre cum ar trebui să fie un text SEO ne explică cel mai bine BACKLINKO în articolul de mai jos:

“Most people think SEO copywriting is all about putting words after words. But in my experience, the STRUCTURE of your content is just as important as the writing itself.”

 https://backlinko.com/seo-copywriting

În cazul magazinelor online, cantitatea de informație dintr-o categorie este un indicator semnificativ în SEO, iar din punct de vedere concurențial este indicat ca numărul de produse să fie relevant categoriei / nișei de afacere. În cadrul paginilor de categorii, cantitatea de informație relevantă poate fi compensată și din descrierea / prezentarea categoriei, caz în care textul masiv este indicat să fie poziționat după lista de produse.

2. Furnizorul de găzduire web al site-ului nu este unul competent

Furnizorul de găzduire al unui site joacă, de asemenea, un rol important în credibilitatea acestuia. Dacă o firmă alege un prestator de servicii de găzduire care nu este de încredere sau nu oferă un nivel înalt de competență, atunci ocuparea unei poziții înalte în rezultatele online este aproape de imposibil.

Motivele principale pentru care optimizarea unui site este legată de găzduire sunt:

- securitatea: site-urile pot ajunge virusate sau compromise pentru că există breșe de securitate. Este important ca softurile pe servere să fie la zi. Pe de altă parte măsuri de securitate excesive pot bloca sau întrerupe roboții să indexeze corect conținutul.

- reputația: site-ul are un ip dedicat “curat” sau poate fi  la comun cu alte site-uri (shared). În anumite cazuri serviciile ieftine de găzduire se fac prin SUA la comun cu “ferme” de site-uri cu conținut pentru adulți, etc.

- viteza: timpul de încărcare al unui site, compresia, sunt factori importanți în SEO legați direct de performanța găzduirii.

Alegerea unui furnizor de găzduire web potrivit, cu experiență, este o decizie importantă. Este recomandat ca o afacere să consulte și analizeze gazdele web disponibile pe piață și să se asigure că cea aleasă poate presta servicii de încredere.

3. Link-urile website-ului nu sunt relevante

Link-urile unui website sunt un factor determinant în supraviețuirea site-ul la toate modificările de algoritm pe care motoarele de căutare le aplică. Este important ca acestea să urmeze regulile necesare pentru a putea funcționa conform planului.

Construirea unei strategii de link-uri adecvate website-ului, deținerea de hyperlink-uri care atrag consumatori pe pagină și câștigarea de backlink-uri de la alte site-uri (de încredere) fac ca site-ul în cauză să fie unul apreciat.

Este necesar să se omită cumpărarea de backlink-uri masive sau apelarea la schimbul de backlink-uri într-un mod superificial, irelevant.

După ultimele update-uri Google din 2019, un factor și mai important este calitatea link-urilor: autoritatea site-ului care oferă link-ul și corelația acestuia cu nișa afacerii.

Motorul de căutare Google este atent la fiecare activitate din cadrul unui site. Dacă strategia SEO linking aplicată nu este una corectă și conform normelor acestuia  pagina va fi penalizată, iar poziția înaltă în clasament poate fi dată uitării.

4. Nu se ține pasul cu schimbările de algoritm Google

Numeroase afaceri care dețin un website, dar și specialiști în SEO marketing sunt adesea luați prin surprindere sau înconjurați de multitudinea de schimbări de algoritmi pe care Google le aplică. Este necesar să se fie la curent cu schimbările majore pe care le face motorul de căutare pentru ca strategia implementată să respecte directivele algoritmilor.

Google își modifică algoritmii o dată la ceva timp, iar afacerile nu trebuie să ignore acest lucru întrucât poate afecta poziția lor în rezultatele căutărilor. În acest moment este important ca fiecare brand să se asigure că strategia SEO din site-ul propriu este în conformitate cu actualizările majore de algoritmi Google (Google Panda, Penguin, Hummingbird, Fred, etc.)

5. Rată mare de respingere

Un alt motiv pentru care o strategie SEO nu funcționează poate fi rata mare de respingere (bounce rate-ul). Rata de respingere se calculează în funcție de numărul de persoane care părăsesc site-ul după vizualizarea unei singure pagini a acestuia.  Aceasta se poate verifica prin accesarea Google Analytics unde se pot vizualiza valorile paginii.

Rata de respingere este influențată de doi factori majori: conținutul din pagina de destinație și calitatea metodei care trimite vizitatori.

Cu privire la calitatea sursei / metodei, orice tip de campanie: social, ppc, newsletter etc care trimite trafic pe o pagină trebuie să fie bine corelată cu publicul țintă, mesaj, etc, altfel vizitatorii ajung pe pagină și o părăsesc rapid ceea ce duce la o creștere a ratei de respingere și implicit o depunctare calitativă care poate afecta rankingul.

6. Strategie SEO învechită

Aplicarea unei strategii SEO care nu este în concordanță cu tendințele SEO actuale poate fi una dintre cele mai simple explicații pentru care aceasta nu funcționează bine și nu atinge rezultatele așteptate.

Apelarea la tactici SEO depășite precum apelarea excesivă la cuvinte cheie în fiecare conținut sau meta, structuri URL plane, potrivire de cuvinte cheie în numele de domeniu, ș.a.m.d. sunt cele responsabile de eșecul strategiei de optimizare.

7. Durata de timp petrecută pe site

Perioada de timp petrecută de un vizitator pe site definește nivelul de performanță ala cestuia. Dacă aceasta nu este conform standardelor, adică persoanele părăsesc din diverse motive pagina, la scurt timp după accesarea acesteia, campania SEO nu va înregistra rezultate. Durata petrecută pe site este în corelație cu rata de respingere.

8. Așteptarea unor rezultate rapide

După cum s-a menționat anterior, strategia SEO începe să dea rezultate după minim 3 luni. Este recomandat ca un brand să nu aștepte schimbări vizibile într-un timp rapid. Este nevoie de răbdare și o evaluare / adaptare continuă pentru ca acestea să apară și să fie relevante.

9. Nu se iau în calcul rețelele de socializare

Succesul unei strategii SEO este determinat cu adevărat atunci când se iau în calcul toate criteriile relevante care contribuie la performanța SEO a site-ului. Astfel, nu trebuie să se omită impactul rețelelor de socializare care participă semnificativ la succesul unei campanii SEO. Rata de respingere poate fi un indicator calitativ al influenței din social media.

10. Site-ul nu este adaptat pentru mobil

Suntem aproape în 2020 iar acest aspect nu ar trebui să mai fie neglijat, dar merită să îl menționăm. Dacă un site nu este adaptat device-urilor mobile și mobile-friendly, este cazul ca afacerea să ia acțiune într-un timp cât mai rapid.

Un site care nu poate fi vizualizat corect de pe dispozitivele mobile sau nu funcționează conform cu acestea va conduce la un trafic în scădere. Compatibilitatea cu dispozitivele mobile este unul dintre motivele principale pentru care o un site este depunctat față de altul în rezultatele motoarelor de căutare.

Orice strategie de optimizare SEO necesită atenție, calitate, relevanță și monitorizarea factorilor implicați.

Există numeroase motive care ar putea conduce la un eșec al strategiei de optimizare. Cele zece enumerate mai sus sunt cele mai comune.

Se recomandă ca orice afacere să se asigure că le-a înțeles pe toate, să evalueze și să acționeze.

În cazul depunctărilor sau al penalizărilor SEO, după ce s-a stabilit cauza principală a problemei, trebuie să se construiască un plan care să întărească strategia și să o conducă spre rezultatele dorite. Acest pas implică evaluarea strategiei existente și efectuarea unui plan de corecții. Odată implementate, este nevoie de răbdare pentru ca beneficiile să fie vizibile.