Încă de la începutul anului 2020 au început să apară pe internet noi trenduri în web design. În același timp, alte tendințe, din anii trecuți, sunt în continuare aplicate deși sunt deja cunoscute și întâlnite în acest domeniu.

Design-ul se află într-o continuă schimbare și se dezvoltă în funcție de preferințele clienților. Așadar, este esențial ca brand-urile să acorde atenție și altor website-uri pentru a fi la curent cu cele mai noi stiluri.

Pentru acest an este nevoie ca o afacere să identifice și observe cele mai importante tendințe în website design și să le pună în aplicare pentru a fi mai aproape de consumatorii vizați.  

1. Optimizarea website-ului pentru mobil în primul rând

Aceasta nu este o tendință nouă sau necunoscută. Studiile de specialitate au demonstrat că, în ultimii ani, din ce în ce mai multe persoane au acces doar la un dispozitiv mobil care vine la pachet cu o conexiune la internet.

Numărul de vizitatori pe un website de pe dispozitivele mobile se află într-o continuă creștere și va atinge un număr semnificativ în anul 2020. Mai mult, este posibil ca pe numite nișe să se observe că majoritatea vizitatorilor site-ului sunt doar utilizatori de telefonie mobilă în viitorul apropiat.

Cu scopul de a răspunde acestei nevoi, mai multe companii acordă o atenție deosebită proiectării și adaptării website-ului pentru mobil din start (interfața mobilă principlă adaptată la desktop, nu invers).

Sunt numeroase exemple în care website-urile nu sunt adaptate dispozitivelor mobile, iar acest lucru conduce la frustrare din partea utilizatorilor, aceștia alegând să părăsească pagina în favoarea unui concurent care a ales optimizarea. În plus, Google înregistrează cât timp utilizatorii petrec pe website-ul unei afaceri, iar dacă acesta este extrem de scurt, acesta va fi penalizat în clasamentul rezultatelor căutării.

Consumatorii au nevoie de un website rapid și complet optimizat atât pentru dispozitivele mobile, cât și pentru laptopuri. Un brand care are grijă ca acest lucru să se implementeze își va îmbunătăți poziția în clasamentul rezultatelor și va primi mai mult trafic.

2. Culorile în gradient versus cele uniforme

Schemele de culori tip gradient sunt îndrăgite de către consumatori. Acest lucru a fost observat și implementat de Instagram, care și-a schimbat logo-ul aplicației apelând la culori gradiente.

culori-gradiente-logo-instagram

Încă din 2019 se înregistrează o continuă creștere a brand-urilor care utilizează această schemă de culori în logo-urile lor, background-ul paginilor web, anteturilor, etc.

Gradienții moderni să îndepărtează de spectrul tradițional de culori uniforme în favoarea unui stil mai subtil. Aceste scheme de culori oferă o mulțime de posibilități, iar o afacere poate alege să își actualizeze website-ul folosind chiar o  schema originală de culori.

culori-gradiente-website-design

3. Mai mult spațiu alb

Spațiul alb se referă la porțiunea unei pagini web care nu are text sau imagini. Dacă cu ceva timp în urmă acesta nu putea exista în domeniul web design-ului, acum acesta este privit cu mai multă admirație.

Mai multe persoane au început să descopere beneficiile unui spațiu alb bine gândit și amplasat pentru ca experiența utilizatorului pe website să fie îmbunătățită.

Spațiul alb nu înseamnă neapărat că acesta trebuie să fie alb, este nevoie doar să fie gol. Utilizarea de spații conduce la un aspect mai curat și simplu. Acest fapt permite o citire și navigare mai ușoară.

O companie care apelează la spațiul alb în website direcționează atenția utilizatorilor asupra aspectelor mai importante ale paginii. Utilizarea acestuia într-o manieră echilibrată oferă un aspect actualizat și nou interfeței website-ului.

4. “Povestea” de pe website prin intermediul videoclipurilor (video storytelling)

Povestirea a influențat mereu tehnologia și din ce în ce mai multe companii pun accent pe povești în conținutul web. Acestea apelează la elemente narative pentru a interacționa și conecta cu publicul țintă, fapt care conduce la achiziționarea a mai multor servicii și produse de către clienți. Elementele narative pot consta în videoclipuri, diagrame sau vocea unei persoane care redau povestea dorită.

Timpul de atenție al unui consumator este unul scurt, ceea ce înseamnă că este nevoie să se găsească o cale prin care să se atragă atenția cât mai rapid. În 2020, o persoană preferă să vizioneze un videoclip de 1 minut decât să citească un text de 1000 cuvinte pentru a lua o decizie de cumpărare.

Poveștile prin intermediul videoclipurilor (video storytelling) iau avânt într-o eră în care brand-urile se luptă pentru atragerea de clienți și loializarea acestora.

5. Web design interactiv

Consumatorii iubesc interfețele cu funcții interactive. Clienții petrec mai mult timp pe un website care are elemente interactive prin intermediul cărora descoperă anumite informații și învață lucruri despre produsele și serviciile unei afaceri.

Interactivitatea pe care o prezintă un website conduce la mai multă interacțiune a consumatorilor cu acesta, dar și o creștere a ratei de conversie.

Se preconizează că în acest an mai multe companii vor începe să utilizeze instrumente interactive pe website-urile lor. Așadar, mai rămâne doar ca acestea să fie identificate pentru utilizatorii vizați și să se implementeze.

Numeroase firme optează pentru ilustrații sau grafice personalizate. Este nevoie de persoane specializate în dezvoltarea lor, iar în urma aplicării creațiilor acestora se asigură atragerea de mai multe oportunități și un pas în fața concurenților.

6. Uzabilitatea – crearea unei ierarhii vizuale

Conform studiilor, este nevoie de 2,6 secunde pentru ca ochii unei persoane să “aterizeze” pe o zonă a unui website care va conduce la o primă impresie. Acest se lucru se întâmplă automat.

Un brand trebuie să ușureze experiența utilizatorilor și să îi ajute să înțeleagă cât mai facil ceea ce caută.

Un website care are 20 de imagini pe pagina principală este copleșitor pentru consumatori, iar ei nu vor ști ce să facă și unde să se uite mai atent. Astfel, este nevoie de o ierarhie vizuală care să le arate care sunt cele mai importante secțiuni ale website-ului.

Fără o ierarhie vizuală, vizitatorii pot naviga spre pagina greșită sau se pot concentra pe elemente neimportante ale site-ului.

Factorii importanți în proiectarea uzabilității website-ului:

  • Mărime
  • Culoare
  • Contrast
  • Poziție
  • Spațiu liber
  • Aliniere

7. Culori luminoase și atrăgătoare

Culoarea reprezintă unul dintre cele mai puternice instrumente în web design. Apelarea la culori luminoase și atrăgătoare în crearea interfeței unui website constituie o regulă de bază din mai multe motive:

  • Îmbunătățesc lizibilitatea și ușurează înțelegerea site-ului
  • Fac ca site-urile să fie mult mai atractive din punct de vedere vizual
  • Încurajează vizitatorii să petreacă mai mult timp pe site
  • Conduc la o rată mai mare de achiziție

Cu ajutorul unei scheme de culori potrivită se poate îmbunătăți semnificativ timpul petrecut pe website și rata de conversie.

De exemplu se poate opta pentru tonuri luminoase, colorate, care să se afle în contrast cu un fundal de culoare deschisă. De asemenea, nu trebuie să se omită textul ușor de citit. Pentru acest lucru se recomandă fonturi mai îndrăznețe, într-o culoare mai închisă pentru a contrasta cu fundalul website-ului.

Nu trebuie omise nici subsolurile (footer-ul) website-ului. În trecut acestea erau ignorate deoarece aceste elemente păreau plictisitoare și nu conțineau informații de interes. În prezent, mai multe companii devin creative cu acestea, adaugă ilustrații și informații mai detaliate pe care consumatorii le pot studia.

Acum, footer-ele includ resurse suplimentare esențiale pentru pagina de pornire și sunt integrate în design-ul general al website-ului. Această tehnică permite mai multă creativitate, o grafică mai atrăgătoare, opțiuni de configurare a informațiilor și un design fără cusur.

8. Mai puține simboluri de încărcare (loading spinners)

Niciunui vizitator nu îi place să observe obsesiv acelele simboluri de încărcare a diverse fișiere când accesează o pagină web. Acestea adaugă frustrare experienței utilizatorului.

Mulți specialiști aleg să le retragă în favoarea unui ecran de încărcare mai progresiv. În plus, se vor folosi date din memoria cache pentru a reduce timpul de încărcare și îmbunătăți poziția website-ului în rezultatele căutărilor Google.

9. Video-uri integrate, dar nu în mod invaziv

Dacă înainte se apela la pop-uri care redau un sunet automat, acum brand-urile preferă să integreze un video în antetul website-ului care se poate reda automat odată ce un consumator a accesat pagina.

Acestea nu blochează textul de pe ecran, atrag clienții și nu îngreunează navigarea site-ului pentru că de regulă rulează în fundal. Video-urile ajută la impresionarea vizitatorilor pe un website și îi pot determina să achiziționeze dacă mesajul redat este unul corect și atractiv.

10. Titluri și anteturi mai mari și mai îngroșate

Consumatorii petrec mai puțin timp ca niciodată pe website-uri. Așadar, este nevoie ca o pagină să implementeze funcții care să transmită mesajul dorit cât mai rapid.

Un titlu mare, îngroșat și care atrage atenția pot conduce la o interacțiune mai rapidă a audienței cu pagina.

Brand-urile apelează la textele mari și captivante în partea de sus a paginilor lor web pentru a transmite mesajul și scopul cât mai rapid. În momentul în care publică postări sau pagini, utilizează titluri ușor de remarcat și informative astfel încât clienții să poată reține esența și ideea fără a fi nevoie să se parcurgă un text integral.     

2020 – Un nou pas spre dezvoltarea web design-ului și a uzabilității

Pe măsură ce dispozitivele mobile/tradiționale și tehnologia avansează, web design-ul aduce un plus de unicitate și creativitate.

Este nevoie să se țină cont și de vechile tendințe, însă trendurile sunt cele care atrag noi generații de clienți și vin ca răspuns la gusturile și preferințele pe care un utilizator și le adaptează de-a lungul timpului și tehnologiei folosite.

În orice moment, website design-ul are rolul de a oferi o experiență cât mai plăcută vizitatorilor, uzabilitate avansată pentru ca rata de conversii să crească. Astfel, noile trenduri reprezintă un ajutor pentru brand-urile care doresc să își atingă obiectivele de marketing propuse.