Actualizarea algoritmului Google nu are precedent, iar a fi în permanență la curent cu factorii de clasare poate reprezenta o provocare.

Situația este, de asemenea, imprevizibilă: ceea ce cu o zi în urmă nu a avut un impact pentru clasamentul de căutare, s-ar putea dovedi, astăzi, un factor semnificativ.

În acest articol, vom dezbate principalii factori de clasare pe care Google i-a confirmat, analizând semnificația lor pentru motorul de căutare, dar și pentru eforturile SEO ale utilizatorilor.

Pentru început, este necesar să menționăm că, așa cum o arată și titlul, faptul că există peste 200 de factori de clasare Google este un mit din trecut.

Acest mit pare să fi luat naștere în jurul anului 2009, când Matt Cutts de la Google a menționat că există „peste 200 de variabile” în algoritmul Google.

Important de luat în considerare este faptul că acest lucru se întâmpla cu mai bine de 10 ani în urmă, înaintea boost-ului HTTPS, a primei indexări pe mobil sau a unei întregi serii de actualizări și modificări, incluzând aici introducerea învățării automate (machine learning).

Totodată, este important de luat în considerare faptul că majoritatea factorilor de clasare au o varietate de valori care se aplică. Semnalele de clasare nu sunt toate activate sau dezactivate în același timp, bune sau rele, deși dacă luăm exemplul unui site securizat sau nesecurizat, acestea pot fi.

Mai mult, unii factori de clasificare se pot baza pe alți factori pentru a se declanșa. Spre exemplu, un factor spam este posibil să se declanșeze doar atunci când se dobândește un prag de legături într-o anumită perioadă. Factorul nu influențează algoritmul până la declanșarea acestuia, concluzionând astfel că nu este neapărat un factor permanent.

Deși nu toate nuanțele modului în care funcționează algoritmii ne sunt împărtășite, există totuși aspecte cunoscute. Mai jos, vom alcătui o listă cu ceea ce înseamnă factorii generali de clasare Google.

1. Conținutul

Conținutul este fundamentul Google Search. Acesta este motivul pentru care au fost inventate motoarele de căutare: pentru a face un conținut web mai ușor de găsit.

Fără conținut, nu există Google, înțelegându-se de ce conținutul este un factor de clasare major extrem de important.

Acest lucru este confirmat în resursa Google „Cum funcționează căutarea” („How Search Works”), care explică modul în care funcționează algoritmii într-un limbaj ușor de înțeles: „...algoritmii analizează conținutul paginilor web pentru a evalua dacă pagina conține informații care ar putea fi relevante pentru ceea ce utilizatorii caută”.

Totuși, a crea conținut doar pentru a avea mai multe adrese URL pe care Google să le indexeze nu reprezintă o soluție. Google ține cont de 2 lucruri esențiale atunci când clasează conținutul: calitate și relevanță.

Algoritmii Google pot face diferența între conținutul de valoare și cel care a fost creat fără eforturi mari.

2. Core Web Vitals din 2021

În ierarhia factorilor de clasare, conținutul și capacitatea de a utiliza site-ul aproape că merg mână în mână. Deși relevanța conținutului va prima în fața oricărui alt factor de clasare, cu siguranță Google preferă să trimită utilizatorii către pagini care oferă o experiență de utilizator excepțională.

Google măsoară experiența utilizatorilor analizând trei valori cunoscute sub numele de Core Web Vitals. Acestea au fost introduse în anul 2020 și au devenit un factor de clasare în 2021.

Google intenționează să actualizeze valorile Core Web Vitals anual, pe baza a ceea ce consideră esențial pentru a oferi o experiență bună utilizatorilor.

În momentul în care Core Web Vitals a fost integrat în clasamentele de căutare, acestea includeau:

  • Largest Contentful Paint (LCP): măsoară durata încărcării celei mai mari imagini sau blocuri de text în fereastra de vizualizare;
  • First Input Delay (FID): măsoară timpul de reacție al browser-ului atunci când un utilizator accesează pagina;
  • Cumulative Layout Shift (CLS): măsoară stabilitatea vizuală pentru a determina existența unei schimbări majore a conținutului pe ecran în timp ce elementele se încarcă.

3. Viteza site-ului

Google a anunțat acest factor de clasare încă din 2010, când a declarat că viteza este un element care îi obsedează, iar ca parte a efortului de a mări viteza site-urilor web, doresc să introducă acest element drept factor de clasare.

În luna iulie a acestui an, au introdus viteza site-ului ca factor de clasare pentru mobil.

4. Mobile Friendly

A avea un site optimizat pentru mobil este, categoric, un factor de clasare.

5. Etichetele de titlu (Title tags)

Etichetele de titlu sunt un factor de clasare confirmat. John Mueller de la Google a făcut acest anunț acum câțiva ani, sfătuind utilizatorii să citească Google is Rewriting Title Tags în SERPs.

6. Link-urile

De-a lungul anilor, poziția link-urilor ca factor de clasare a fost de multe ori confirmată. În anul 2014, Matt Cutts a afirmat că acestea vor ocupa topul factorilor de clasare mulți ani de acum încolo.

7. Textul de ancorare (Anchor Text) sau textul din link

Deși se dezbate poziția textului ancoră ca semnal și factor de clasare, știm cu siguranță că utilizarea excesivă a acestuia poate fi dăunătoare (fapt care îi consolidează, pe de altă parte, rolul de factor de clasare).

Totuși, ceea ce nu putem ignora este faptul că textul ancoră este menționat în Google’s SEO Starter Guide. De asemenea, Mueller sfătuia utilizatorii să folosească texte ancoră pentru a consolida subiectul dezbătut pe acea pagină.

Google recomandă utilizarea strategică a textului ancoră. Sunt de evitat formulările generice precum ,,click aici” sau „consultați această pagină” atunci când se fac referințe la alte pagini.

Textul de ancorare ar trebui să descrie pagina la care este conectat, astfel încât utilizatorii să aibă o idee despre ceea ce urmează să citească pe pagina respectivă. Urmând această strategie, Google primește mai multe context despre o pagină, ajutând la clasarea mai facilă a acestora.

Cu toate acestea, textul de ancorare supra-optimizat poate fi moartea unui conținut excelent.

Dacă majoritatea link-urilor care indică site-ul au texte de ancorare bogate în cuvinte cheie, Google va recunoaște acest lucru ca spam și poate retrograda sau dezindexa conținutul site-ului.

8. Intenția sau Comportamentul utilizatorului

Intenția utilizatorului este mai mult o grupare de semnale decât un semnal în sine.

Motivul grupării lor este că semnalele individuale din cadrul acelui grup sunt, în cea mai mare parte, neconfirmate și, în unele cazuri, necunoscute.

Analizând RankBrain, spre exemplu, observăm că este adesea considerat un semnal. Google a declarat despre RankBrain: ,,Dacă RankBrain vede un cuvânt sau o expresie cu care nu este familiarizat, motorul de căutare poate face o prezumție, ghicind ce cuvinte sau expresii ar putea avea un înțeles similar, filtrând rezultatul în consecință.

Practic, scopul său nu este de a acționa ca un semnal, ci mai degrabă ca un mediator între motorul de căutare și utilizator”. Astfel, intenția utilizatorului este luată în considerare.

9. Geolocalizarea

Geolocalizarea sau locul în care utilizatorul se află în spațiu și timp îi influențează rezultatele căutărilor, fiind categoric un important factor de clasare.

10. HTTPS

Securizarea site-urilor este un factor de clasare confirmat de Google în august 2014. Atunci, Google declara: „începem să folosim HTTPS ca semnal de clasare. Deocamdată, este un factor slab, care afectează mai puțin de 1% din interogările globale, având o însemnătate mai mică decât alte semnale, precum conținutul de calitate, acordând timp tuturor să treacă la utilizarea HTTPS. Cu timpul, putem decide ca acest factor să crească în importanță”.

11. Autoritatea domeniului

Mueller afirma la un moment dat: „Când vine vorba de clasare, există câte puțin din amândouă: este pagina în mod individual, dar și site-ul, în ansamblu”.

Astfel, Google evaluează paginile pentru a determina unde să le plaseze în căutare și, de asemenea, evaluează site-ul web în ansamblu.

Google recompensează site-urile care au un istoric de surse puternice și care produc în mod constant conținut remarcabil.

Concluzii

Odată cu integrarea învățării automate în algoritmul Google, informațiile despre numărul factorilor de clasare devin din ce în ce mai incerte.

Este posibil ca în prezent, învățarea automată să ajusteze factorii stabiliți de ingineri, dar nu va mai trece mult timp până când aceștia vor fi nevoiți să caute noi factori de clasificare, neluați în considerare până la acel moment.

Atunci, numărul factorilor nu va fi doar necunoscut, ci de necunoscut.