Paginile de produs ar trebui să joace un rol central în strategia SEO, având în vedere faptul că primesc adesea mult trafic organic de la vizitatori gata să facă achiziții.

Acest articol prezintă moduri de utilizare a paginilor de produs cu scopul de a ajuta la creșterea performanței SEO și a veniturilor.

Acum, mai mult ca oricând, bătălia pe un loc cât mai bun în rezultatele căutării Google este din ce în ce mai crâncenă, mai ales odată cu afișarea produselor direct în rezultatele organice.

Cheltuielile pentru comerțul electronic sunt într-o continuă creștere, iar cei care nu profită de oportunitățile SEO vor ajunge într-un final la coada clasamentului.

Pe lista concepțiilor greșite în e-Commerce se numără și falsa idee că vizitatorii intră pe pagina de pornire sau pe o pagină de categorie și apoi coboară către o pagină de produs. Această presupunere este greșită și reprezintă o oportunitate ratată.

De ce este dificilă optimizarea paginilor de produse?

Pentru că în optimizare, paginile de produs nu pot fi privite în mod „izolat”, cum nici motoarele de căutare nu văd magazinul în acest fel, ci îl evaluează în întregime. Paginile se afectează reciproc (pozitiv și negativ), așa că trebuie privit dincolo de acestea.

Optimizarea lor necesită o concentrare sporită, fără a pierde din vedere imaginea de ansamblu - cum funcționează împreună paginile de produs - sau restul site-ului.

Astfel, sunt situații care pot influența rezultatele, precum:

  • Pagini de categorii și pagini de produse care concurează pentru aceleași interogări;
  • Variante de produse foarte asemănătoare;
  • Produse disponibile în mai multe categorii;
  • Produse întrerupte sau expirate;

Aplicarea principiului Pareto și a mentalității de creștere

Principiul Pareto, cunoscut şi sub denumirea de „regula 80/20”, sugerează că în multe situații, aproximativ 80% din efecte provin din 20% din cauze. Diagrama Pareto este o reprezentare grafică a principiului 80/20, care arată distribuția cauzelor și a efectelor.

Când vine vorba de îmbunătățiri, de luat în considerare trebuie să fie și aplicarea unei mentalități de creștere care va duce spre concentrarea asupra lucrurilor care au cel mai mare impact.

De exemplu, îmbunătățirea numelui de produs, a modului în care sunt structurate secțiunile cu detalii despre produs și a modului în care poate fi utilizată Product Schema.

Product Schema sau schema de produs permite adaugarea de atribute specifice de produs la listele de produs dintr-un site, care pot apărea ca rezultate bogate pe pagina cu rezultate ale motorului de căutare (SERP).

Cum pot fi optimizate paginile de produs

Printre cele mai bune practici pentru optimizarea paginilor de produs sunt:

1. Alinierea numelor produselor cu o strategie de cuvinte cheie

Includerea numelui mărcii, a produsului, numărul modelului și atributele utile ale produsului, cum ar fi culoarea, dimensiunea și chiar codul SKU, dacă acest lucru are sens (relevanță la căutări)

2. URL-uri descriptive și coerente ale produselor

O structură URL bună ajută atât vizitatorii, cât și motoarele de căutare să înțeleagă structura unui site. Atunci când vizitatorul vede o adresă URL care reflectă interogarea sa de căutare, este probabil să se obțină mai multe clik-uri pe fragmentul acelui site în Google.

Exemplu: magazinulmeu.ro/nume-categorie/nume-produs

O structură URL bună este descriptivă, ușor de citit, consecventă, scurtă și cu litere mici. Când vine vorba de paginile de produs, ultima parte a adresei URL – așa-numita URL slug – este relevantă.

3. Meta informații: etichetă de titlu și meta descriere

Când vine vorba despre „meta informații” în SEO, sunt incluse atât eticheta de titlu, cât și meta descrierea. Ambele joacă un rol esențial în cât de bine se clasează o pagină de produs și în modul în care este prezentată celor care caută.

4. Titluri descriptive

Titlurile ajută vizitatorii și motoarele de căutare să vadă rapid despre ce este o pagină și cum este structurată.

Este recomandată utilizarea titlului H1 pentru numele produsului și a titlurilor H2 pentru cele mai importante secțiuni, cum ar fi caracteristicile produsului, specificațiile tehnice, recenziile, întrebările și răspunsurile.

5. Includerea atributelor unui produs

Includerea atributelor produsului ajută la clasificarea pentru interogări în jurul acestuia. În cazul produselor tehnice, introducerea atributelor este un avantaj major în optimizare. Este recomandată și includerea numelui mărcii, a seriei, numele modelului și SKU (Stock Keeping Unit sau Unitate de stocare).

Conectarea (filtre) acestor atribute de produs este, de asemenea, o modalitate excelentă de a consolida structura internă a legăturilor.

6. Descrieri captivante de produse

O descriere solidă a unui produs poate convinge vizitatorii să facă achiziții. Însă, pentru a avea rezultate, descrierea trebuie să fie personală și captivantă, pot fi explicate și beneficiile și caracteristicile produsului, însă toate acestea cât mai succint.

Aici pot fi încorporate interogări strâns legate, cu concurență redusă, pentru care se dorește clasarea. Dar, din nou, nu trebuie să se exagereze.

7. Includerea unor imagini de înaltă calitate

Pot fi incluse imagini de produse de înaltă calitate care arată produsul în detaliu și în context. Acest pas poate îmbunătăți ratele de conversie.

Pe lângă ratele de conversie, imaginile optimizate îmbunătățesc, de asemenea, performanța SEO a paginii de produs.

Cele mai bune practici sunt:

  • Includerea numelor produselor în numele fișierelor imagine și în atributele Alt (Atributele Alt fac posibilă introducerea unei descrieri alternative în codul HTML pentru fiecare imagine de pe un site web).
  • Servirea imaginilor în formatul potrivit – de recomandat este ca imaginile produselor să fie servite ca JPG sau noul format popular WebP.
  • Servirea imaginilor la dimensiunea potrivită.
  • Comprimarea imaginilor pentru a le micșora dimensiunea fișierului.
  • Includerea imaginilor într-un sitemap cu imagini XML.
  • Asigurarea că imaginile se încarcă rapid și că nu încetinesc încărcarea generală a paginii.

8. Includerea navigării prin breadcrumb

Breadcrumbs reprezintă instrumente de navigare care ajută utilizatorii să înțeleagă unde se află pe site, dar și ca Google să înțeleagă cum este structurat site-ul.

Navigarea prin breadcrumb funcționează bine atât pentru vizitatori, cât și pentru motoarele de căutare.

Utilizatorii pot înțelege rapid ierarhia magazinului și pot sări la o pagină de categorie folosind breadcrumbs.

Breadcrumbs pot fi marcate cu Breadcrumb Schema pentru a fi și mai clar care sunt acestea și cum ar trebui să fie interpretate de motoare.

9. Evidențierea produselor „S-ar putea să vă placă și”

Includerea produselor conexe sau complementare este o modalitate excelentă de a reține vizitatorii care încă nu sunt siguri de achiziția lor, oferindu-le alternative și încurajându-i să cumpere produse suplimentare.

Din punct de vedere SEO, includerea de produse sugerate (conexe, complementare, grupate) este foarte importantă, deoarece întărește structura internă a link-urilor și îmbunătățește performanța SEO a celorlalte produse.

10. Folosirea schemei de produs cu recenzii

Din cauza faptului că bătălia pentru click în rezultatele căutării devine din ce în ce mai acerbă, afacerile de e-Commerce trebuie să facă tot ce pot pentru a ieși în evidență.

În cazul paginilor de produs care permit introducerea de recenzii și ratinguri, este importantă implementarea schemei de produs cu elemente specifice recenziilor.

Verificarea marcării corecte a acesteia se poate face cu ajutorul Google’s Rich Result Test (Test de rezultate bogate de la Google).

11. Includerea unei secțiuni de „Întrebări frecvente sau întrebări și răspunsuri”

Pot fi incluse chiar și „întrebări frecvente” despre produsele vândute, iar odată cu înțelegerea tipurilor de clienți care vizitează mai frecvent site-ul și întrebările vor putea fi puse pe măsură.

Acoperirea acestor întrebări face un conținut mai interesant și mai valoros și reduce întrebările de asistență.

Alternativ, poate fi inclusă o secțiune moderată de întrebări și răspunsuri pe paginile de produs dacă există o comunitate activă. În acest fel, vizitatorii pot răspunde la întrebări și probabil că pot fi clasificate și mai multe interogări pe care vizitatorii le caută.

Indiferent de decizii, totul trebuie să fie marcat cu Schema. În cazul întrebărilor frecvente, poate fi utilizată proprietatea FAQPage, iar în cazul întrebărilor și răspunsurilor - proprietatea Q&APage. Acestea vor ajuta site-ul să fie remarcat și mai mult.

12. Menținerea timpilor de încărcare a paginii cât mai mici

În timp ce viteza paginii a fost mult timp un factor de clasare pentru Google, acum, odată cu lansarea actualizării Page Experience și introducerea Core Web Vitals, timpul de încărcare a paginii a devenit mai detaliat.

Optimizarea pentru viteză este un efort tehnic și există sute de lucruri minuscule care pot fi modificate pentru a strânge fiecare milisecundă din pagini.

Concentrarea trebuie să fie pe aceste practici:

1. Optimizarea materialelor: exemple de elemente sunt imaginile, codul JavaScript și foile de stil CSS. Acestea sunt esențiale pentru a vă asigura că magazinul arată și se comportă așa cum ar trebui, dar dacă sunt gestionate greșit, acestea pot înrăutăți și timpul de încărcare a paginii. Pe lângă cele mai bune practici SEO pentru imagini, se recomandă:

  • Reducerea/comprimarea JavaScript și CSS pentru a se optimiza dimensiunea.
  • Încărcarea resurselor statice la momentul potrivit și afișate odată ce restul paginii s-a încărcat, tehnică numită lazy load (încărcare lentă). Se poate face același lucru cu părți din fișierele CSS și JS: se încarcă imediat ceea este absolut necesar pentru a se afișa pagina în browser, apoi se încarcă restul mai târziu.

2. Utilizarea memoriei cache a browserului: majoritatea paginilor din magazin se bazează pe un set comun de elemente, cum ar fi foile de stil CSS, codul Javascript și imagini comune, cum ar fi sigla magazinului. Problema este că browserele preiau din nou orice activ pe care îl întâlnesc, ceea ce înseamnă că atunci când un vizitator navighează de la o pagină la alta, browserul lor încarcă din nou toate activele. Pentru a preveni această risipă, serverul web poate semnala browserului să păstreze o copie în cache a activelor și să le refolosească în viitor. Acest lucru se realizează prin trimiterea unui antet cache împreună cu activul, indicând browserului să refolosească activul până la un anumit timp de expirare.

13. Includerea paginilor în harta site-ului XML

Indiferent dacă sunt publicate produse noi sau sunt actualizate cele existente, principalul scop este ca Google să le acceseze cu crawlere și să le (re)indexeze cât mai curând posibil. Aici intervin sitemap-urile XML generate la zi.

Crearea unor sitemap-uri XML separate pentru diferite tipuri de conținut. De exemplu, poate fi creat câte unul pentru pagini de categorie, pagini de produse, producători, pagini de asistență și articole de blog. Procedând astfel, este ușor să fie urmărit modul în care Google indexează procesul de indexare, dacă au fost trimise sitemap-urile XML în Google Search Console. Este recomandat a fi incluse numai pagini indexabile care returnează starea HTTP 200 OK și să se limiteze numărul de adrese URL per sitemap XML la max. 50.000

14. Paginile cu variantele de produse sunt aproape identice și se pot canibaliza reciproc

Multiplele variante de produse sau pagini pot fi problematice, deoarece crearea de pagini de produse separate pentru fiecare variantă duce la o mulțime de conținut duplicat potențial.

Spre exemplu, un produs este disponibil într-o multitudine de variante de culori. În afară de culoare, toate celelalte proprietăți ale produsului sunt aceleași.

Ar trebui create pagini de produse indexabile pentru fiecare culoare sau variantă?

Există doi factori care pot influența decizia:

  • Dacă există o cerere specifică în căutare;
  • Dacă există posibilitatea de a afișa descrieri diferite pentru fiecare variantă de produs;

Dacă cererea de căutare este atât de scăzută încât nu poate fi obținut un ROI pozitiv din scrierea unor pagini unice cu descrieri unice pentru fiecare culoare, atunci trebuie aleasă o variantă principală și canonizate celelalte variante, pentru a împiedica aceste pagini să se lupte între ele în clasament – acțiune denumită și canibalizarea de cuvinte cheie.

Canonizarea - dacă paginile duplicat de produs nu au sens

Canonizarea reprezintă procesul de selectare a adreselor URL pentru un set de conținut specific.

Ca exemplificare, vom folosi produsul fictiv: "Găleata Hărnicia" - disponibilă în culorile roșu, galben și albastru. Culoarea roșu este varianta implicită a produsului, iar URL-ul principal va fi:

magazinulmeu.ro/galeata-harnicia

Însă, acest produs are încă 2 variate de culoare și fiecare are câte un URL specific:

magazinulmeu.ro/galeata-harnicia?culoare=galben

magazinulmeu.ro/galeata-harnicia?culoare=albastru

Astfel, în acest caz vor exista 3 link-uri de produs cu conținut duplicat.

Variantele galben și albastru vor avea specificată o adresă URL canonică care indică către varianta principală.

Această configurație comunică clar preferințele de indexare și funcționează bine și pentru vizitatori - de exemplu, aceștia pot partaja și marca varianta pe care o caută.

În cazul în care nu se canonizează, ci numai se creează trei pagini de produse aproape identice, indexabile, Google poate decide să canonizeze singur variantele de produs. Acest lucru va fi semnalat în Raportul de acoperire a indexului Google Search Console sub Duplicat.

Cu toate acestea, dacă poate fi obținut un ROI pozitiv a investiției prin crearea unor pagini de produse separate, indexabile pentru fiecare culoare, deoarece există suficientă cerere de căutare, atunci este în regulă.

Însă, trebuie incluse elemente unice SKU/GTIN, etc, trebuie scrise descrieri unice ale variantelor de produs și afișate imagini care sunt specifice variantei de produs.

15. Canonizarea produselor care fac parte din mai multe categorii

Există o multitudine de motive pentru care un produs poate fi încadrat în mai multe categorii.

Să presupunem că produsul nostru fictiv “Găleata Hărnicia” se află deja în categoria principală „Găleți”, dar se dovedește că poate fi încadrat și în categoria “Mături, mopuri” și este încadrat și la categoria “Casa și grădina”.

În plus, astăzi, este în categoria de “Reduceri”...

Deci avem, avem următoarele legături URL din diferite categorii și care toate duc la aceeași pagină de produs (duplicat):

magazinulmeu.ro/galeti/galeata-harnicia

magazinulmeu.ro/maturi-mopuri/galeata-harnicia

magazinulmeu.ro/casa-si-gradina/galeata-harnicia

magazinulmeu.ro/reduceri/galeata-harnicia

Pentru ca paginile să nu concureze între ele, este recomandat să se aleagă un produs principal, iar celelalte să fie canonizate, în mod similar cu modul în care au fost tratate produsele aproape identice.

16. Profită de produsele întrerupte

Multe magazine nu valorifică potențialul produselor întrerupte. Acestea sunt produse care sunt fie temporar, fie permanent indisponibile.

Este posibil ca acestea să nu mai fie în stoc sau poate că vânzarea lor a fost întreruptă. Oricare ar fi motivul, aceste produse trebuie manevrate cu grijă, deoarece aceste pagini de produse întrerupte încă au de multe ori o mare valoare.

„Valoare” înseamnă că încă primesc trafic (organic) sau au link-uri de la alte site-uri web.

Dacă există posibilitatea ca un produs să fie din nou în stoc mai târziu, trebuie păstrat online și:

  • Păstrarea în harta site-ului XML și în căutarea pe site;
  • Adăugarea de „indisponibil” sau o etichetă similară;
  • Ascunderea prețului pentru a împiedica vizitatorii să-l adauge în coș;
  • Afișarea de produse alternative care se potrivesc nevoilor vizitatorului;
  • Eliminarea proprietății „Ofertă” din marcajul Schema de produse pentru a preveni penalizările Schemei;
  • Anunțarea vizitatorilor că produsul va fi disponibil din nou sau oferirea unei modalități de a fi notificați odată ce acesta va fi din nou în stoc;
  • Întreruperea tuturor campaniilor PPC active care direcționează clienții către pagina produsului;

Dacă produsele nu vor mai reveni în stoc și nu au nicio valoare, atunci trebuie adăugat doar un HTTP Status 410. Dar dacă au valoare, trebuie abordate astfel:

  • Păstrarea fiecărui produs online atâta timp cât cererea de căutare este mare și afișarea de produse alternative. Este recomandată eliminarea link-urilor interne către acesta, eliminarea produsului din harta site-ului XML și din căutarea pe site și aplicarea directivei noindex robots.
  • Reutilizarea acelor adrese URL pentru alte produse foarte similare.
  • Implementarea redirecționării 301 către cele mai relevante produse alternative.

17. Paginile produselor nu trebuie să devină “orfane”

Cu un inventar mare de produse care se schimbă constant, este ușor ca produsele să se piardă din vedere. Unele pagini de produse pot ajunge să devină așa-numitele pagini orfane atunci când categoria lor părinte este eliminată sau nu au o categorie.

Paginile orfane nu fac parte din structura site-ului și, prin urmare, nu au legături interne. Acest lucru duce, în general, la clasamente mai scăzute și, uneori, chiar Google decide să dezindexeze complet produsele.

În încheiere

Motoarele de căutare au ajuns atât de complexe, încât acum prețuiesc aceleași lucruri simple pe care le fac utilizatorii spre o conversie reușită.