02 Martie 2022

Google Analytics

Rata de respingere sau bounce rate-ul poate fi transformat într-o oportunitate de îmbunătățire care va aduce performanță site-ului și clasarea acestuia pe poziții înalte.
În primă instanță, diagnosticarea corectă a ratelor de respingere are scopul de a identifica zonele care necesită îmbunătățire pentru a crește angajamentul utilizatorului, dar și poziția în clasament și, automat, un venit mai mare.

În jurul conceptului de bounce rate există numeroase idei eronate. Astfel, o definire a ratei de respingere este un prim pas în a înțelege utilitatea acesteia, dar și mijloacele prin care se pot aduce îmbunătățiri.

Google definește rata de respingere drept „o sesiune pe o singură pagină de pe un site”. Totodată, „În Analytics, o respingere este calculată în mod specific drept o sesiune care declanșează o singură solicitare către serverul Analytics, cum ar fi atunci când un utilizator deschide o singură pagină de pe un site și apoi iese fără a declanșa alte solicitări către serverul Analytics în timpul acelei sesiuni.”

Acest lucru înseamnă că în momentul în care un utilizator părăsește o pagină web, acesta abandonează nu doar pagina respectivă, ci întregul site.

Deși definițiile par a fi ușor de înțeles, cauza din spatele bounce rate-ului poate fi mult mai complexă.

Care sunt cauzele unui bounce rate crescut?

Uneori, o rată de respingere crescută poate fi tradusă printr-o slabă experiență a utilizatorului. Dacă utilizatorul a accesat pagina, iar aceasta nu i-a livrat conținutul dorit sau, pur și simplu, nu a răspuns (non responsive), vizitatorul o va abandona.

Pe de altă parte, o rată de respingere ridicată poate fi și rezultatul unei experiențe pozitive a utilizatorului.

Spre exemplu, dacă un utilizator caută o rețetă pentru a afla cantitățile ingredientelor, acesta va accesa pagina, va citi informația dorită și va pleca, fără să mai facă alte operațiuni.

Exemplul de mai sus este unul relevant pentru o experiență pozitivă a utilizatorului. Vizitatorul găsește instant informația pe care o caută, părăsind apoi pagina.

În mod ideal, unii dintre utilizatori pot marca pagina pentru referințe viitoare, în timp ce alți vizitatori își pot aminti site-ul și se pot întoarce la el prin simpla căutare a acestuia în Google.

Când provoacă Google o rată ridicată de respingere

Algoritmul Google excelează la a identifica subiectul unei pagini web, dar și conținutul unei interogări de căutare.

Rare sunt momentele în care Google afișează site-uri web care nu furnizează răspunsul corect la întrebarea din interogare. Acest lucru se poate întâmpla, totuși, atunci când utilizatorul folosește termeni vagi sau lipsiți de notorietate.

În astfel de situații, motorul de căutare va trimite vizitatorul la o pagină greșită, iar acesta nu va găsi conținutul dorit. Rata de respingere mare nu va fi datorată, în acest caz, unei slabe experiențe a utilizatorului, căci nimic nu este greșit în privința paginii. Sursa problemei poate fi algoritmul Google sau, mai exact, cuvintele cheie pe care utilizatorul le-a folosit.

De remarcat este faptul că o rată mare de respingere nu înseamnă întotdeauna o problemă a paginii în sine. Cu toate acestea, este importantă o analiză permanentă a bounce rate-ului, tocmai pentru a ne asigura că nu există nimic care să îndepărteze utilizatorii.

Am alcătuit mai jos o listă cu 20 de moduri prin care rata de respingere poate fi redusă sau investigată.

1. Timpul de încărcare al paginii

Atunci când un utilizator trebuie să aștepte un timp îndelungat pentru ca o pagină să se încarce, acesta va fi tentat să abandoneze pagina. Un timp îndelungat se traduce prin mai mult de trei secunde, iar acest aspect va genera o experiență slabă a utilizatorului.

Conținutul paginii nu va mai fi relevant dacă utilizatorul nu poate să aibă acces la acesta într-un timp optim.

Totodată, timpul de încărcare contează cu atât mai mult pe telefonul mobil, căci utilizatorii vor deveni mai repede frustrați și vor fi tentați să abandoneze pagina.

2. Posibilitatea căutării pe site

Unele site-uri neglijează implementarea unei funcționalități de căutare sau, dacă aceasta există, este greu de observat.

Dacă un utilizator caută un lucru specific pe care nu îl vede instant pe pagină, această unealtă de căutare poate fi extrem de folositoare. În loc să fie tentat să părăsească pagina, vizitatorul poate introduce câteva cuvinte specifice care să îl ducă la rezultatul dorit.

3. Oferirea unei navigări mai ușoare

Navigarea pe site ar trebui să fie ușoară și să nu implice niciun efort. Când un utilizator accesează o pagină, acesta are nevoie de o direcție clară în ceea ce privește conținutul pe care îl vizează.

Dacă acest lucru nu este simplist și clar prezentat într-o navigare intuitivă, este foarte probabil ca utilizatorul să abandoneze pagina.

4. Focusarea pe un design impresionant

Un design bun al site-ului va oferi încredere utilizatorului, fiind un semn al calității.

Vizitatorii fie nu vor petrece un timp îndelungat pe un site cu un design rudimentar, fie nu vor avea suficientă încredere în acea pagină.

Oferirea unei experiențe a utilizatorului cât mai plăcută, începând cu un design îngrijit, nu are legătură doar cu partea estetică. Este vorba despre a crea un site funcțional, intuitiv și plăcut din toate punctele de vedere.

5. Indexarea pe mobil

Utilizatorii care accesează site-ul direct de pe telefonul mobil au chiar mai puțină răbdare decât cei care stau în fața unui computer.

Astfel, un site ar trebui să fie responsive tocmai pentru a oferi vizitatorilor de pe mobil o experiență plăcută.

6. Pagini web ușor de citit

Conținutul de pe paginile web ar trebui să fie clar și eficient formatat. Acest aspect este crucial pentru oferirea unei experiențe a utilizatorului cât mai bună.

Niciun vizitatorul nu își dorește să citească blocuri mari de text sau pasaje dezorganizate. În această situație, există riscul ca utilizatorul să sară peste părți extrem de importante din conținut.

Prin urmare, conținutul trebuie formatat în blocuri mici de text, cu liste, imagini sau conținut video pentru ca utilizatorul să parcurgă rapid și ușor textul și să-l distribuie mai departe.

7. Utilizarea paragrafelor scurte

Unul dintre cele mai importante aspecte care influențează calitatea conținutului și lizibilitatea acestuia este lungimea lui.

Astfel, este indicat ca în crearea conținutului să se utilizeze paragrafe scurte pe care utilizatorii să le poată parcurge cu ușurință. Acest aspect este deosebit de important, mai ales dacă vizitatorul folosește un telefon mobil pentru a naviga pe pagină.

8. Folosirea diverselor tipuri de conținut

Pentru a crea o rată mare de angajare a utilizatorilor, este indicată utilizarea multiplelor forme de conținut.

Conținutul video, spre exemplu, poate comunica mult mai eficient decât textul anumite aspecte, incluzând aici, de pildă, instrucțiunile de utilizare.

Imaginile pot fi, totodată, un real ajutor în spargerea paragrafelor de text. Acestea trebuie să aibă o calitate înaltă, contribuind astfel la eficientizarea comunicării și la micșorarea bounce rate-ului.

9. Utilizarea cuvintelor cheie relevante

Utilizarea cuvintelor cheie relevante, care sunt în acord cu subiectul tratat, este extrem de importantă.

Folosirea corectă a cuvintelor în propoziții și paragrafe va ajuta Google să definească și să înțeleagă pagina și subiectele abordate.

Cu cât este mai exactă și mai apropiată de subiect o pagină, cu atât va crește probabilitatea ca utilizatorii pe care Google îi direcționează înspre aceasta să fie cu adevărat interesați de subiect, reducându-se, prin urmare, și rata de respingere.

10. Targetarea unui public relevant

Similar cuvintelor cheie relevante, conținutul relevant, în ansamblu, ar trebui utilizat pe întregul site și ar trebui vizați utilizatorii potriviți.

Astfel, este importantă identificarea unui segment de public țintă și crearea conținutului potrivit, ținând cont de nișa aleasă.

Targetarea nu ar trebui să vizeze o parte foarte largă a publicului, căci există riscul, în acest fel, ca anumiți utilizatori să nu se regăsească în conținutul furnizat de o anumită pagină.

Concentrarea asupra unui grup specific de utilizatori ajută pagina să atragă persoane care sunt cu adevărat interesate de ceea ce oferă site-ul. Prin urmare, acești utilizatori vor fi dispuși să petreacă un timp mai îndelungat pe pagină.

11. Evitarea ferestrelor pop-up

În general, utilizatorii nu se bucură de mesaje intruzive care îi împiedică să ajungă la conținut. Există modalități mai bune de a afișa anunțuri intercalate, fără a afecta utilizatorii sau clasamentul paginii web.

O regulă generală este aceea de a nu împiedica utilizatorul să vizualizeze conținutul pentru care a accesat acea pagină. Astfel, focusul ar trebui să cadă pe conținut și pe îmbunătățirea experienței utilizatorului.

12. Limitarea reclamelor care distrag atenția

Similar evitării pop-up-urilor și anunțurilor intercalate, reclamele care distrag atenția ar trebui evitate.

Un bloc de reclame orizontal, în partea de sus a paginii va avea performanțe bune. Acestea mai pot apărea pe laturile paginii sau intercalate în conținut.

Totuși, reclamele mari, care îngreunează citirea nu sunt recomandate, conducând la o experiență slabă a utilizatorului pe pagină.

De asemenea, trebuie acordată atenție și tipului de reclamă care apare pe site, blocând reclamele enervante și agasante.

13. Adăugarea unui call-to-action

Un call-to-action trebuie să fie vizibil pe site, iar utilizatorul trebuie să-l identifice în primele câteva secunde petrecute pe pagină.

Totodată, această așa-zisă „chemare la acțiune” trebuie să fie convingătoare, în așa fel încât vizitatorul să fie ademenit să dea click. În acest sens, de o importanță majoră sunt și culorile sau fontul utilizat.

14. Limitarea link-urilor întrerupte

Un număr mare de link-uri de acest fel (broken links) vor crea o experiență negativă pentru utilizator, lăsându-l nemulțumit și frustrat pentru că nu a reușit să acceseze conținutul pe care a dorit să-l găsească.

Câteva modalități prin care astfel de linkuri pot fi identificate includ utilizarea Google Search Console sau Screaming Frog, un instrument de auditare a site-ului folosit de specialişti.

15. Focusarea pe o strategie de link-uri interne

Pentru a crește probabilitatea ca un utilizator să rămână pe site o vreme mai îndelungată, este recomandată utilizarea unei strategii de link-uri interne.

Acest lucru ajută utilizatorii să navigheze cu ușurință la secțiunea pe care o caută, menținând, totodată, o experiență generală plăcută.

16. Deschiderea link-urilor într-o filă nouă

La crearea unei strategii de link-uri interne, de luat în calcul este ca aceste link-uri să se deschidă într-o filă nouă.

În acest fel, poate crește timpul petrecut de un utilizator pe site, având mai multe pagini deschise simultan.

17. Crearea unei pagini 404 care este utilă

O pagină 404 ar trebui să comunice că o pagină nu a fost găsită și, de asemenea, să ofere pagini web alternative pentru a naviga către un utilizator.

Acest lucru va ajuta la scăderea ratei de respingere, ajutând utilizatorii să găsească ceea ce caută.

18. Publicarea de conținut cu regularitate

Crearea constantă a unui conținut proaspăt, care poate oferi utilizatorilor o mare varietate de subiecte de explorat, poate fi utilă pentru a convinge oamenii să viziteze și să rămână pe un site.

19. Afișarea credibilității

Utilizatorii sunt în căutarea unor site-uri de încredere, în cadrul cărora pot obține conținut cu adevărat relevant.

Atunci când deschid un site, vizitatorii vor examina conținutul, decizând cât de fiabil pare acesta. Pentru a contribui la construirea credibilității și la creșterea încrederii utilizatorilor, se pot include recenzii pozitive despre produsele sau serviciile de pe site.

Securizarea site-ului este un alt aspect important. Acest pas va contribui la un grad mai mare de încredere din partea vizitatorilor și un bounce rate mai mic.

20. Utilizarea Google Analytics și a altor instrumente

Implicarea utilizatorilor poate fi urmărită și contorizată cu ajutorul unor instrumente diverse. Google Analytics, spre exemplu, poate furniza informații despre timpul petrecut pe site, bounce rate, pagini per sesiune, cele mai des frecventate sau cele mai puțin frecventate pagini și multe altele.

Urmărirea experienței utilizatorului cu Microsoft Clarity

Microsoft Clarity este un instrument gratuit cu ajutorul căruia se pot urmări acțiunile unui utilizator pe un anumit site.

Astfel, odată observat modul în care un vizitator reacționează la o anumită pagină, se pot face ajustări și modificări în consecință.

Creșterea satisfacției utilizatorului

Diagnosticarea ratei de respingere ridicată este extrem de utilă în îmbunătățirea experienței utilizatorului pe site. Optimizările ar trebui făcute cu ajutorul informațiilor identificate de tool-urile de specialitate.

Rezultatul final ar trebui să fie un site pe care utilizatorii îl agreează și pe care petrec un timp de calitate, exact ceea ce Google preferă să claseze.

Ai aflat informații interesante?

Abonează-te la newsletter şi îți vom trimite noutățile.
Articol publicat în Articole și noutăți   Miercuri, 02 Martie 2022