Google își dezvoltă mereu algoritmul pentru a se asigura că furnizează cele mai precise, relevante și sigure pagini pentru utilizatorii săi. Iar numărul acestor actualizări pare a fi din ce în ce mai mare de la an la an.
Cunoscând istoricul actualizărilor care au avut loc este de mare ajutor, în special pentru a rămâne la curent cu cele mai bune practici SEO, pentru a îmbunătăți clasarea în Google, dar și pentru a înțelege rațiunea din spatele anumitor schimbări legate de performanță.
Articolul de față cuprinde o listă cu 8 dintre cele mai de impact actualizări ale algoritmului Google, prezentate în ordine cronologică, dar și o serie de sfaturi utile pe baza cărora conținutul poate fi optimizat în funcție de acestea.
Actualizările care au avut loc în anul 2021 sunt:
- 1. Passage ranking/ Clasamentul pasajului
- 2. About this result/ Despre acest rezultat
- 3. Product reviews/ Recenzii de produse
- 4. MUM
- 5. Link spam
- 6. Mobile-first indexing/ Indexarea pe mobil
- 7. Page experience/ Experiența în pagină
- 8. Page titles/ Titlurile paginilor
Cele mai importante actualizări ale algoritmului Google din 2021
După cum aminteam mai sus, Google lansează în permanență noi actualizări de algoritm, uneori insistând asupra lor, iar alteori anunțându-le în trecere, în funcție de importanța și impactul acestora.
Cea mai mare actualizare a anului 2021 a fost, desigur, experiența pe pagină (page experience), însă am cuprins mai jos toate actualizările care au avut loc, în ordine cronologică.
1. Actualizarea clasamentului în funcție de pasaje de text (Februarie 2021)
Odată cu această actualizare, Google poate folosi inteligența artificială pentru a indexa nu numai paginile web, ci și pasajele individuale (paragrafe, propoziții) din anumite pagini. Scopul acestei actualizări este cel de a răspunde rapid interogărilor specifice, fără a determina utilizatorul să parcurgă o anumită pagină web relevantă pentru a găsi răspunsul dorit.
Totuși, cheia nu este optimizarea postărilor pentru clasarea pasajelor, ci:
- utilizarea cuvintelor cheie cu coadă lungă (long-tail keywords);
- furnizarea unui conținut aprofundat și de înaltă calitate;
- structurarea corectă și clară a conținutului pentru a facilita indexarea.
2. Actualizarea ,,Despre acest rezultat” (Februarie 2021)
Cu ajutorul acestei actualizări, Google oferă context suplimentar pentru rezultate unei căutări, astfel încât utilizatorii să poată decide care dintre afișări ar fi cele mai utile.
În dreptul afișării rezultatelor, pentru fiecare dintre acestea se deschide o căsuță care cuprinde informații precum:
- când a fost indexat acel site pentru prima dată în Google;
- dacă respectiva conexiune la site este sigură;
- care dintre termenii pe care utilizatorul i-a căutat apar în pagină;
- dacă și alte site-uri web care cuprind aceiași termeni de căutare sunt legate de pagina;
- limba în care este redactată pagina;
- relevanța acestei căutări în mai multe state sau regiuni.
Dacă Wikipedia este rezultatul returnat de Google, secțiunea ,,Despre acest rezultat” va furniza o scurtă descriere din acea pagină.
Aflând detalii despre o sursă înainte de a deschide rezultatele, un utilizator poate determina dacă site-ul este de încredere sau nu. Acest lucru ar ajuta, în special, în descoperirea site-urilor web autorizate și de încredere, dar nepopulare. Cu toate acestea, funcția rămâne în modul beta.
Caseta „Despre acest rezultat” nu afectează clasamentul în Google, fiind doar o listă de informații despre pagină, dintre care unele sunt factori de clasare. Astfel, trebuie să te asiguri că:
- site-ul este securizat (https);
- site-ul conține backlink-uri de calitate;
- cuvintele cheie sunt alese corect și sunt potrivite.
3. 100% mobile-first indexing update (Martie 2021)
Odată cu creșterea traficului pe mobil, începând cu anul 2015, Google a acordat mai multă importanță compatibilității cu dispozitivele mobile ca factor de clasare.
Un an mai târziu, a fost introdusă indexarea pe mobil, care se referă la momentul în care Google clasifică paginile site-ului conform versiunii mobile a conținutului respectiv.
Începând cu iulie 2019, indexarea mobile-first a devenit implicită pentru toate site-urile web noi. Din iunie 2021, aceasta a devenit implicită pentru toate site-urile web, indiferent dacă acestea sunt vechi sau noi.
Pentru a optimiza compatibilitatea cu dispozitivele mobile:
- Site-ul trebuie să fie responsive (conținut adaptat la mobil);
- Imaginile trebuie comprimate:
- Este indicată utilizarea lazy loading;
- Funcționalitatea ferestrelor pop-up trebuie testată manual pe telefon.
4. Actualizarea recenziilor produselor (Aprilie 2021)
Scopul acestei actualizări a fost să încurajeze recenziile care nu doar rezumă o listă de produse, ci mai degrabă oferă cercetări aprofundate, analize perspicace și conținut original.
Așadar, pentru a crea recenzii de produse de înaltă calitate, Google recomandă includerea anumitor puncte importante:
- Exprimarea unor cunoștințe de specialitate despre produse;
- Partajarea unui conținut unic față de ceea ce oferă producătorul;
- Furnizarea unor date cantitative pentru performanța produsului;
- Compararea produsului cu modele anterioare și cu alte produse;
- Sprijinirea consumatorilor să ia o decizie înțeleaptă atunci când fac o achiziție.
5. MUM update (Mai 2021)
Google a făcut progrese importante în ceea ce privește inteligența artificială a algoritmilor, iar unul dintre acestea este MUM update.
Multitask Unified Model (MUM) este un model în limbaj natural care este semnificativ mai puternic decât BERT, apărut în octombrie 2019 (bidirectional encoder representations from transformers).
MUM este conceput pentru „a ajuta utilizatorul atunci când nu există un răspuns simplu”. Scopul MUM este de a utiliza informații contextuale din diferite surse pentru a prezenta răspunsuri cuprinzătoare la întrebări complexe.
Practic, în loc să adreseze mai multe întrebări pentru a obține un răspuns, utilizatorul poate adresa o întrebare mai complexă, iar Google poate returna un răspuns la fel de complex.
Spre exemplu, în loc să caute: „Cum să te pregătești să urci pe muntele Adams”, și apoi „Cum să te pregătești să urci pe muntele Fuji”, iar mai apoi „Drumeții pe Muntele Adams vs Muntele Fuji”, utilizatorul poate adresa o întrebare directă: „Am urcat pe Muntele Adams și toamna viitoare vreau să urc pe Muntele Fuji, ce trebuie să fac diferit pentru a mă pregăti?” și să primească răspunsul printr-o singură căutare.
MUM este instruit în 75 de limbi, astfel încât să poată identifica răspunsuri relevante în alte limbi decât cea în care a fost scrisă interogarea.
Acest lucru nu înseamnă că postările trebuie scrise în așa fel încât să răspundă la întrebări complexe. Important este ca acestea să includă cuvinte cheie relevante, să cuprindă un conținut de tip long-form și de înaltă calitate.
6. Actualizare legată de spam (Iunie 2021)
Această actualizare a fost implementată pe pagina web și pe rezultatele imaginilor (deci nu în rezultatele locale).
Totodată, actualizarea a avut două faze, despre care Google a spus că fiecare va începe și se va termina în aceeași zi, însă a durat cu două săptămâni mai multe decât s-a preconizat. Nu s-au oferit foarte multe detalii despre această actualizare, dar este indicat ca întotdeauna să se facă o verificare minuțioasă pentru ca site-urile să fie protejate de spam.
O atenție deosebită ar trebui acordată site-urilor care oferă interacțiune cu utilizatorii prin comentarii sau forumuri, spre exemplu.
Câteva sfaturi pentru a proteja site-ul de spammeri ar fi:
- Actualizarea certificatul SSL al site-ului;
- Utilizarea Google Search Console pentru a verifica probleme de securitate și rapoarte de acțiuni manuale;
- Efectuarea curățărilor regulate ale acțiunilor suspectate de spam, cum ar fi cereri multiple de la o adresă IP;
- Utilizarea noindex pentru a împiedica Google să indexeze pagini cu încredere scăzută, în special pe cele care afișează conținut generat de utilizatori. Alternativ, link-urile se pot marca drept nofollow.
7. Actualizarea page experience (Iunie 2021)
Pe lângă indexarea versiunii mobile a site-urilor web, Google a introdus și un set specific de valori prin intermediul actualizării page experience, numite Core Web Vitals. Acestea nu sunt valori noi, ci mai degrabă factori nou prioritizați pentru a cuantifica experiența unei persoane pe o pagină web.
Acestea includ:
- Largest Contentful Paint (LCP): cât de repede se încarcă conținutul principal al unei pagini;
- First Input Delay (FID): cât de repede răspunde o pagină web la prima acțiune a utilizatorului pe pagină;
- Cumulative Layout Shift (CLS): cât de stabil este aspectul paginii (de exemplu, elementele nu sar pe neașteptate).
Datele reale ale acestor valori se pot accesa prin intermediul Page Speed Insights, iar un raport complet Core Web Vitals din Search Console. Fiecare dintre aceste rapoarte vine cu recomandări pentru a îmbunătăți capacitatea de răspuns a paginii.
După cum aminteam mai sus, aceste valori există de o perioadă de timp, însă acum au un impact mai mare asupra clasamentului. În esență, webmasterii trebuie să își dubleze eforturile de optimizare UX. Câteva lucruri care pot fi făcute pentru a îmbunătăți Core Web Vitals includ:
- Eliminarea reclamelor intruzive sau a bannerelor care blochează conținutul;
- Reducerea execuției Javascript;
- Implementarea lazy loading-ului;
- Optimizarea și comprimarea imaginilor;
- Furnizarea unor dimensiuni adecvate pentru imagini;
- Îmbunătățirea timpului de răspuns al serverului.
8. Actualizarea Page Title (August 2021)
De peste un deceniu, Google modifica titlurile paginilor din SERP în funcție de interogare. Însă, începând cu data de 16 august, Google a recurs la schimbarea drastică a titlurilor paginilor, adesea într-un mod dăunător.
O săptămână mai târziu, Google a confirmat că a introdus un nou sistem care nu va mai ajusta titlurile în funcție de interogări, ci pentru a reprezenta mai bine pagina în ansamblu.
Această actualizare nu a fost primită cu încântare, deoarece titlurile sunt generate din headinguri, etichete de imagine sau chiar text ancorat din alte pagini.
Acestea au fost cele 8 actualizări de impact ale algoritmului Google.
Concluzionând, SEO este o strategie cuprinzătoare și progresivă, iar actualizările nu ar trebui să afecteze prea mult clasamentul, atâta timp cât focusul de optimizare rămâne pe EAT (Expertise, Authoritativeness și Trustworthiness) și pe respectarea celor mai bune practici.
Pe viitor, persoanele implicate, precum agenții de marketing, webmasterii sau proprietarii de afacere, trebuie să cunoască și să monitorizeze și mai mult astfel de actualizări, încât să-și poată perfecționa strategia și să profite din plin de oportunitățile care vor apărea.
< Anterior | Următor > |
---|