În 2020, comerţul şi industria au fost nevoite să gestioneze mai multe tipuri de crize, de la blocajul generat de pandemie (o situație nouă și imprevizibilă), la problemele economice, factori ce au dus la scăderi ale vânzărilor pentru unii, dar și creșterea unor oportunități / canale de vânzare, precum online-ul pentru alţii.

În 2021 se întrevede o competiție mai acerbă între afacerile din același domeniu pentru a atrage notorietate, lead-uri şi vânzări din online. Acestea vor fi nevoite să dezvolte campanii de marketing și mai intense, mai gândite, mai ţintite pentru o prezență în mediul online în creştere. Comportamentul și puterea financiară a cumpărătorului activ din piață vor migra prioritar în online.

În continuare vom sublinia și analiza câteva predicții de marketing pentru noul an, bazate pe experienţa şi tendințele curente din marketing, tendințe care considerăm că vor fi utilizate în decursul următoarei perioade.

1. Autenticitatea mărcii

O primă predicție majoră de marketing pentru 2021 în România, este faptul că autenticitatea mărcii (brand, imagine, mesaj, conţinut online) va fi mai atent inspectată de către consumatori (vizitatori), înainte de orice achiziţie.

Orice business indiferent de mărime, ar trebui să fie conştient că astăzi totul este brand-ing, iar dacă interacţionează cu audienţa potrivită (pentru nişa sa) creşterea sau dezvoltarea este rapidă.

În ultima perioadă a luat naștere un nou val de apreciere pentru conținutul generat. Acesta poate fi sub diverse forme: imagini, audio, text, video, add-uri inteligente, etc.

De asemenea, în ultima perioadă, consumatorii au alocat o încredere mai mare recenziilor, recomandărilor persoanelor care au utilizat un anumit produs sau serviciu, decât mesajelor publicitare directe promovate de o marcă.

Prin urmare, orice business care construiește o relație strânsă cu clienții săi și le oferă motive să o recomande conduce la o legătură autentică între cele două entități.

2. Mesageria de tip text va prelua e-mailul

A doua predicție de marketing în 2021 este faptul că e-mailul va deveni mai puțin prioritar și va fi înlocuit de mesaje text.

Cu siguranță deja sunt cunoscute cazuri în care anumite firme preferă să ia legătura cu clienții lor și să le prezinte oferte/promoții prin mesaje text, iar acest lucru se întâmplă cu un scop bine definit.

Conform studiilor, rata medie de deschidere pentru campaniile de marketing prin mesaje text este de 98% comparativ cu rata de deschidere a campaniilor de marketing prin e-mail care este de 20%.

Într-o eră în care consumatorii sunt distrași de numeroase materiale digitale, accesul în căsuța de mesaje oferă șanse mult mai mari de a atrage atenția și de a încuraja o conversie.

Așadar, în 2021 se poate observa importanța solicitării numărului de telefon al potențialilor clienți în loc de adresa lor de e-mail.

Mesageria de tip text / chat rapid pe site este mai intens folosită în obţinerea de informaţii rapide în detrimentul compunerii unui e-mail, iar avantajele majore sunt suportul pentru o achiziţie şi culegerea datelor pentru un follow-up / retarget-are ulterioară.

3. SEO tehnic va fi esențial

A treia predicție de marketing pentru 2021 se referă la optimizarea motoarelor de căutare și la oamenii care au o perspectivă tehnică.

Google a subliniat mereu experiența utilizatorului ca fiind unul dintre cei mai importanți factori care decid ce site-uri primesc trafic și ce poziție primesc în clasamentul rezultatelor de căutare.

Google a anunțat că Core Web Vitals va fi adăugat la noul lor semnal de experiență pe pagină. Aceasta afirmație nu este o predicție, este un anunț oficial.

Citat: “We’re announcing that page experience ranking signals for Google Search will launch in May 2021. This will combine Core Web Vitals and previous UX-related signals.”

Așadar, pentru o afacere care dorește să câștige o poziție şi mai înaltă în clasament și să obțină mai mult trafic pe website în 2021, acesta este semnul pentru îmbunătăţire.

4. Creștere în căutările locale și cele efectuate de pe dispozitive mobile

A patra predicție se relatează la accentul mai mare pe care Google îl va pune pe localizare și utilizarea mobilului.

Este deja cunoscut faptul că, în ultimii ani, din ce în ce mai multe căutări se fac de pe mobile smart, în 2020 utilizarea mobilă a depăşit restul de dispozitive în România:
https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet/romania

După cum s-a menționat și mai sus, cu Google care acordă o atenție sporită semnalelor utilizatorilor devine importantă și optimizarea website-urilor pentru mobil. Dar acest lucru este știut de ani de zile.

Pe măsură ce crește diversitatea de dispozitive mobile moderne, website-urile trebuie actualizate pentru compatibilitate, iar acum Google pune și mai mult accent pe optimizarea mobilă corelată cu locaţia utilizatorului.

5. Concurența

Anul trecut a luat prin surprindere o mulțime de afaceri. În contextul în care lumea digitală ia amploare, 2020 a arătat cât de mult contează de acum acţiunile afacerilor în mediul online și gestionarea lor pe acest plan.

O locație fizică nu mai poate genera activitate dacă nu este alimentată din online.

Orice business care a trecut peste criza din 2020, deoarece din timp a întrevăzut importanța prezenței și pe internet, trebuie să fie conștientă că vor veni și cei din urmă!

Din ce în ce mai multe business-uri vor învață mai mult ce înseamnă mediul online, vor colabora cu specialişti pentru dezvoltare, promovare şi direcţionarea bugetelor, vor angaja oameni cu sarcini dedicate pentru online,  îşi vor dezvolta site-urile, produsele la vânzare, paginile de socializare și nu numai.

Așadar, începând cu 2021 vom observa “lupte” masive în online pentru clienți. Vom derula numeroase campanii de marketing care vor crea un impact considerabil și vom scoate toate “armele” pentru a câștiga publicul dorit și pentru a cuceri obiectivele propuse.

6. Viteză

Consumatorii de astăzi își doresc ACUM. Vor răspunsuri și explicații rapide, oferte prompte, livrări rapide, iar uneori cel mai bun marketing este chiar serviciul prestat în sine (bine marketat cu beneficiile aferente).

Când un client are parte de o experiență plăcută, șansele de fidelizare și recomandare din partea acestuia sunt mai mari.

O afacere trebuie să învețe să comunice beneficiile “vitezei” oferite şi să satisfacă așteptările clienților cât mai rapid, să fie mereu conștientă de ce este actual, de noile cerințe de piață. Cu cât aceasta poate să răspundă mai rapid, cu atât va crește conversiile și se va detașa de competiție.

7. Video scurt (short-form video)

Conținutul de tip video este recunoscut pentru impactul pe care îl are datorită faptului că subiectele de interes pot fi prezentate într-un mod mai interactiv și dinamic.

Videoclipurile scurte se pot regăsi ca o scurtă introducere pe un website sau prezentări de produse și servicii, atenția consumatorului fiind captată.

Videoclipurile de lungă durată au cu siguranță avantajele lor aduc valoare în anumite situații, precum prezentări de produs, etc. Totuși, un posibil dezavantaj al acestora este că dimensiunea lor necesită mai mult efort pentru a atrage atenția.

Un business (website comercial) care dorește să atragă și convingă trebuie să aibă în vedere următoarele 2 opțiuni:

a. O persoană vizitează website-ul, apasă play pe un videoclip de 10 minute și ajunge doar la marcajul de două minute.

b. O persoană vizitează website-ul, începe un videoclip de 60 secunde și îl urmărește în întregime.

Care este varianta optimă? – Varianta B.

Opțiunea B are o valoare mai mare și este cea mai bună decizie.

Această opțiune este cu atât mai relevantă cu cât un client este într-o etapă mai aproape de conversie. În acest stadiu se poate apela la un videoclip scurt cu o mărturie, explicații despre produs sau recenzie.

Mai multe detalii şi beneficii despre short-form videos se pot afla aici: https://blog.hubspot.com/marketing/short-form-video-trends

8. Mai multă nostalgie

Conform cercetărilor, nostalgia are un efect pozitiv asupra sănătății mentale și chiar poate reduce simptomele de anxietate, stres, depresie. Mai mult, oamenii tind să se angajeze activ în timpul unor momente de nostalgie.

Sunt anumite declanșatoare senzoriale (mesaj, fotografie, video, sunet, etc.) pentru nostalgie, iar marile brandurile le folosesc deoarece doresc să fie asociate cu emoții pozitive.

În momentul în care se dorește inducerea unei nostalgii,  un brand trebuie să identifice mesajul prin care declanşează amintiri relevante pentru publicul țintă, care să inspire instantaneu emoții.

Optarea pentru un citat simplu, mesaj de solidaritate, o anumită melodie, o imagine sau chiar un video pot să conducă clienții vizați spre nostalgie și să îi încurajeze sau motiveze să acționeze.

Goodbye  2020 welcome 2021! – marketing online cu accent pe tendințe şi rezultate

În 2021, o strategie de marketing trebuie să fie solidă, axată pe tendințe și mai ales pe o bună cunoaștere a publicului țintă.

Mediul online ia din ce în ce mai multă amploare și devine esențial pentru fiecare afacere care dorește să se dezvolte și să se evidențieze față de concurență.

Un business care vrea să ocupe o poziție înaltă în motoarele de căutare, să fie recomandat de clienți, să câștige vizibilitate și să fidelizeze trebuie să aibe alături specialişti în domeniu.

Bugete mai mari vor fi direcţionate în canalele de promovare care generează venit, sau care mai simplu spus reîntorc investiţia cu un grad de certitudine ridicat.

Așadar, în 2021 sunt așteptate campanii de marketing mai intense, instrumente de promovare mai dinamice și interactive și, mai ales, o legătură mult mai conturată din start între client și business.