Bounce rate (rata de respingere) reprezintă procentul de vizitatori care nu efectuează nici o alta acțiune după accesarea unei pagini web, cum ar fi click pe o altă pagină a website-ului, înregistrarea unui comentariu sau adăugarea unui articol în coșul de cumpărături.

Rata de respingere este valoroasă pentru măsurarea implicării utilizatorilor dacă aceasta este interpretată în mod corect, dar de cele mai multe ori este confundată cu rata de ieșire (exit rate).

Modul în care Google Analytics calculează rata de respingere

Fiecare pagină a unui website ar trebui sa aibă un cod de monitorizare Google Analytics. Când o persoană vizitează website-ul, codul declanșează o sesiune de urmărire.

Dacă un vizitator părăsește website-ul fără alte interacțiuni, sesiunea expiră, iar vizita lui este clasificată ca un bounce (salt).

În schimb, dacă apasă click pe o altă pagină sau efectuează o acțiune care declanșează un eveniment  (Ex: completarea unui formular de contact) codul se declanșează din nou și transmite către Google Analytics că nu este un salt.

Cu toate acestea, lucrurile nu sunt mereu atât de simple.

Există mulți factori care afectează dacă și cum se declanșează codul, datele putând fi distorsionate de:

  • Ad Blockers
  • Pagini cu încărcare lentă
  • Expirarea sesiunii, etc.

O rată de respingere ridicată este un semnal rău?

Depinde.

Dacă succesul website-ului înseamnă că utilizatorii trebuie să acceseze mai multe pagini, atunci o rată de respingere ridicată este un semn rău. De exemplu, dacă pagina principală este punctul de pornire spre restul website-ului (articole de știri, pagini cu produse sau servicii) și dacă un procentaj mare de utilizatori o accesează doar pe aceasta, o rată de respingere ridicată nu este de dorit.

Pe de altă parte, dacă aveți un website cu o singură pagină de produs sau serviciu, sau mai multe pagini de produse sau servicii care nu sunt de interes comun vizitatorului sau dacă oferiți alte tipuri de conținut pentru care sesiunile de o pagină sunt obișnuite urmată de o pagină sau acțiune de contact, atunci o rată de respingere ridicată este normală.

Este importantă rata de respingere?

Rata de respingere este o valoare importantă. Aceasta este utilă pentru evaluarea implicării utilizatorilor și pentru a observa dacă este ceva în neregulă cu configurarea de urmărire a vizitatorilor pe website.

De reținut, este faptul că rata de respingere nu trebuie să fie confundată cu rata de ieșire sau timpul de ședere pe o pagină.
Rata de ieșire arată procentul de sesiuni care s-au încheiat pe o anumită pagină.

Timpul de ședere sau de oprire (dwell time) este cantitatea de timp dintre clickul unui utilizator pe un rezultat al căutării și revenirea la SERP (fereastra cu rezultatele Google pentru aceeași căutare). Spre deosebire de rata de respingere, aceasta nu este o valoare care poate fi găsită în Google Analytics.

Diferența dintre rata de respingere, rata de ieșire (exit rate) și dwell time

Numeroase persoane confundă aceste 3 valori, iar unele chiar le utilizează în mod interschimbabil. Așadar, este nevoie de o înțelegere mai în detaliu a lor.

formula-bouce-rate

Exit rate (rata de ieșire)

Exit rate arată procentul de sesiuni care s-au încheiat pe o anumită pagină.

Exemplu de 3 persoane diferite care vizitează un website, iar sesiunile lor arată astfel:

rata-de-respingere-model

Toate sesiunile vizitatorilor au început la pagina A, care are o rată de respingere (bounce rate) de 33% raportată la toți cei 3 vizitatori (Te total entrance visits).

Atât pagina B, cât și pagina C au rate de respingere de 0% deoarece nicio sesiune nu a început pe una dintre acestea.

Rata de ieșire (exit rate) arată în schimb diferit:

Exit rate pagina A = 33%

Exit rate pagina B = 100%

Exit rate pagina C = 0%

Niciunul dintre cei 3 vizitatori nu a ieșit de pe pagina C, unul a ieșit de la pagina A (din trei sesiuni cu A în ele) și doi au ieșit de pe pagina B (din două sesiuni cu B în ele).

Dwell time

Dwell time este intervalul de timp dintre clickul unui utilizator pe rezultatul unei căutări (accesarea unui rezultat) și revenirea la SERP (fereastra cu rezultatele Google pentru aceeași căutare). Spre deosebire de rata de respingere, această valoare nu se găsește în Google Analytics, dar comunitatea SEO a menționat-o deoarece poate fi considerată un posibil factor de clasare.

Cum se interpretează și utilizează rata de respingere în mod corect?

Este important să se știe ce se caută și apoi să se folosească filtre și segmente pentru a se izola și investiga datele, asta însemnând observarea datelor cu trăsături comune.

Ratele de respingere diferă de la o pagină la alta. Astfel, pentru rezultate cât mai specifice, se recomandă includerea dimensiunii paginii de destinație, alegerea canalului care urmează să fie analizat și chiar tipul de trafic.

Este bine să se verifice rata mediană de respingere, iar cauzele dacă o pagină are o rată mai mare de respingere pot fi:

  1. Pagina se încarcă greu;
  2. Eticheta de titlu și/sau meta descrierea din motorul de căutare nu se aliniază cu restul conținutului din pagină, utilizatorii nu identifică ce caută alegând să plece;
  3. Conținutul din pagină nu este convingător din primele rânduri / primul ecran;
  4. Este un model de pagină pe care consumatorii le părăsesc în mod natural (Ex: pagini cu date de contact, pagini cu rețete, etc.)
  5. În cazul paginilor de produs / e-commerce nu sunt și alte produse corelate sugerate corect sau posibilitatea de a ajunge la categoria cu produse este dificilă;
  6. Lipsă breadcrumbs navigation / pathway.

Trebuie reținut și faptul că nu există o ”rată de respingere bună“ la nivel universal. Există multe canale de marketing și mai multe etape ale călătoriei clienților, iar ratele de respingere diferă între paginile de destinație și sursele de trafic ale acestora.

Uneori nu procentele sunt cele mai importante, dar modul în care acestea sunt privite și ce acțiuni sunt luate după analiza acestora.

Nu trebuie omise nici ratele de respingere “greșite”, deoarece datele pot fi uneori eronate sau inexacte.

Dacă se înregistrează rate de respingere care par mult prea mari sau mult prea mici, este cazul să se investigheze setările de analiză pentru a se urmări greșelile.

  • Cod de Google Analytics duplicat – Dacă toate ratele de respingere sunt zero sau aproape zero, înseamnă că există coduri de monitorizare duplicate (cea mai frecventă eroare pe care am întâlnit-o).
  • Configurarea incorectă a evenimentelor de interacțiune. – Evenimentele din Google Analytics sunt interactive în mod prestabilit. Se recomandă ca acestea să fie oprite pentru evenimente minore (Ex: scroll pe pagină)

Cum se poate îmbunătăți rata de respingere

Rata de respingere poate fi îmbunătățită prin îmbunătățirea implicării utilizatorilor. Cu cât aceștia sunt mai implicați, cu atât bounce rate-ul este mai scăzut.

1. Oferirea de soluții rapide

Consumatorii sunt nerăbdători. Dacă simt că pagina accesată nu le oferă într-un timp scurt ceea ce caută, ei vor apăsa butonul în căutarea uneia care o face. Butoanele de acțiune sau “Află mai multe” bine poziționate pot face diferența.

2. Îmbunătățirea conținutului

Dacă consumatorii nu pot parcurge un conținut cu ușurință, rata de respingere poate să crească. Se recomandă păstrarea informațiilor cât mai simple, fără neologisme, fraze complexe au alt jargon.

Scrierea pe limba publicului țintă și oferirea unui conținut de calitate și relevant asigură un nivel mai mare de interacțiune.

3. Website pentru dispozitive mobile

Majoritatea website-urilor primesc majoritatea vizitatorilor de pe dispozitive mobile, deci este importantă ca o afacere să aibă un website optimizat pentru ecrane mai mici. Astfel, acesta trebuie să include navigare intuitive, fonturi mai mari, imagini mai mari și nu numai.

4. Optimizarea anunțurilor publicitare, ferestrelor pop-up sau altor tipuri de anunțuri

Ferestrele pop-up care apar odată cu accesarea unei pagini pot fi extrem de enervante pentru majoritatea vizitatorilor. Cu atât mai mult când acestea apar pe mobil, unde pot ocupa o partea și mai mare a ecranului iar folosirea lor trebuie redusă.

O marcă care, totuși, nu vrea sa renunțe la acestea, poate să încerce să modereze numărul lor sau să le afișeze doar după ce utilizatorul a finalizat acțiuni specifice sau cu o anumită întârziere.

Optimizarea anunțurilor de tip Ads și a audiențelor la care se adresează reclama este un factor important în calitatea vizitatorului atras pe website, implicit în rata de respingere.

5. Îmbunătățirea linkurilor interne

Niciun consumator nu va continua să navigheze pe un website decât dacă îi sunt oferite link-uri către resurse conexe utile. Aici intervin linkurile interne.

Linkurile interne sunt linkuri care în urma unui click pot conduce de pe pagina unui website la o altă pagină din cadrul acestuia. Acestea sunt utile atât pentru a atrage vizitatorii să consume mai mult conținut, dar și pentru SEO.

Pentru a se crea linkuri interne care să conducă la o interacțiune mai mare din partea vizitatorilor, brandul trebuie să se asigure că interconectarea  paginilor corelate se asigură prin folosirea de cuvinte și expresii relevante.

6. Îmbunătățirea vitezei website-ului

Paginile cu o încărcare lentă pot contribui la înregistrarea unei rate de respingere mai mare. Îmbunătățirea vitezei website-ului este un subiect important.

Pentru o viteză mai bună se poate apela la un furnizor de hosting mai bun, optimizarea imaginilor, obținerea unei rețele mai bune de livrare a conținutului, etc.

Îmbunătățirea vitezei websiteului poate avea un impact mare asupra experienței utilizatorilor și SEO, asigurând și mai multe date pentru analize.

7. Concentrarea pe experiența utilizatorului (UX)

UX (user experience) este o disciplină care îmbină tehnicul cu marketingul în sine.  Toate punctele anterioare sunt fie parțiale, fie strâns legate de experiența utilizatorului.

Pe lângă faptul că oamenii apasă click pe un website pentru a oferi feedback, acțiunile acestora pe pagini pot conduce la o analiză a comportamentului lor, la o observare a blocajelor pe anumite pagini, ce poate fi îmbunătățit etc.

Este nevoie ca un website să corespundă dorințelor utilizatorilor, să fie ușor de navigat, să afișeze soluții rapide, să fie intuitive și nu numai. Prin urmare, un UX mai bun conduce la o implicare mai mare din partea vizitatorilor și o rată de respingere mai mică.

Bounce Rate – Un pas spre îmbunătățirea experienței utilizatorilor

Rata de respingere este o valoare care se poate utiliza pentru a măsura dacă se respectă așteptările vizitatorilor, în prim plan dacă conținutul este corelat cu dorința / necesitățile vizitatorilor.

De asemenea, se poate utiliza rata de respingere pentru a decide ce pagini necesită mai multă atenție.

Îndeplinirea așteptărilor vizitatorilor și îmbunătățirea paginilor pentru adudiența țintă duc la crearea unui website minunat.

Și știm cu toții că website-urile minunate se clasează mai bine!