Motorul de căutare Google deține 75% din căutările online pe desktop și peste 92% din cele făcute pe device-urile mobile. Cu o prezență dominantă și pe piața din România, dorește să ofere utilizatorilor de internet o experiență plăcută, rezultate relevante care să corespundă căutărilor și răspund întrebărilor.

Google actualizează în mod constant algoritmii. Deși de multe ori nu au efecte vizibile asupra rezultatelor , dacă regulamentul SEO a fost respectat, aceștia au rolul de a optimiza clasamentul și de a notifica site-urile care au anumite defecte.

Ce sunt algoritmii Google?

Definiția standard a unui algoritm este “un set de reguli pentru rezolvarea unei probleme, într-un număr finit de pași”. În limba calculatoarelor, un algoritm stabilește etapele pentru ca un device (computer/mobil) să îndeplinească o sarcină specifică, ca de exemplu alegerea unui număr de la 1 la 100.

Algoritmii Google urmează aceeași definiție de bază. Se poate observa momentul în care se apasă caută pe Google, iar motorul de căutare returnează milioane de rezultate pentru a alege.

Întrebarea este: Cum a decis sistemul ce rezultate să afișeze și în ce ordine?

Google are un algoritm complex de difuzare al rezultatelor căutării și se schimbă relativ frecvent. Pentru ca o pagină să apară printre acestea, este nevoie pentru început de 3 lucruri:

  • Cuvinte cheie
  • Legături organice
  • Mobile friendly

Bineînțeles, acestea sunt doar câteva dintre generalitățile pe care le evaluează algoritmul Google atunci când determină modul de livrare și clasare al paginilor.

Cum determină Google care elemente contează mai mult?

În momentul în care algoritmul Google “citește” o pagină, prescrie o valoare numerică pentru fiecare trăsătură pe care o caută motorul. Aceasta este adăugată la rezultatul final, iar site-ul care întrunește caractericticile cele mai de dorit, urcă în clasamentul rezultatelor.

Calculele efectuate de platforma Google sunt rapide, iar clasamentele pot fluctua pe măsură ce dezvoltatorii web manipulează atributele care contribuie la clasarea paginilor.

Clasamentele date de algoritmii Google sunt fluide. O pagină care se situează pe a treia poziție poate să urce pe prima sau să coboare pe a zecea. Asta se poate datora conținutului sau optimizării paginii sau al celorlalte pagini concurențiale care și le schimbă.

Pentru ca o firmă să se mențină în clasament sau să urce, este nevoie de o atenție sporită acordată părții de SEO.

Ce este un algoritm Google pentru SEO?

Așa cum s-a menționat anterior, algoritmul Google utilizează parțial cuvinte cheie pentru a determina clasarea paginilor. SEO reprezintă cel mai bun mod pentru a clasifica cuvinte cheie specifice.

Cu ajutorul optimizărilor tehnice și de conținut, o pagina web îi spune motorului de căutare că deține informații cu privire la subiectul căutat și le afișează vizitatorilor cât mai optim.

În trecut, o multitudine de firme au apelat la un amalgam de cuvinte cheie în conținutul paginilor, urcând artificial în clasamentul rezultatelor. Google a observat acest lucru și a modificat algoritmul, penalizând site-urile care apelează la această tehnică, dar și alte practici SEO de tip “black hat” care pot aduce rezultate pe termen scurt, 90 zile maxim.

De ce trebuie urmărite modificările algoritmului?

Google actualizează algoritmul de căutare de mii de ori pe an. Unii dintre algoritmii Google sunt destul de cunoscuți (Panda, Penguin, RankBrain etc.) și au avut un impact major asupra istoriei SEO și a clasamentelor site-urilor web.

În ultimii ani au avut loc o multitudine de actualizări semnificative care au statutul de “actualizări de calitate”. Este important ca o firmă de specialitate să țină evidența modificărilor importante care ar putea avea impact asupra strategiei și tacticii SEO.

Majoritatea privesc algoritmii ca o modalitate prin care Google pedepsește site-urile web. De fapt, prin intermediul acestora sunt recompensate cele care oferă utilizatorilor o experiență bună și conținut relevant.

Google dorește să ofere cele mai bune răspunsuri la căutările consumatorilor de internet. Din acest motiv, actualizările sunt constante.

Este important să fim la curent cu modificările majore pe care Google le face. Un mod de a rămâne informat este consultarea blog-ului Google sau a site-urilor de specialitate.   

Ce trebuie făcut după o modificare a algoritmului?

Trebuie reținute 5 lucruri după o actualizare majoră a algoritmului (confirmată sau neconfirmată):

  • Nu trebuie lăsată panica să intervină
  • Să se identifice dacă modificarea algoritmului este ceea ce a afectat clasamentul și nu altceva (de exemplu, o problemă tehnică)
  • Este necesară colectarea de date înaintea unei reacții
  • Trebuie citite surse credibile și de specialitate pentru a se obține informații suplimentare
  • Trebuie efectuate ajustări ale strategiei și tacticii SEO după cum este necesar

Este important de reamintit faptul că algoritmii Google sunt într-o continuă schimbare. Ceea ce azi ar putea avea impact asupra clasamentului unei pagini, este posibil să fie diferit peste câteva zile, o săptămână sau o lună.

Schimbarea algoritmilor poate fi un motiv de îmbunătățire a unui site, ceea ce atrage conversii sau reacții. Dacă traficul și clasarea sunt în scădere, Google trebuie privit ca pe un partener care vine în ajutor și care anunță că a detectat un defect în site.

Pentru ca o firmă să se ferească de un impact imens al acestor modificări, este necesară o concentrare mai mare pe fundamentele SEO. Trebuie evitate tacticile rapide și scurte sau cele de tip spam care asigură câștiguri doar pe termen scurt, dar dăunează firmei pe termen lung.

Calea spre o poziție înaltă în clasament constă în înțelegerea publicului și crearea de conținut relevant care să conducă la încrederea utilizatorilor în ceea ce oferă siteul.

Cum poate o firmă să își asigure o poziție înaltă în clasamentul Google?

SEO reprezintă o modalitate de a “dansa” cu Google și nu de a trișa. Cu ajutorul acestuia se construiește conținut de calitate, util și relevant pentru utilizatorii de internet, care va atrage mai mulți consumatori.

Este nevoie de o analiză în detaliu a conținutului pe care o pagină alege să îl publice, calitatea acestuia și caracteristicile informațiilor prezentate.  Prin intermediul acestora și nu numai, se asigură o bună poziție în clasamentul rezultatelor.

Google clasifică paginile în primul rând în funcție de calitatea informațiilor, care răspund căutărilor și ulterior a factorilor tehnici de optimizare (viteza, adaptare la mobile, strucura de linkuri, etc ).

De exemplu, în cazul articolelor și a paginilor de media  care pun la dispoziție content nou, trebuie să fie bine documentate și redactate. Potrivit statisticilor, articolele cuprinse între 1800 și 3000 de cuvinte atrag de 15 ori mai multe legături decât cele sub 600 de cuvinte.

De asemenea, un plus de ajutor pentru site-ul unei firme este menționarea acesteia în cadrul unui site de încredere, relevant pentru domeniul în care activează.

Prezența brand-ului în presă, cataloage de business, forum-uri sau blog-uri va conduce la o prezență mai mare în mediul online, dar și la un impact în industrie.

Menționarea sau citarea unei firme în cadrul altor pagini crește imaginea mărcii și are avantaje SEO.

Schimbările algoritmilor Google pot fi benefice

Pentru a se monitoriza algoritmii Google, se pot utiliza diverse instrumente. Acestea au rolul de a ajuta la înțelegerea actualizării și a traficului organic al unei pagini.

Cu toate astea, nu este necesară monitorizarea fiecărei modificări Google, întrucât unele sunt foarte mici. Este important  pentru o firmă de specialitate să le înțeleagă pe cele importante și să adapteze strategia SEO atunci când este nevoie.

Actualizări ale algoritmilor Google în 2018:

  • Mobile-First Index Roll-out  —  26 Martie, 2018
  • Zero-result SERP Test  —  14 Martie, 2018
  • "Brackets" Core Update  —   8 Martie, 2018

Mai multe informații cu privire la tipurile de actualizări și modificări Google pot fi regăsite în următorul link:

  • https://moz.com/google-algorithm-change/
  •