Experiența utilizatorului sau UX pe un site reprezintă modul prin care un utilizator interacționează, navighează și este ghidat către conversie.

Dacă site-ul are lipsuri cu privire la experiența pozitivă a utilizatorului și ușurința de utilizare de care au nevoie utilizatorii finali pentru a naviga pe site, acest lucru va împinge utilizatorii către site-urile concurente.

O experiență proastă a utilizatorului este ca și cum ai păși într-un magazin de vânzare cu amănuntul, foarte dezordonat și dezorganizat.

Articolul de față prezintă ce presupune experiența utilizatorului (UX), tipurile de experiențe, diferența dintre interfața utilizatorului (UI) și UX și de ce este important pentru SEO.

Ce înseamnă UX?

UX se referă la cum interacționează oamenii cu un anumit site. Acest termen poate face însă referire și la produse.

Dacă site-ul are un design intuitiv al interfeței cu utilizatorii, aceștia vor putea naviga mai ușor și vor găsi informațiile pe care le caută într-un timp mai scurt.

Când vine vorba de produsele digitale, cum ar fi o soluție SaaS (software as a service), această interacțiune va apărea și pe acestea.

UX poate oferi o experiență pozitivă cu privire la un site sau una negativă.

Utilizabilitatea nu este un design UX. Aceasta este o componentă care funcționează cu designul pentru a crea experiența dorită de utilizatori.

Tipuri de UX

Evaluarea experienței utilizatorului trebuie să verifice cele trei tipuri de design pentru a înțelege cel mai bine nevoile utilizatorului final.

Cele trei tipuri de UX includ:

  • Informații: Un aspect al unei strategii de conținut care nu este luat în seamă este arhitectura informației. Trebuie acordat timp modului în care sunt organizate și prezentate informațiile de pe site. Fluxurile utilizatorilor și navigarea trebuie luate în considerare pentru toate formele de informații care sunt prezentate pe un site.
  • Interacțiune: Un site are un model de design de interacțiune sau un anumit mod în care utilizatorii interacționează cu acesta. Componentele unui site care se încadrează în tipul UX de interacțiune includ butoane, interfețe și meniuri.
  • Design vizual: Aspectul site-ului și senzația oferită contează pentru utilizatorul final. Este recomandat ca site-ul să aibă coeziune între culoarea, tipografia și imaginile sale. Interfața cu utilizatorul (UI) se va încadra în acest tip de UX, însă important de reținut este faptul că UI nu este interschimbabil cu UX.

Care este diferența între UI și UX?

INTERFAȚA UTILIZATORULUI

Designul UI constă în elementele vizuale ale site-ului, incluzând:

  • Butoane.
  • Pictograme.
  • Icoane.

Elementele vizuale de pe site sunt parte din interfața cu utilizatorul. UI se suprapune într-o anumită măsură cu UX, însă nu sunt la fel.

Steve Krug a scris o carte despre utilizabilitate, intitulată „Nu mă face să gândesc, Revizuit: O abordare de bun simț a utilizabilității web”. A fost publicată pentru prima dată în anul 2000, iar în prezent, cartea este bestseller.

Perspectiva lui Steve de acum 20 de ani oferă îndrumări privind utilizarea, care includ:

  • Desktop.
  • Mobil.
  • Ușurință în utilizare.
  • Aspecte.
  • Totul legat de UX.

Această carte oferă informații despre concentrarea pe navigarea intuitivă. Astfel, șansele să apară frustrări din partea utilizatorilor vor fi semnificativ reduse.

EXPERIENȚA UTILIZATORULUI

UX funcționează pe UI ca și cum va:

  • Interacționa cu site-ul.
  • Simți în timpul interacțiunii.

O pagină de destinație simplă, care este atrăgătoare din punct de vedere vizual, însă de natură spartană, este fața internetului.

În ceea ce privește UX, Google este unul dintre cele mai bune site-uri din lume, deși îi lipsește o interfață spectaculoasă.

Interfața de utilizare trebuie să fie funcțională și atrăgătoare, dar UX-ul este ceea ce va ieși cel mai mult în evidență.

Ca exercițiu de imaginație, dacă un utilizator ar încerca să efectueze o căutare pe Google, iar rezultatele afișate ar fi greșite sau ar dura un minut pentru a rula o interogare, chiar și cea mai drăguță interfață a utilizatorului (UI) nu ar compensa o experiență a acestuia (UX) slabă.

UX Honeycomb” a lui Peter Morville, semnifică unul dintre cele mai populare cadre de design UX care măsoară experiența utilizatorului.

Acesta este unul dintre exemplele principale despre cum se poate trece dincolo de simpla utilizare, concentrarea fiind pe UX, în moduri noi și interesante.

Acest „fagure” include o serie de puncte, care sunt toate combinate pentru a maximiza experiența utilizatorului. Printre acestea se numără:

  • Accesibil.
  • Credibil.
  • De dorit.
  • Găsibil.
  • Utilizabil.
  • Util.
  • Valoros.

Concentrarea pe toate aceste elemente va aduce o îmbunătățire a UX.

De ce UX contează pentru SEO?

Designul UX conține analiză, rafinament și ocupă foarte mult timp. Cu toate acestea, există un alt motiv pentru redirecționarea atenției către experiența utilizatorului: SEO.

Actualizarea experienței paginii Google

Când actualizarea experienței în pagină de la Google a fost lansată pe deplin, a avut un impact asupra site-urilor web care au oferit o experiență slabă pentru utilizatori.

Mai multe aspecte ale UX fac parte din factorii de clasare ai actualizării, inclusiv:

  • Reclame intruzive;
  • Core Web Vitals;
  • Securitate HTTPS;

Prin Google Search Console se poate rula un raport Core Web Vitals și se pot face corecții pentru a îndeplini aceste cerințe. În plus, trebuie să se știe dacă site-ul are anunțuri intruzive, care irită utilizatorii și dacă site-ul nu are HTTPS.

Core Web Vitals reprezintă un set de factori specifici pe care Google îi cataloghează importanți în experiența generală a utilizatorului unei pagini web.

Performanța paginii funcționează pentru îmbunătățirea SEO. Cercetările Google arată că concentrarea pe UX poate:

  • Reduce abandonul site-ului cu până la 24%.
  • Îmbunătăți conversiile web.
  • Crește numărul mediu de vizualizări ale paginilor per sesiune cu până la 15 %.
  • Crește veniturile din publicitate cu 18% sau mai mult.

În plus, multe dintre practicile de îmbunătățire a UX sunt, de asemenea, componente cruciale ale SEO pe pagină a unui site, cum ar fi:

  • Utilizarea corectă a antetului.
  • Adăugarea de liste la conținut.
  • Folosirea imaginilor.
  • Optimizarea imaginilor pentru timpi de încărcare mai rapidă.
  • Umplerea golurilor de conținut cu informații utile.
  • Reducerea „pufului de conținut”.
  • Folosirea graficelor.
  • Testarea gradului de utilizare pe toate dispozitivele.

Când UX este îmbunătățit, se creează o experiență pozitivă pentru utilizatori, îmbunătățind în același timp, multe dintre bazele SEO pe pagina site-ului.

Note finale

Legea lui Hick spune că, atunci când sunt prezentate mai multe opțiuni utilizatorilor, este nevoie de mai mult timp pentru a ajunge la o decizie.

Probabil că acest lucru se vede atunci când vine vorba de cumpărături online, iar opțiunile sunt multiple.
Când oamenii accesează un site, ei caută răspunsuri sau cunoștințe, nu confuzie.

Cercetarea utilizatorilor, testarea utilizabilității, revizuirea designului UX și a mesajelor transmise, vor ajuta enorm în rezultatele SEO și eficiența campaniilor de marketing, menținând în același timp vizitatorii sau clienții mai fericiți pentru că veți oferi o experiență plăcută, nu confuzie.

Recomandăm și articolul “Experiența utilizatorului pe site - cele mai comune greșeli de evitat” cu 12 aspecte negative de evitat.