Fiecare utilizator în parte așteaptă ca navigarea pe un site online să fie cât mai facilă, să se încarce rapid, să fie user-friendly, să dispună de un design responsive, iar dacă este un e-commerce să asigure un plan ușor și rapid către cumpărarea unui produs. În momentul în care un site de business are link-uri interne care nu duc nicăieri sau este greu de navigat pe varianta mobilă, poate conduce la îndepărtarea vizitatorilor de pe site-ul companiei. Tocmai de aceea este crucial ca experiența utilizatorului pe site, alături de interfață să rămână prioritare în strategia de dezvoltare a business-ului.

Să explicăm mai în detaliu cei doi termeni:

User experience, mai pe scurt UX este procesul de elaborare atât digital, cât și fizic al produselor care să poată fi ușor de utilizat și plăcut de interacționat cu ele. Este vorba despre îmbunătățirea experienței pe care utilizatorii o au in timp ce interacționează cu produsele unei firme și necesitatea de a găsi o valoare în ceea ce compania furnizează.

Mai simplu de atât, user experience design este despre a încânta utilizatorii prin anticiparea nevoilor acestora si oferirea soluțiilor la care aceștia nu se gândesc să întrebe.

Interfața utilizatorului (UI) înseamnă la nivel elementar o serie de ecrane, pagini și alte elemente vizuale, precum butoane si iconițe, folosite de vizitatori pentru a interacționa cu o aplicație sau un site web.

Site-urile business-urilor care doresc rezultate cât mai bune, o rată mare de conversie și un excelent randament al investițiilor ar trebui să cunoască și să evite următoarele greșeli:

1. Proiectarea site-ului în versiune desktop

Deoarece utilizatorii folosesc la nivel masiv mobilul, prioritatea numărul unui pe care o companie ar trebui să o aibă este să creeze un site responsive, adaptabil pentru mobile, dar plecând de la versiunea mobilă (mobile first approach).

Site-urile care nu iau în considerare utilizatorii mobile s-ar putea sa ajungă la cât mai puține vizite și la o rată de angajabilitate slabă, ca rezultat al timpului îndelungat de încărcare împreună cu funcționalitatea limitată pe care utilizatorii ajung să o experimenteze. Astfel, proiectarea în primă fază pentru mobile este calea cea mai recomandată de urmat.

2. Prea mult conținut pe site

Se poate ca un site să aibă mult prea mult content? Câteodată un conținut grozav are de-a face doar cu oferirea informației de care audienta are nevoie în procesul de căutare. Nu contează câte cuvinte cheie conține articolul, descrierea, când conținutul nu reușește să mulțumească nevoile audienței, Google s-ar putea sa nu clasifice site-ul prea bine.

Un conținut bun nu este despre numărul total al cuvintelor, ci despre transmiterea experienței corecte!

De asemenea, nu este nevoie de un site încărcat, utilizatorii nu ar trebui chinuiți cu informații inutile. Dar dacă totuși se consideră că site-ul companiei are nevoie de ceva mai mult, află că mulți dintre potențialii clienți vor informații video, imagini cât mai clare, fonturi ușor de urmărit și litere vizibile.

3. Lipsa unui chat funcțional pe site

Un chat live este un serviciu online care oferă consumatorilor posibilitatea de a comunica în timp real cu cineva din companie în timp ce navighează pe site-ul firmei. Vine în sprijinul clienților prin răspunderea la diversele întrebări, nelămuriri și ghidarea acestora în procesul de vânzare.

Un chat funcțional împreună cu o persoană instruită, merită să facă parte dintr-o strategie de vânzări online deoarece aduce beneficii de ambele părți. Prin simplul fapt că se poate răspunde live la toate întrebările consumatorilor, ajută la creșterea ratei de conversie și implicit mai multe vânzări pentru companie.

Consumatorii care utilizează chat-ul companiei sunt de trei ori mai predispuși să achiziționeze un produs, în comparație cu cei care nu utilizează funcția de chat. Oferirea șansei de a putea comunica cu cineva din companie face utilizatorii să se simtă mai in siguranță și astfel businessul câștigă încrederea lor.

Mai mult, un singur om poate face munca unei întregi echipe de call center eficient, iar costurile pe care le salvează un chat online nu sunt deloc de neglijat.

4. Încercarea de a fi drăguț și isteț

Multe site-uri încearcă să comunice mesajele esențiale într-un mod cât mai colorat, animat și isteț utilizatorilor online. Când acest lucru se întâmplă, mesajul obiectiv se pierde în elemente, iar vizitatorii ajung să plece de pe site. De aceea este mult mai benefic să se comunice clar și scurt orice fel de mesaj.

5. Nu se clarifică mesajul transmis de site

Există business-uri care iubesc să umple propriul site cu informație precum: povești de marketing, blog cu articole, descrierea dezvoltată a companiei etc. Bineînțeles că unele pot fi utile pentru viitori consumatori, dar mult mai important este să se treacă la subiect.

De exemplu, în cazul în care site-ul vinde un produs sau serviciu, atunci este benefic să se clarifice faptul că este vorba despre o ofertă / firmă specializată în acel produs sau serviciu, prin explicarea clară a beneficilor și caracteristicilor oferite. Explicarea rapidă a caracteristicilor și beneficiilor face minuni în procesul de vânzare.

6. Elemente de design adăugate la întâmplare sau inconsistent

La fel ca într-un magazin, un site ar trebui să rămână ordonat începând cu elementele de layout așezate perfect care să ofere pe tot parcursul paginilor un aspect similar și un mod de a te simți în siguranță.

Problemele apar atunci când elementele de design precum sigla, culorile, stilul, fontul, formatarea textului și efectele plutitoare (hovering effects) sunt așezate la întâmplare sau se schimbă de la o pagină la alta.

7. Repararea lucrurilor care funcționează perfect

Modificările majore făcute doar de dragul schimbării în cazul unui site funcțional și cu rate de conversie, pot atrage experiențele negative.

Când se pregătește o schimbare a interfeței UI, trebuie urmărit un obiectiv sau o serie de obiective. Apoi, se proiectează cu atenție fiecare schimbare până la apropierea de acele obiective. Dacă actualizarea unui site nu servește la îmbunătățiri obiective, este cazul să fie reanalizată sau respinsă.

8. Copleșirea utilizatorilor cu alegeri

Oferirea a cât mai multor opțiuni posibile utilizatorilor s-ar putea să nu ducă la nici un act de cumpărare din partea utilizatorilor. Excesele de opțiuni și butoane mai ales în formulare pot paraliza utilizatorii, făcându-i pe aceștia să înceapă să se concentreze pe dezavantajele produselor/serviciilor mai mult decât pe beneficii.

Rata de succes a unui business ține de mulțumirea utilizatorilor asupra deciziei de cumpărare rapidă, iar pentru a face vizitatori fericiți nu este neapărat nevoie de a reduce numărul alegerilor, ci de a optimiza acest aspect. De fapt, ar trebui ca toate opțiunile să se livreze într-un mod cât mai isteț posibil deoarece User experience și User Interface sunt despre deducție, nu despre adăugare.

9. Nedirecționarea utilizatorilor spre următorul pas

Fiecare pagină a site-ului ar trebui să conducă spre un alt pas în procesul de cumpărare, de descoperire a site-ului și a produselor sau serviciilor care se promovează. Utilizatorii nu ar trebui lăsați să facă ceea ce vor, deoarece nu vor face niciodată ceea ce compania se așteaptă.

De aceea este necesar ca în acest caz să se planifice fiecare pas în parte, iar fiecare pagină dintr-un site să ducă spre procesul final de contact sau conversie a vizitatorilor în consumatori.

10. Îndemnuri la acțiunile aflate în partea inferioară a paginii

Orice îndemn la acțiune de pe pagină ar trebui să fie accesibil fără nevoia de a da scroll. Când este vorba despre site-uri pe diverse domenii, cu cât mai mult un utilizator are de derulat, cu atât scad șansele de a trece la acțiune.

Pentru a putea îmbunătăți experiența utilizatorului se recomandă includerea unui îndemn la acțiune chiar în primul ecran cu care utilizatorul intră în contact atunci când ajunge pe site. Este important ca tot ceea ce ține de îndemnurile la acțiune să fie vizibil pentru ca vizitatorii să fie direcționați corespunzător.

11. Absența testării și a feedback-ului

Testarea produselor și feedback-ul primit din partea clienților sunt cele mai importante și utile în îmbunătățirea experienței utilizatorului. Sunt cele mai simple și ieftine modalități de consolidare a UX (experiența utilizatorului) și UI (interfața utilizatorului) care merită investiția!

Testul de aplicabilitate ajută la evaluarea produsului prin testarea de către potențialii utilizatori. În acest fel designerii pot observa dacă site-ul sau aplicația este suficient de utilă, dar și să poată distinge posibilele probleme întâmpinate în UX. Cu ajutorul testului de aplicabilitate se pot modifica rapid soluțiile ineficiente, lucru care se efectuează în etapa de construcție, înainte ca proiectul să ajungă la echipa de developeri. În afară de acestea, testul de aplicabilitate este cel mai bun mod de a descoperi cele mai adânci nevoi și preferințe ale utilizatorilor prin observarea acestora în timp ce utilizează produsul.

12. Supraîncărcarea site-ului cu imagini

Inserarea prea multor imagini poate duce la încărcarea lentă a paginilor și la stimularea excesivă a vizitatorilor. Când vine vorba despre imagini, ar trebui să se selecteze numai acelea care pot maximiza impactul fără a distrage consumatorii de la scopul principal și anume conversia.

Este normal să se comită greșeli în cazul site-urilor business-urilor, dar unele dintre ele pot cauza găuri în vânzări și lipsă de conversii. Pentru aceasta este important să se apeleze la specialiști web care sunt în pas cu noile tendințe online și pot oferi know how-ul necesar pentru un site de succes.