Luna iulie vine cu o nouă actualizare: viteza de încărcare a paginii, denumită de Google Speed Update, va deveni un factor de clasare SEO și poziționare în rezultatele mobile. Astfel Google va folosi și viteza de încărcare a unei pagini ca factor în poziționarea rezultatelor de căutare de pe mobil. Google a anunțat o schimbare semnificativă în modul de clasare a site-urilor pentru căutările de pe mobil: se va lua în considerare și viteza de încărcare ca și semnal. Această modificare a fost denumită Speed Update și va intrat efectiv în acțiune în iulie 2018.

Cu ajutorul Speed Update se vor declasa acele site-uri care se încarcă foarte lent, doar în anumite condiții.

Ce este Speed Update?

Speed Update, creat de cei de la Google, este un algoritm de actualizare care va face ca acele site-uri care se încarcă lent și anevoios pe device-urile mobile să le fie afectate poziționarea SERP (Search Engine Results Position). Bineînțeles, doar din luna iunie, luna în care algoritmul este anunțat că va intra în vigoare.

Aceasta este o regulă standard pentru toate paginile, indiferent de tehnologia sau platformele utilizate în crearea paginii.

Site-urile ar trebui să se pregătească pentru că din luna iunie viteza de încărcare a paginilor va deveni un factor de determinare a ordinii în rezultatele de căutare. Schimbarea nu va fi atât de drastică, deci este bine și ca ceilalți factori de până acum să rămână la fel de importanți (conținut de calitate, site mobile friendly, navigare simplă, interacțiune). Cert este că vor fi excepții în care chiar și paginile cu încărcare lentă vor avea parte de o bună clasificare, dacă vor avea un conținut foarte relevant privind căutarea în cauză.

Purtătorii de cuvânt Zhiheng Wang și Doantam Phan au scris în blogul Google:

Viteza de încărcare (Speed Update), așa cum l-am numit va afecta numai acele pagini care oferă cea mai lentă experiență pentru utilizatori și va afecta numai un procentaj mic din interogările de căutare. Se aplică același standard la toate paginile, indiferent de tehnologia folosită la crearea paginii. Intenția căutării rămâne un semnal puternic, deci o pagină care se încarcă mai greu s-ar putea să se clasifice în cele mai bune rezultate atât timp cât are conținut extraordinar și relevant.”

Este algoritmul Speed Update ceva nou?

De reținut este că viteza unui site ca și factor de clasificare nu este ceva nou. Viteza de încărcare a unei pagini este recunoscută ca și semnal de poziționare pentru versiunea desktop încă din anul 2009. Modul în care funcționează peisajul online s-a schimbat drastic de atunci, iar începând cu anul 2016, compania Statcounter anunța pentru prima oară că utilizarea mobile depășește folosirea desktop. De atunci, varianta mobile este într-o continuă expansiune.

Am pregătit o selecție despre tot ceea ce este nevoie să se cunoască pentru a se asigura că miza Speed Update este înțeleasă clar:

  • În anul 2009 a luat naștere viteza de încărcare a paginii (Page Speed), o unealtă gratuită care poate verifica site-ul asupra performanței de bază și cele mai bune practici (azi este cunoscută drept Page Speed Insights –PSI).
  • 2010 vine cu o noutate: Google începe să utilizeze viteza de încărcare a unui site ca și factor de poziționare în rezultate. Astfel, cu ajutorul instrumentului Google Search Console un site care se încarcă în mai mult de 1.5 secunde este considerat lent.
  • Anul 2015, data de 21 aprilie introduce mobile friendly ca și criteriu de poziționare în rezultate. În același timp, analistul în administrarea trendurilor Google, Gary Illyes confirmă, într-un fel, că viteza de încărcare a unei pagini să fie pasul următor în Mobile-friendliness.
  • Finalul anului 2015 aduce Proiectul AMP (Accelerated Mobile Pages) în rezultatele de căutare
  • 4 noiembrie, 2016: Google anunță Mobile First Index. Se confirmă că intră pe unele site-uri încă din octombrie 2017 de același Gary Illyes
  • Ianuarie 2018: Real User Monitoring data este integrată în Page Speed Insights (furnizează informații despre cât de bine o pagină aderă la setul de bune practici, dând scoruri precum rapid, lent, normal în ceea ce privește încărcarea și optimizarea)
  • De ce este important Speed Update pentru site-urile business-urilor?

    Google a făcut cunoscut anunțul intrării, cu 6 luni în avans, a unui nou algoritm de actualizare Speed Update pentru a da astfel timp administratorilor și dezvoltatorilor de site-uri să se pregătească. Până atunci, administratorii de site-uri pot face modificările prioritare.

    În ce constă aceste modificări? În îmbunătățirea site-ului pentru a rămâne mobile friendly în rândul utilizatorilor. Se pare că acesta este unul dintre pașii pe care Google îl face pentru ca fiecare site de business în parte să fie pregătit pentru data la care Mobile First Index va fi instalat. Momentan, nu există nici un set de informații pentru momentul în care această actualizare va intra în vigoare.

    Chiar dacă Google se pregătește pentru introducerea Mobile First Index, asta nu înseamnă că versiunea desktop a unui site trebuie dată uitării. La fel ca întotdeauna, versiunea desktop este vitală, iar crearea unei experiențe cât mai bune posibile pe ambele versiuni rămâne una dintre prioritățile de top.

    Google Speed Update poate afecta campaniile PPC?

    Răspunsul la această întrebare este da, pentru că Google acordă fiecărei reclame din AdWords un scor de calitate (Quality Score). Scorul de calitate se bazează pe mai mulți factori care includ cuvintele cheie, relevanța reclamelor, dar și experiența utilizatorilor pe pagina de destinație. Viteza de încărcare a paginii face parte din experiența utilizatorului cu pagina de destinație.

    Documentația AdWords sugerează că există cinci modalități prin care experiența paginii de destinație poate fi afectată pozitiv:

  • Conținut convingător și relevant ( Asigurarea că prospecții detectează ceea ce transmiți. Mai exact, pagina de destinație ar trebui să prezinte cuvinte cheie pe care se licitează și să se acorde oferta corespunzătoare cu acțiunea acestora – un cuvânt cheie ar trebui să direcționeze spre conversie sau acțiune, nu spre mai multe detalii)
  • Încredere prin ceea ce se oferă ( Prezintă dovezi și argumente pentru a promova competența business-ului. Este important ca ceea ce face și oferă un business să fie cât mai clar și argumentat)
  • O navigare simplă (Asigurarea că toți prospecții care intră pe site pot naviga cu ușurință mai departe. Pop-ups ar trebui evitate. Este esențială navigarea simplă mai ales în cazul paginii de destinație de pe versiunea mobile, unde terenul este limitat.)
  • Reducerea timpului de încărcare ( Folosirea paginilor AMP - Accelerated Mobile Pages sau orice altceva care ajută la o încărcare rapidă a paginii de destinație pe orice browser și device.)
  • Un site rapid (Testarea vitezei de încărcare a paginilor pentru a se asigura că totul funcționează bine în ochii Google)
  • Cum se poate pregăti o firmă pentru noul update ?

    Există diverse instrumente online care ajută la descoperirea scorului vitezei de încărcarea a unui site, dar cel mai relevant este Google PageSpeed Insights:

    https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=ro

    Aici se poate verifica viteza atât pe mobil, cât și pe desktop, iar sugestiile oferite pot ajuta la realizarea modificărilor necesare până la pregătirea de intrare a algoritmului Speed Update.