Numărul de români care aleg comerțul online, în loc să stea la cozile din magazine, crește semnificativ de la an la an. Astfel, conform datelor naționale, e-Commerce-ul a crescut în 2018 cu 30% față de anul 2017. De asemenea, anul trecut, și numărul de magazine online active din România s-a dublat față de 2017.

Comerțul online a devenit pentru români un trend și o necesitate. Conform cifrelor oferite de Institutul Național de Statistică, peste 50% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 34 ani apelează la această industrie.

La nivel național, 8,28 milioane de români au apelat cel puțin o dată la cumpărături online, România depășind procentul de cumpărători online din Grecia, Italia și Portugalia.

Ce aleg românii să achiziționeze prin intermediul mediului online?! Aceștia apelează la această metodă pentru haine, articole pentru sport, cosmetice, produse pentru casă, diverse device-uri (telefoane, laptopuri, tablete etc.), pachete de vacanță, bilete de avion sau chiar mâncare.

În 2018, pe piața românească, valoarea cumpărăturilor online a depășit peste 3 miliarde de euro, spre deosebire de 2017, când s-au înregistrat 2,8 miliarde de euro. Numai în perioada de Black Friday, din luna noiembrie s-au înregistrat achiziții online în valoare de 250 milioane.

În România, vânzările prin intermediul internetului cresc semnificativ de la an la an. Consumatorii devin din ce în ce mai interesați și atrași de magazinele online care pun la dispoziție un portofoliu extins de produse și servicii. De asemenea, e-Commerce-ul reprezintă o modalitate rapidă și simplă de a achiziționa ceea ce este necesar fără a implica un efort fizic.

Conform cercetărilor, anul trecut, 53% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au finalizat o achiziție online cel puțin lunar. De asemenea, s-a constat că aceștia accesează în jur de 9 magazine online pe an, cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână.      

mobile -ecommerceUn alt detaliu important de menționat despre industria e-Commerce din 2018 este faptul că, pentru prima dată, mobilul a depășit desktop-ul. Astfel, anul trecut, peste 51% dintre tranzacțiile online plătite cu cardul au fost realizate de pe dispozitivele mobile. De asemenea, importante magazine online au înregistrat un trafic mult mai mare de pe device-urile mobile.

Românii au folosit în mare parte mobilul pentru a achiziționa articole pentru copii, haine, cosmetice, în timp ce pentru pet shop, electronice sau produse pentru casă au apelat la un device tip desktop.

De ce aleg românii e-Commerce-ul în detrimentul magazinelor clasice?! Printre principalele avantaje declarate, se menționează:

  • Economia de timp
  • Comoditatea
  • Ofertă mai largă de produse
  • Opțiunea de a compara facil produsele sau serviciile
  • Posibile prețuri mai scăzute decât în comerțul tradițional

Magazinele online devin alegerea optimă pentru consumatori datorită prețurilor mai mici, dar și a timpului de livrare cât mai scurt. În același timp, cumpărătorii afirmă că ar fi dispuși să cumpere mai des dacă acestea:

  • Ar publica cât mai vizibil prețurile finale ale produselor și serviciilor, cât și taxele sau costurile adiționale
  • Ar respecta constant termenele de livrare
  • Ar publica în timp real informații cu privire la stocurile de produse promovate pe site

Dacă e-Commerce-ul prezintă o listă lungă de avantaje și beneficii, apare întrebarea: De ce anumiți cumpărători nu apelează la magazinele online?

Motive invocate de cei care nu au cumpărat online

Conform rapoartelor realizate în 2018, motivele pentru care anumite persoane aleg să nu cumpere online sunt:

  • Neîncrederea că produsele regăsite în magazinele online corespund realității ( 65% în 2018 comparativ cu 68% în 2017)
  • Imposibilitatea de a testa sau proba produsele (58% în 2018 comparativ cu 53% în 2017)
  • Teama de fraudă (46% în 2018 comparativ cu 51% în 2017)
  • Taxele de transport care sunt adăugate la prețul produselor achiziționate (33% în 2018 comparativ cu 30% în 2017)

Care sunt argumentele care i-ar putea convinge pe non-cumpărători să facă un pas spre cumpărăturile online?

  • Prețurile produselor să fie mai mici decât în magazinele clasice (65% în 2018 vs. 54% în 2017)
  • O livrare cât mai rapidă a produselor (38% în 2018 vs. 27% în 2017)

Având în vedere dezvoltarea industriei de eCommerce până la nivel de trend, deținătorii de magazine online sau persoanele care doresc să investească într-o astfel de afacere, trebuie să țină cont de ceea ce îi atrage pe consumatori. De asemenea, trebuie identificate dorințele și nevoile acestora, pentru a-i convinge că un magazin online le poate întruni.

Prețurile mai mici ale produselor sau o livrare cât mai rapidă sunt opțiuni care pot fi aplicate pentru dezvoltarea unei afaceri online. Dar pentru ca acestea să fie implementate, în primul rând, este nevoie de un site bine pus la punct.

Site-ul unei afaceri online este cartea de vizită a acestuia. Un site care atrage, este ușor de vizitat și inspiră încrederea unui brand, este apreciat și ales de un număr mare de clienți.

e-commerce

Prima vizită a utilizatorului pe un site conduce la o primă impresie cu privire la o marcă. Astfel, aceasta trebuie să fie una de calitate. O experiență plăcută în cadrului site-ului este influențată de o varietate de factori, precum:

  • Design-ul site-ului
  • Viteza de încărcare
  • Modul în care sunt prezentate produsele sau serviciile
  • Calitatea imaginilor de prezentare a produselor sau serviciilor
  • Procesul facil de finalizare a comenzii

Pentru ca o afacere online să se dezvolte și să se remarce față de competiție este nevoie de originalitate, inspirație, atenție la detalii, dar și de adaptare continuă la cerere, grija la nevoile și dorințele clienților.

Conform Forbes, peste 80% dintre magazinele online eșuează, iar majoritatea celor prezente pe piață nu reușesc să aibă vânzările așteptate. Deoarece mediul online este unul dinamic, într-o continuă schimbare și reprezintă o provocare, este nevoie să se țină cont de anumite elemente care pot sau nu să conducă la succes.

Un magazin online de succes este unul care își cunoaște publicul țintă / clienții ideali, care prezintă un site optimizat și ușor de utilizat, care implementează o promovare bine gândită și care încurajează la conversii.

Conform datelor și statisticilor prezentate mai sus, se poate afirma cu încredere că domeniul e-Commerce se află într-o continuă creștere, iar anii următori va atinge un nivel și mai înalt.

O afacere online se dezvoltă rapid și eficient prin modul în care își construiește și prezintă brand-ul, prin experiența utilizatorului pe site, prin promovarea online care atinge publicul țintă.

Valorile, scopul și produsele pe care le prezintă un magazin online, mesajul pe care acesta îl transmite, cât și modul în care răspunde nevoilor și cerințelor consumatorilor sunt doar câteva dintre “cărămizile” care pun baza afacerii. Interacțiunea constantă cu clienții, adaptarea la noile generații și trenduri, crearea unui brand convingător sunt următorii pași prin care o companie excelează în comerțul online.

Deși “experiența plăcută a utilizatorului pe site” a mai fost menționată, este nevoie să fie reamintită. Aceasta reprezintă esența dezvoltării unei afaceri online alături de promovarea țintită. Site-ul unei afaceri online trebuie să prezinte clar care este scopul / nișa afacerii și ce oferă.

O experiență plăcută înseamnă un site interactiv, cu videoclipuri incorporate, poze de calitate, detalii despre produs, simbolul coșului de cumpărături vizibil și ușor de accesat, proces de comandă simplu. Dacă la acestea se mai adaugă încărcarea rapidă a paginilor și optimizarea pentru dispozitivele mobile, se poate afirma că utilizatorii au fost cuceriți.

Nu trebuie uitată nici promovarea online de calitate. Aceasta va propulsa magazinul online în preferințele consumatorilor. Prezența pe platformele Google, Facebook, Instagram sau Youtube, referințele externe din content în domeniul în care activează firma și nu numai, aduce afacerea mai aproape de clienții doriți.

statisticse-Commerce-ul reprezintă viitorul în materie de cumpărături și vânzări și a devenit deja o nevoie de bază care trebuie îndeplinită. În România, acesta este un trend ascendent. Potrivit datelor INS, în 2018, peste 72% din locuințele din țară au acces la internet. Așadar, se poate preconiza fără îndoială o creștere a informării și cumpărătorilor online.

Industria comerțului online vine ca un răspuns simplu, rapid și comod la nevoile și dorințele utilizatorilor de internet, iar românii apelează la acesta într-un număr cât mai mare. Pentru că cifrele nu mint niciodată, se poate afirma că magazinele online reprezintă viitorul în materie de comerț.   

Date și informații preluate de la sursele:
https://www.trusted.ro/blog/2019/01/21/raportul-pietei-gpec-2018/
https://www.aisucces.ro/trendul-comertului-online-2018-2019-analiza-statistica-armo/