Construirea unei prezențe online pentru o firmă, nu este neapărat o știință complicată. Cu toate acestea, numeroase afaceri îi subestimează importanța și consideră că este dificil să se creeze o prezență în mediul social online pe care clienții să o îndrăgească.

Când se discută despre succesul prin intermediul marketingului de tip social media, nu există nicio dubiu că o afacere trebuie să aibă o prezență cu adevărat observabilă în cadrul online. Astfel, atât afacerile mici, cât și cele mari prezintă un interes major pentru a fi prezente pe site-urile importante din social media.  

Potrivit studiilor, Facebook este folosit de peste 90% dintre specialiștii în marketing, din cadrul firmelor. De asemenea, și în rețelele de nișă, peste 50% dintre firme sunt prezente. Așadar, se observă importanța pe care o reprezintă social media pentru antreprenori.

Totuși, social media nu se rezumă la investiții enorme în crearea unui conținut de calitate sau în echipamente speciale pentru a se construi produse media (video-uri, prezentări etc.). Un conținut creat pentru social media nu trebuie să fie extrem de profesionist sau să includă numeroși termeni de specialitate pentru a se sublinia experiența firmei din domeniul de activitate. Un conținut trebuie să fie creat pentru oameni, iar ei să se identifice cu acesta.

Conținutul online nu trebuie să pară artificial și trebuie să fie înțeles și de consumatorii care nu dețin cunoștințe dezvoltate în domeniul în care se desfășoară o firmă. În momentul în care aceștia observă că un brand creează conținut pentru ei, se vor conecta cu aceasta la un nivel mult mai înalt.

Dar, înainte ca o afacere să investească în această strategie de dezvoltare, trebuie să se înțeleagă cât mai în detaliu de ce este social media atât de specială și de ce o folosesc oamenii. O utilizează pentru a vizualiza reclame? Apelează la ea deoarece sunt numeroase mărci care o utilizează la rândul lor sau pentru că are sute de milioane de utilizatori? Răspunsul este: NU.

Rețelele sociale prezente pe internet sunt speciale pentru utilizatori deoarece prin intermediul acestora se pot conecta cu persoanele pe care le cunosc. Așadar, consumatorii apelează la acestea pentru că sunt ființe umane care își doresc conexiuni umane reale.

O afacere care dorește să își creeze o prezență în social media, pe care clienții să o iubească, trebuie să înțeleagă ce oferă aceasta. Oferă oportunitatea de a construi o comunitate. O comunitate care permite vizitatorilor:

  • Să poarte discuții puternice și relevante cu oameni cu interese asemănătoare;
  • Să acorde feedback (pozitiv sau negativ) asupra brand-ului, cât și despre produsele sau serviciile acestuia;
  • Să consume conținutul pe care o marcă îl prezintă și să îl împărtășească cu persoane, din rețeaua personală, la fel de interesate de subiect;
  • Să faciliteze și să asigure un răspuns profesional și prompt (mai ales în cazul produselor industriale sau tehnice) astfel încât vizitatorul să primească feedback-ul de la specialist.

Trebuie reținut faptul că social media oferă interacţiune gratuită, dar este un mediu puternic prin care o afacere își poate atinge obiectivele doar dacă este utilizat corect şi natural. Fiecare rețea socială este destinată unui anumit segment de audiență și oferă o experiență unică. Așadar, fiecare brand decide cum dorește să își construiască prezența.

1. Stabilirea obiectivelor corecte

O afacere trebuie să știe clar care sunt obiectivele în social media. După stabilirea obiectivelor, activitățile desfășurate în cadrul mediului social trebuie să se alinieze cu acestea. Doar așa se va putea profita de oportunitățile pe care social media le oferă și se poate investi productiv.

obiective-promovare-retele-sociale

Pentru a se stabili obiectivele corecte pentru social media și pentru ca acestea să asigure șanse mari să fie atinse, este necesar:

  • Să fie specifice – Cu cât sunt mai specifice, cu atât se poate construi o mai bună planificare, iar acestea pot fi măsurabile și pot oferi o claritate mai mare.
  • Să nu fie nici prea greu de atins, dar nici prea simplu – Dacă sunt prea complexe, nu vor putea fi atinse, iar eforturile investite for deveni risipite. Dacă sunt prea ușor de atins, nu se va obține ceva semnificativ.

Orice afacere poate începe să posteze conținut pe social media. Totuși, fără un obiectiv real în spate, acesta nu va ajuta brand-ul să își creeze o prezență în mediul social online.

2. Cunoașterea clienților în detaliu

Consumatorii au propriile motive pentru care decid să acționeze într-un anumit mod. O afacere, pentru a atrage clienți fideli, are nevoie să înțeleagă ce îi influențează sau motivează să facă anumite alegeri. Adevărata loialitate se dezvoltă în punctul în care aceștia simt o legătură puternică cu marca și observă atenția pe care aceasta o oferă celor care apelează la produsele sau serviciile prezentate.

Pentru o prezență puternică în mediul online, trebuie să se cunoască clienții deja existenți sau potențialii clienți, mai exact – publicul țintă. Cum se pot identifica aceștia?! În pași simpli este nevoie:

  • Să se înțeleagă cărui tip de consumatori se adresează produsele sau serviciile oferite
  • Ce platforme social media folosesc aceștia
  • Ce tip de interese au

Fiecare afacere care dorește să se promoveze eficient prin mijloacele de comunicare social media, trebuie să se pună în postura publicului țintă și să interacționeze cu acesta.

Ce aspecte trebuie cunoscute cu privire la clienții ideali?

a) Ce lucruri împărtășesc

Oamenii împărtășesc o varietate de conținut pe rețelele de socializare. Acestea pot oferi o perspectivă mai aprofundată despre preferințele și interesele lor. De exemplu, dacă o persoană distribuie în mod regulat imagini artistice sau videoclipuri de editare foto, arată că este interesată în arta fotografică și poate este fotograf sau dorește să devină unul. Ceea ce contează este subiectul pe care o interesează, deoarece permite unei firme să o vizeze cu oferte relevante.

b) Ce pagini urmăresc

Site-urile de socializare acordă acces la o cantitate de date care ajută o firmă să observe care sunt clienții săi, dar și paginile pe care aceștia le urmăresc. Analizând consumatorii care au dat follow, din punct de vedere al intereselor pe care îl mai au pe lângă marca în sine, se pot identifica diverse segmente de public relevante pentru produsele sau serviciile unei afaceri.   

c) Cum interacționează în mediul online

Construirea unei audiențe în mediul online reprezintă doar o primă etapă. Următoarea include păstrarea interesului acesteia pentru ceea ce oferă brand-ul. Acest lucru se poate atinge ușor prin întrebări directe cu privire la ce își doresc să vadă, ce informații au nevoie, prin sondaje sau prin analiza rezultatelor conținutului deja prezentat.

O prezență în mediul online crește cu timpul dacă sunt aplicate metodele corecte. Cu toate acestea, este nevoie să se cunoască clienții cât mai în detaliu pentru a se crea fundația puternică necesară.

3. Dezvoltarea strategiei pe mai multe canale social media

Importanța unei strategii solide de social media nu poate și nu trebuie subestimată. De asemenea, aceasta trebuie să fie și eficientă pentru a-și îndeplini scopul.

Azi nu totul se rezumă la o singură pagină a unei afaceri în mediul online. Au luat naștere diverse platforme, fiecare cu un public diferit. O strategie de marketing în social media are la bază coordonare și planificare în diferite rețele și platforme relevante pentru afacerea în cauză.

platforme-social-media

Când o afacere dezvoltă o strategie bine integrată pe mai multe canale social media, aceasta va putea să:

  • Sporească nivelul de interacțiune cu publicul țintă
  • Crească gradul de conștientizare cu privire la marcă
  • Îmbunătățească cantitatea și calitatea conversiilor


Cum se poate crea o strategie pe social media pe mai multe canale?

a) Se selectează platformele frecventate de clienții afacerii

O parte dintre afaceri nu reușește să aibă impact pe rețelele sociale deoarece le aleg pe cele greșite pentru industria în care operează. Acestea trebuie analizate cu atenție, pentru a se selecta cele în care se regăsesc clienții lor.

Ideea este ca o marcă să își potrivească interesele cu cele ale publicului țintă și să observe care rețea o poate ajuta să își atingă obiectivul de a construi o prezență puternică online.

În România, rețelele sociale cele mai populare sunt Facebook şi Linked-In, cea de a doua fiind recomandată în relaţiile B2B.

b) Utilizarea unei doze mai mari de conținut vizual

Utilizatorii social media sunt de diferite tipuri și vârste, cu diverse interese. Astfel, și conținutul pe care îl aleg diferă de la un segment la altul.

Cu toate acestea, un element comun îl reprezintă conținutul vizual. Indiferent de platformele sociale pe care se află, majoritatea sunt înclinați spre imagini sau videoclipuri. Așadar, acesta este alegerea optimă pentru mai multe acțiuni sau conversii din partea lor.

c) Personalizarea conținutului pentru fiecare platformă

Strategia de marketing în social media pe care  o construiește o afacere nu trebuie să fie unică pentru fiecare rețea socială în parte. Dar, pentru o prezență puternică, este recomandat să se adapteze conținutul în funcție de tipul de platformă.

O platformă se adresează doar unui anumit tip de conținut, alta permite utilizarea unui număr limitat de caractere, etc. Astfel, mesajul trebuie modificat pentru a se potrivi platformei selectate.

4. Umanizarea brand-ului

Indiferent de mărimea unei afaceri sau a nișei din care face parte, umanizarea brand-ului în social media este esențială. Trebuie reamintit faptul că oamenii apelează la social media pentru a se conecta cu oameni și nu cu “firme fără identitate”.

O marcă trebuie să prezinte publicului său o imagine reală pentru a se conecta cu acesta fără dificultăți. Oamenii doresc să cunoască partea umană a unei firme și să se conecteze cu aceasta la nivel personal.

Multe brand-uri de succes care utilizează social media cunosc importanța acestui aspect. Se observă cum acestea răspund cu ușurință la întrebările clienților, fac schimb de informații și chiar împărtășesc glume.

De asemenea, nu se rezumă doar la simple conversații. De multe ori, prezentarea persoanelor din spatele conturilor de social media sau fotografii din spatele scenei de la locul de muncă  conduce la o conexiune mai înaltă.

5. Menținerea identității vizuale

O afacere apelează la o prezență în social media pentru a fi mai ușor de recunoscut. Pentru ca publicul țintă să o identifice și să fie conștient de ceea ce oferă aceasta, trebuie să se apeleze doar la fotografii și logo-uri corespunzătoare.

Rețelele social media pun la dispoziție numeroase caracteristici și layout-uri unice, care oferă opțiunea de personalizare. Totuși, nici în acest caz nu înseamnă că marca trebuie să fie diferită pe fiecare platformă. Din contră, imaginea de brand trebuie să rămână neschimbată.

De ce este menținerea identității vizuale atât de importantă?

  • Când un brand crează un conținut, dorește ca acesta să fie vizualizat și distribuit. De asemenea, dorește ca oamenii să își amintească de el și de cine l-a compus. Mărcile recunoscute au o rată de răspuns mult mai mare la ceea ce prezintă.
  • Recunoașterea mărcii o ajută pe aceasta să iasă în evidență față de concurență. Astfel, afacerea va avea un avantaj și va deveni memorabilă.

Pentru ca o marcă să fie recunoscută și să rămână întipărită în memoria clienților, este nevoie ca aceasta să fie conștientă de ceea ce reprezintă și să acționeze în favoare.

6. Utilizarea unui calendar de conținut

Crearea unei adevărate prezențe în social media este crucială pentru orice afacere care dorește să se evidențieze față de restul. Pentru acest lucru este nevoie și de un calendar de conținut social media. Un simplu calendar prin care se organizează din timp ce mesaje se vor trimite, pe sezoane, ce materiale sunt necesare, astfel încât totul este plănuit din timp și se evită situațiile de criză de idei sau omiterea activității sociale.

Cu ajutorul acestuia, se pot gestiona facil conturile de social media utilizate. Calendarul de conținut este un partener în creare și publicare, pentru a nu deveni copleșitoare prezența online.

calendar-continut

Un calendar ajută la urmărirea performanței și alocarea timpului necesar pentru a se construi un conținut relevant și de calitate. Alte avantaje:

  • Se economisește timp. – Un calendar are rolul de ajuta echipa firmei să își gestioneze timpul, să își facă “temele” și să producă un conținut care va angaja consumatorii la anumite acțiuni.
  • Se construiește diversitate. – Un calendar ajută la crearea și echilibrarea de varii subiecte sau prezentări de interes pentru public. Astfel, vor scădea șansele de a plictisi sau suprasolicita clienții cu același tip de conținut.  

7. Consistență în postarea de conținut

Sunt afaceri care abia au început să apeleze la social media și care nu obțin rezultatele dorite. Dar acest lucru se întâmplă și cu brand-urile care au experiență în acest domeniu. Un factor al eșecului este lipsa consistenței în a face ce trebuie făcut.

Așa cum este important ca un conținut să fie de calitate și relevant, la fel de important este și aspectul menționat. Asta nu înseamnă că un brand, atunci când apelează la social media, trebuie să se limiteze la postări săptămânale/lunare, ci și la interacțiunea cu publicul.

Pentru o prezență puternică în mediul online, este nevoie ca afacerea să apeleze la un conținut consistent. Pe lângă acest lucru, conținutul trebuie să aducă valoare prin subiecte de interes sau de specialitate, pentru a atrage atenția și încrederea clienților.   

8. Oferirea ajutorului în defavoarea vânzărilor

Motivul principal pentru care o afacere apelează la prezența în social media este pentru a se dezvolta. Vânzarea prin intermediul rețelelor sociale este acceptabilă în procent mai mic, dar asta nu înseamnă că trebuie să se aplice constant oferte sau promoții pentru a influența clienții să cumpere.

Indiferent de tipul de afacere, este în regulă să se prezinte oferte împreună cu un conținut valoros. În același timp, este mai important să se răspundă la întrebările, curiozitățile pe care clienții le expun pe paginile brand-ului. De asemenea, se poate apela la un conținut bazat pe soluții care să abordeze problemele pe care aceștia le întâmpină.

Prin intermediul unei strategii de marketing în social media, o marcă are ocazia de a se poziționa ca o identitate puternică. Aceasta are șansa de a impresiona publicul țintă și de a câștiga clienți pe viață. Astfel, prezentarea produselor sau a serviciilor ca soluții la nevoile sau dorințelor clienților, este mult mai recomandată decât vânzarea directă.

Prezența în Social Media este cheia către clienți și vânzări

Nu contează dacă o afacere este mică sau un brand recunoscut mondial. Social media este o piesă esențială pentru fiecare strategie de marketing.

Orice afacere are nevoie de o prezență puternică în mediul online. Platformele online ajută la conectarea cu clienții, creșterea gradului de conștientizare cu privire la marcă, atragerea de noi clienți și dezvoltarea vânzărilor.