Identificarea publicului țintă reprezintă una dintre cele mai importante aspecte din strategia de marketing pentru conținut. Înaintea procesului de creare a conținutului, trebuie să se definească și cunoască persoanele pentru care se realizează acesta. Este o postare pentru iubitorii de animale, pentru localnici, pentru amatorii de sporturi extreme, consumatorii de produse bio etc.?

Modul de creare și abordare a unui conținut diferă de la un public la altul. Astfel, acesta trebuie să se adreseze grupului de persoane interesate de produsele sau serviciile specifice pe care o firmă le oferă.

Un conținut de calitate înaltă, care atinge rezultatele dorite, implică timp și efort. Cunoașterea în detaliu a publicului țintă va conduce la o investiție rentabilă a energiei, fapt care va garanta îndeplinirea obiectivelor pe care o afacere și le-a propus.

Cu toate acestea, se ajunge la o întrebare esențială:

Cum identifică o afacere cine este publicul țintă?

Un prim pas - Realizarea unei liste de întrebări

O firmă trebuie să examineze care este rolul ei pe piață și ce a adus nou sau în plus față de concurență. Serviciile sau produsele pe care le oferă vin ca o soluție la o problemă sau nevoie, dar care grup de oameni întâmpină acea problemă?!

Pentru a se identifica “avatarul” clientului ideal al unei afaceri trebuie să se afle răspunsurile la întrebări precum:

  • Cine sunt clienții actuali? De ce au cumpărat de la noi?
  • Care sunt datele demografice pe care aceștia le au în comun?
  • Ce problemă sau nevoie rezolvă serviciile sau produsele oferite?
  • Care este concurența?
  • De ce consumatorii aleg o anumită firmă sau marcă în detrimentul alteia și care sunt punctele forte ale acestora?

Identificarea răspunsurilor și notarea acestora conduc la obținerea unei imagini mai clare asupra publicului țintă. De asemenea, acestea trebuie analizate pentru a se observa mai în detaliu clienții care conduc la succesul afacerii și modul în care aceasta rezolvă în mod unic problemele sau nevoile pe care consumatorii le au.

Comunicarea este cheia înțelegerii

Următorul pas constă în comunicarea cu potențialii clienți. Cu ajutorul interviurilor în forumuri sau pe paginile de social media, focus grupurilor sau chiar a discuțiilor față în față se poate afla direct care sunt problemele sau nevoile acestora și de ce aleg o anumită marcă. Sunt recomandate înțelegerea necesităților acestora din punctul lor de vedere și empatizarea cu acestea pentru a se identifica cu exactitate dorințele și așteptările lor.

O firmă care dezvoltă o empatie pentru cine sunt aceste persoane și încearcă să simtă frustrările și ceea ce le motivează în alegerea unei anumite afaceri, va fi mult mai pregătită în procesul de creare a produselor și a conținutului de marketing. Acestea vor răspunde nevoilor și vor îmbunătăți viața clienților care interacționează cu afacerea deținută.

Alte modalități pentru identificarea publicului țintă

Efectuarea interviurilor pentru a afla direct răspunsuri și pentru a identifica și cunoaște publicul țintă este doar una dintre opțiunile la care o companie poate apela. La aceasta se adaugă:

  • efectuarea de sondaje regulate
  • utilizarea statisticilor Facebook
  • monitorizarea angajamentului social media
  • monitorizarea conținutului pentru a se observa ce caută și aleg clienții
  • apelarea la feedback cu ajutorul marketingului prin e-mail
  • comunicarea prin social media
  • analizarea datelor despre clienți

Trebuie subliniat și reținut faptul că o bună comunicare cu consumatorii nu trebuie efectuată doar în procesul de identificare a publicului țintă. Aceasta trebuie să fie constantă, afacerea asigurând audiența că în continuare are ca scop satisfacerea nevoilor acesteia și oferirea de produse și servicii eficiente.

Identificarea clienților ideali ca personaje principale în dezvoltarea afacerii

În urma aplicării diferitelor metode de analizare a audienței și de definire a acesteia se vor identifica trei tipuri de grupuri de persoane (segmente de public):

  • Persoanele care plătesc efectiv pentru produsele și serviciile pe care afacerea le oferă
  • Persoanele care pot influența viitorii clienți
  • Susținătorii mărcii

Toate aceste segmente de public sunt importante pentru dezvoltarea unei afaceri și trebuie incluse în strategia de marketing, dar marketingul de conținut trebuie să urmărească persoanele care cumpără de fapt produsele, acestea asigurând succesul firmei pe termen lung.

Astfel, în urma identificării segmentelor și a culegerii de informații despre acestea, este recomandată crearea unei descrieri detaliate a “personajului cumpărător” (clientul ideal)  pentru a se pune la punct următorii pași ai strategiei de marketing.

Profilul “personajului cumpărător”

În urma informațiile adunate, trebuie creat și notat profilul clientului ideal al afacerii. Acesta trebuie scris în același mod în care se descrie o persoană reală și trebuie să includă:

  • Numele ( daca este o persoană reală, se va folosi numele acesteia. Dacă nu, se poate folosi un nume care să se potrivească acestei persoane fictive.)
  • Sexul
  • Vârsta
  • Profesia
  • Localitatea
  • Starea civilă
  • Activitățile din timpul liber
  • Problemele cu care se confruntă (în alegerea produselor sau serviciilor similare)
  • Modul în care a descoperit afacerea
  • Cât de frecvent interacționează cu afacerea, cum și de câte ori a interacționat până la achiziție

*La acestea se pot adăuga cât mai multe informații și detalii care să ajute la conturarea profilului.

Această etapă este fundamentală pentru a se cunoaște consumatorul căruia afacerea se adresează, iar deținerea a cât mai multe amănunte despre acesta va conduce la crearea de conținut și mesaj care corespunde nevoilor acestuia și care îl vor convinge că această firmă / marcă este cea mai potrivită în a satisface aceste nevoi.

După conturarea personajului cumpărător, trebuie identificate principalele motivații ale acestuia. Acestea se pot identifica prin analiza mai în detaliu a personalității, valorilor pe care îmbrățișează, a intereselor pe care le are, hobby-urilor, stilului de viață și prin apelarea la întrebări precum: Ce îl motivează dimineața? Ce îl motivează la locul de muncă?  De ce are nevoie de produsele pe care compania le oferă și de ce le alege pe acestea?

profil-public-tinta
Sursa: www.amywright.me

În acest stadiu, după cunoașterea detaliilor profilului, este mult mai ușor de înțeles alegerile acestuia și de ce apelează la produsele sau serviciile unei anumite afaceri. Cunoscându-se cât mai bine clientul ideal, se pot oferi cele mai bune soluții pentru a fi motivat să aleagă constant aceeași marcă și pentru a opta să devină client fidel.

După finalizarea descrierii profilului și identificarea motivațiilor personajului cumpărător, este timpul ca firma să identifice oportunitățile. În urma informațiilor notate, trebuie observat punctul în care nevoile clientului se intersectează cu ceea ce oferă afacerea. Din acest moment se poate stabili strategia de marketing și se poate crea un conținut relevant și de calitate.

Conținut relevant și atrăgător pentru publicul țintă

În punctul în care o afacere își cunoaște în detaliu publicul țintă, se poate crea cu succes! Profilul clientului ideal este punctul central în jurul căruia se va construi conținutul. Acesta reprezintă structura de rezistență pe baza căreia firma se va dezvolta și își va atinge obiectivele propuse.

Conținutul reprezintă pentru o afacere o oportunitate pentru a se comunica despre ceea ce îi interesează pe clienții ideali, pentru a se oferi soluții care răspund nevoilor și problemelor acestora, pentru  a se crea o legătură strânsă cu aceștia. Un conținut de calitate, relevant,care se axează pe personajul cumpărător și tot ceea ce reprezintă acesta, dar și care conduce la conversii reprezintă este calea spre reușită!