De multe ori în domeniul e-commerce consumatorii vizitează site-ul unei afaceri, accesează paginile acestuia, adaugă produse în coșul de cumpărături, dar nu finalizează achiziția acestora. Acest fapt se întâmplă des în momentul în care aceștia sunt distrași de altceva sau aleg să analizeze mai mult finalizarea procesului de cumpărare.

Potrivit studiilor, doar 2% dintre persoanele care vizitează un site pentru prima dată achiziționează articole din cadrul acestuia. Pentru o creștere a volumului de vânzări a unei afaceri, există aceste două tactici de marketing: REMARKETING și RETARGETING. Scopul acestora este de a atrage înapoi vizitatorii care au manifestat interes pentru un brand.

Pentru o bună utilizare a acestor tactici, trebuie înțelese diferențele dintre remarketing și retargeting și când și cum pot fi folosite în strategia de marketing pentru ca o firmă să își atingă obiectivele propuse.

Ce este remarketingul?

Remarketingul este privit ca tactică de reluare a legăturii cu clienții cu ajutorul marketingului prin e-mail. Aceste e-mailuri sunt puse în mișcare de acțiunile pe care vizitatorii le iau pe site-ul unei afaceri. De exemplu, o firmă ar putea trimite un e-mail de remarketing către un vizitator atunci când acesta a renunțat la procesul de achiziție sau a adăugat un element în lista de produse pe care dorește să le cumpere în altă perioadă (lista de dorințe).

E-mailurile de remarketing sunt eficiente datorită faptului că marketingul prin e-mail are un nivel înalt de acoperire a publicului țintă. Peste 90% dintre adulții din mediul online utilizează e-mailul. Astfel, aceștia pot fi ușor contactați după ce au părăsit site-ul, cu condiția să fie clienți înregistrați deja. Totodată, comunicarea prin e-mailurile de marketing are o influență notabilă în luarea unei decizii de achiziție.

Remarketinul prin e-mail are rolul de memento pentru un vizitator, amintind acestuia de ceea ce a lăsat în urmă. Întrucât vizitatorul a acordat interes asupra unor produse și le-a adăugat în coșul de cumpărături sau în lista de dorințe, e-mailul primit poate conduce la finalizarea
procesului de cumpărare.

Exemplu:

Un vizitator dorește să achiziționeze un e-book despre SEO și alege un rezultat din motorul de căutare, un site din cadrul căruia să cumpere cartea dorită. Adaugă produsul în coșul de cumpărături, dar este distras de un apel telefonic și nu finalizează achiziția. În curând acesta va primi un e-mail în care i se va reaminti de faptul că a uitat un articol în coș. Pentru a spori șansele ca acesta să realizeze achiziția, i se oferă o reducere de 15%, care poate fi folosită în decursul a două săptămâni. - Acesta este un bun exemplu al modului în care o afacere e-commerce poate utiliza remarketingul pentru a atrage înapoi vizitatorii care au părăsit site-ul fără a efectua o achiziție.

E-mailul oferă unui consumator un memento subtil, dar și un stimulent suplimentar, pentru a reveni și a finaliza achiziția. Un cod promoțional și un termen în care acesta poate fi folosit poate ajuta consumatorul să acționeze mai rapid. De asemenea, includerea unui mesaj creativ, un titlu captivant, pot atrage mai mult și pot îmbunătăți rezultatele remarketingului prin e-mail. La acestea poate fi adăugată și o rubrică care să includă recomandări ale altor produse similare care să acapareze interesul.

De multe ori utilizatorii folosesc în mod alternativ termenii de remarketing și retargeting. Totuși, este important de reținut că remarketingul are în vedere utilizarea e-mailurilor pentru a se reconecta cu utilizatorii care au adăugat produse în coșul de cumpărături sau au manifestat un interes în articolele prezente în site.

Ce este retargetingul?

Retargetingul este tactica de reangajare care constă în implementarea de campanii și anunțuri online, vizând utilizatorii care au interacționat într-un mod cu site-ul afacerii. Aceasta este diferența principală dintre remarketing și retargeting. - În locul marketingului prin e-mail, sunt utilizate campanii publicitare strategice.

Scopul retargetingului este același ca cel al remarketingului, de a se reconecta cu consumatorii care au părăsit site-ul fără a efectua o achiziție. Astfel, se apelează la anunțuri publicitare pe alte site-uri, rețele sociale sau pe motorul de căutare  pentru a se relua legătura.

Pentru ca procesul de retargeting să poată fi implementat, este nevoie să se întreprindă o anumită acțiune care să declanșeze anunțul publicitar pe altă pagină web.  Dacă acesta face click pe un anumit produs, adaugă un articol în coșul de cumpărături sau vizitează de mai multe ori o pagină de prețuri, un cookie setat în browserul web permite afacerii să ajungă din nou la consumator prin anunțuri publicitare create pe baza acțiunilor pe care acesta le-a efectuat în cadrul site-ului.

Anuțurile de retargeting pot fi plasate pe site-urile preferate ale utilizatorilor. Astfel, afacerea este prezentă pe paginile pe care aceștia le frecventează și poate atrage atenția și reacapara interesul, șansele de conversie (achiziție) fiind mai mari.

Anunțurile trebuie create în funcție de modul în care vizitatorii au interacționat cu site-ul afacerii și trebuie construite specific pentru fiecare grup. Un anunț poate fi folosit pentru un segment de public care și-a manifestat interesul pentru un anumit produs, altul poate conține informații de interes pentru persoanele care s-au abonat la newsletter dar încă nu au efectuat o achiziție etc.

Ca un plus față de remarketing, retargetingul permite și atragerea de consumatori care nu au interacționat încă cu site-ul afacerii, dar ar putea fi interesați de produsele pe care le oferă, datorită similarităților pe care le au cu clienții anteriori.

Atragerea de noi clienți prin retargeting se poate efectua pe baza cuvintelor cheie sau a expresiilor introduse în motoarele de căutare și care sunt asemănătoare cu cele utilizate de persoanele care au achiziționat deja produsele afacerii.

Retargetingul oferă unei afaceri oportunitatea de a se reconecta cu utilizatorii nu doar prin motoarele de căutare sau alte site-uri, dar și prin rețelele de socializare, precum Facebook.

Exemplu:

Un utilizator dorește să cumpere un telefon de pe un anumit site. Îl adaugă în coșul de cumpărături, dar apoi decide să exploreze și alte opțiuni înainte de a finaliza achiziția. Mai târziu, accesează Facebook-ul și apare în news feed un anunț cu telefonul dorit, de la firma al cărei site a fost accesat și s-a întreprins o acțiune.

Apariția unui astfel de anunț nu este întâmplătoare. Acesta este retargetingul. Interesul prezentat pentru un produs a condus la folosirea acestei tactici pentru a reaminti utilizatorului de ceea ce a lăsat în urmă, în coșul de cumpărături.

Campaniile de retargeting au o rată de succes mai mare decât campaniile de publicitate obișnuite. Acest lucru se datorează faptului că este mai facil să se ajungă la conversii cu consumatorii care au manifestat deja un interes asupra produselor sau serviciilor pe care afacerea le oferă. Întrucât au interacționat deja cu conținutul site-ului, campania nu pornește de la punctul zero.

Atât remarketingul, cât și retargetingul sunt modalități eficiente pentru reconectarea unei afaceri cu consumatorii care au interacționat cu site-ul acesteia, dar nu au efectuat o achiziție. Cu toate acestea, cunoașterea diferenței dintre cele două tactici este elementară în alegerea abordării potrivite pentru a se ajunge la vizitatori.

Când și cum se utilizează remarketingul sau retargetingul?

Remarketingul și retargetingul folosit de o firmă îmbrățișează același obiectiv – Cel de a conduce la cât mai multe conversii din partea utilizatorilor interesați de produsele afacerii.

Remarketingul se concentrează pe campaniile prin e-mail. Spre deosebire de campaniile de publicitate utilizate în retargeting, remarketingul oferă posibilitatea utilizării unei cantități de conținut mai mare pentru a convinge consumatorii. Aceasta este cea mai bună tactică pentru o afacere care nu dorește doar să reamintească utilizatorului de ceea ce a lăsat în coșul de cumpărături. Prin intermediul acesteia se poate adăuga o promoție suplimentară, se pot face recomandări pentru alte produse de interes pentru consumator și nu numai.

Dacă se dorește o flexibilitate mai mare din punct de vedere al locațiilor în care să apară anunțurile sau vizarea unui număr mai mare de utilizatori, retargetingul este alegerea cea mai bună pentru a se interacționa cu posibilii clienți. Este important de reamintit faptul că spre deosebire de remarketing, retargetingul permite atragerea de utilizatori care încă nu au interacționat direct cu site-ul pe care afacerea îl deține, dar întrunesc caracteristicile clienților anteriori.

În cele din urmă, atât remarketingul, cât și retargetingul sunt metode care au un impact benefic asupra creșterii conversiilor și trebuie integrate în strategia de marketing a unei afaceri. De asemenea, trebuie reținută importanța cunoașterii diferențelor dintre cele două tactici, a timpului și loculului în care trebuie utilizate. Cunoașterea și înțelegerea acestor aspecte sunt fundamentale pentru a se atinge rezultatele și obiectivele pe care o afacere și le-a propus.