SEMrush a derulat un experiment de 50.000 de cuvinte cheie aleatorii din baza de date din SUA pentru a afla cât de diferite sunt SERP-urile (Search Engine Results Pages adică paginile cu rezultate ale motorului de căutare – Ex. Paginile care apar pe Google în urma unei căutări specifice) pentru aceeași interogare de căutare pe diferite dispozitive.

În urma acestuia s-au identificat situații care formează o imagine deranjantă și surprinzătoare asupra modului în care device-urile afișează rezultatele. Între acestea există numeroase discrepanțe și s-a observat că doar în 13% din cazuri site-urile web își păstrează aceeași poziție pe dispozitive diverse.

SERP-urile de pe diferite dispozitive sunt distincte din cauza funcțiilor diferite, dar și a dimensiunii ecranului care redă utilizatorului, pe fiecare, un alt tip de experiență și vizibilitate a website-ului.

Având în vedere că apelarea la dispozitivele mobile și traficul înregistrat pe acestea a crescut considerabil la nivel mondial, acest lucru devine un factor de îngrijorare pentru toate brand-urile care sunt prezente în mediul online.

Metodologia utilizată în cercetarea SEMrush

În studiul lor, echipa SEMrush a folosit un instrument pentru a analiza deviații URL și deviații ale poziției domeniului pentru cele 50.000 de cuvinte aleatorii din baza de date utilizată.

Compania a aplicat aceleași interogări atât pe desktop, cât și pe mobil și a comparat SERP-urile. Datele despre abaterile URL arată în ansamblu câte pagini își pierd pozițiile în căutarea mobilă.

Pentru a prezenta mai precis și detaliat diferența dintre SERP-urile desktop și cele mobile, au analizat și abaterile de poziții de domeniu. Urmărind domenii și nu pagini specifice, s-au asigurat că iau în considerare versiunile mobile ale paginilor cu diferite URL-uri.

Abateri de poziții URL – Câte pagini își pierd vizibilitatea în căutarea mobilă

SEMrush a urmărit câte pagini și-au pierdut poziția în căutarea mobilă, în comparație cu rezultatele redate pe desktop. Rezultatele sunt uluitoare. 30% din paginile care sunt prezente în prima pagină a rezultatelor căutării pe desktop sunt mutate dincolo de primele 10 rezultate în căutarea mobilă.

Numărul de pagini care își pierd vizibilitatea în căutările pe mobil

pagini-vizibile-mobil

Abateri de poziții pe domeniu – Câte domenii și-au schimbat poziția

Așa cum s-a observat la început, doar 13% din site-urile web și-au păstrat aceeași poziție pe cele două dispozitive. Totuși, prin intermediul acestui experiment s-a dorit să se observe și câte domenii s-au deplasat în căutarea mobilă cu una, trei sau zece poziții de la locul pe care îl ocupau pe desktopuri.

Deși scăderea cu câteva poziții în rezultate nu pare a fi o problemă mare, este important de reținut că paginile cu rezultate ale căutării diferă de la desktop la mobil. Fiecare are un alt tip de scroll și rate de click.

În comparație cu rezultatele afișate pe desktop, cele de pe mobil, dacă nu se află în top 3 pot înregistra un trafic extrem de scăzut. De ce? Întrucât o căutare care implică apelarea la desktop redă un scenariu în care utilizatorul este focusat pe căutare, stă la birou, are timp să analizeze mai multe rezultate. În schimb, în momentul în care acesta apelează la mobil pentru o interogarea este mult mai grăbit, posibil stresat, are nevoie de o soluție sau răspuns cât mai rapid și nu se află neapărat într-un spațiu confortabil care să îi permită să analizeze cât mai multe pagini. Așadar, inevitabil, utilizatorul va alege de pe mobil unul din primele 3 rezultate.

Numărul de domenii care și-au schimbat poziția în căutările pe mobil

pozitii-domenii

Importanța SERP-urilor mobile

Specialiștii recomandă ca brand-urile să acorde mai multă atenție la SERP-urile mobile pentru a vedea exact care sunt pozițiilor lor în motoarele de căutare. Desktopul și dispozitivele mobile sunt diferite, iar uneori chiar foarte diferite. Acest lucru este cu atât mai valabil cu cât lucruri precum hărți, wiki, add-uri, care se afișează în partea dreaptă pe desktop, pe mobil, se afișează în partea de sus, fapt care împinge alte rezultate în jos.

Craig Campbell un specialist în Digital Marketing din USA, explică de ce o parte din căutările pe desktop nu sunt vizibile în căutarea pe mobil. Căutările pe dispozitivul mobil sunt proiectate să fie mai mult despre intenția utilizatorului și mai aproape de un stadiu de cumpărare/conversie. În schimb, căutările pe desktop tind să aibă mai multe informații pe pagini și sunt create pentru persoanele care caută informații, detalii.

Tot acesta declară că ratele de click, dar și alte conversii vor fi într-un număr mult mai mare prin intermediul dispozitivelor mobile deoarece din ce în ce mai mulți oameni ajung pe diverse site-uri de pe acestea. Așadar, acei factori care cândva păreau minusculi (EX: viteza de încărcare a unei pagini, cât de adaptat este un site pentru un dispozitiv mobil) devin importanți, chiar esențiali pentru poziția unui site în motorul de căutare.

Conform datelor obținute de SEMrush se poate afirma că există diverși factori care influențează rezultatele de pe mobil. Unul dintre aceștia poate fi faptul că sunt diverse site-uri cu un conținut similar, dar doar unele îl au adaptat pentru dispozitivele mobile. Așadar, acestea cu siguranță vor apărea în rezultate mai înalte față de concurență.

Rezultatele organice sunt acum mai dinamice, specialiștii au mai identificat ca factori de influență în ordinea rezultatelor pe desktop sau pe mobil: geolocalizarea (rezultatele locale au șanse mai mari să apară în căutările mobile); rezultate personalizate în funcție de căutări anterioare; apelarea la căutare prin intermediul tastaturii sau vocal. Toate aceste detalii pot afecta modul în care anumite pagini sunt ordonate.

Optimizarea site-ului pentru mobil – Poziție înaltă în SERP

De cele mai multe ori, utilizatorii apelează la dispozitivele mobile pentru a căuta online, așadar este important ca afacerile să își optimizeze site-urile pentru mobil și să le facă cât mai compatibile cu acesta.

Ce implică optimizarea pentru mobil?

O primă regulă este ca design-ul site-ului să fie unul responsive (adaptabil la dimensiunea ecranului). Pe măsură ce numărul dispozitivelor mobile lansate în fiecare an crește, la fel crește și numărul de dimensiuni de ecran posibile pe care consumatorii le vor folosi pentru a vizualiza conținut. Așadar, un design responsive, înseamnă că site-ul se va adapta la orice dimensiune a ecranului deci compatibil cu orice dispozitiv folosit de utilizator.

De asemenea, trebuie luate în calcul dimensiunea textului sau a butoanelor pe care se pot face click-uri. Navigarea cu degetele pe ecran, acestea fiind mai mari decât săgeată mică condusă de mouse, înseamnă că există posibilitatea ca obiectele mici sau strâns plasate să conducă la click-uri neintenționate. O experiență neplăcută pentru utilizator poate afecta negativ SEO pentru mobil, dar și poziția în SERP dacă utilizatorii aleg în schimb următorul link.

În același timp, nu trebuie omise meta titlurile și meta descrierile pentru mobil. În comparație cu cele pentru desktop, acestea trebuie să fie mai scurte. Este recomandat să se menționeze cele mai importante informații, cum ar fi cuvântul cheie vizat. Numărul de caractere afișate atât în titluri, cât și în meta descrieri este mai mic pe SERP-urile mobile, decât pe cele de tip desktop.

Cu toate acestea, cel mai important factor, așa cum au confirmat și specialiștii în marketing, este viteza paginii. Acesta are un impact major în acțiunile persoanelor, pot alege să părăsească site-ul dacă viteza de încărcare este mică, dar și asupra modului în care Google interpretează comportamentul vizitatorilor. Google poate alege să scadă poziția unui site, considerând că dacă un utilizator nu a stat pe pagină înseamnă că acel conținut nu este relevant pentru interogarea pe care a efectuat-o.

Este important de menționat faptul că este necesar pentru un brand să aibă o poziție bună atât pe desktop, cât și pe dispozitivele mobile. Nu se știe niciodată de unde apare următorul client, așadar o afacere trebuie să fie pregătită pentru orice tip de device. Deși adaptarea site-urilor la dispozitivele mobile trebuie să fie o prioritate pentru afaceri, nu trebuie să se ignore desktopul, întrucât și prin intermediul acestuia se înregistrează trafic constant şi conversii.

Informații și statistici preluate din sursa: https://www.semrush.com/blog/desktop-vs-mobile-difference-between-serps