Guerilla marketing reușește să atingă rezultate înalte deoarece se pune accent pe emoțiile publicului țintă. Guerilla Marketing este o strategie care se concentrează pe tactici de marketing neconvenționale, cu costuri reduse, care oferă rezultate maxime.

Termenul a fost utilizat pentru prima dată de Jay Conrad Levinson în 1984, în cartea sa denumită “Guerilla Advertising”. Acesta a fost inspirat de războiul de gherilă, o formă de luptă neregulată, și se referă la strategiile utilizate de civilii înarmați. Multe dintre acestea implicau ambuscade, sabotaj, raiduri și elemente supriză.

La fel ca războiul de gherilă, guerilla marketing apelează la tactici asemănătoare în industria de promovare și vânzări.

Acest stil alternativ de publicitate se bazează într-o mare măsură pe o strategie de marketing neconvențională, cu un grad înalt de energie și imaginație. Guerilla Marketing este despre a lua consumatorul prin surprindere, despre a face o impresie memorabilă și a crea un subiect demn de discutat în societatea în care a fost implementată.

Marketingul de gherilă este privit ca o strategie care face o impresie mult mai valoroasă față de consumatori,  în comparație cu formele mai tradiționale de publicitate și marketing. Acest lucru se datorează faptului că majoritatea campaniilor de acest tip au scopul de a impacta publicul țintă la un nivel mai personal și mai remarcabil.

Guerilla marketing este ideal atât pentru firmele mici care doresc să ajungă la un public cât mai mare, dar și pentru companiile mari care vor să aducă un plus de vizibilitate campaniile în desfășurare.

Prin intermediul acestei strategii de marketing, se pot atinge diverse obiective printre care:

  • Creșterea notorietății unui produs/serviciu
  • Poziționarea/Repoziționarea unui brand
  • Creșterea vânzărilor
  • Creșterea recomandărilor

De ce este Guerilla Marketing o strategie atât de eficientă?

Consumatorii sunt expuși la diverse metode convenționale de publicitate, precum: reclamele TV, reclamele radio, bannere, ferestre de tip pop-up, etc. Dar aceste mesaje promoționale sunt uneori discordante, nu sunt difuzate la momentul sau în contextul potrivit, fapt care a condus la o filtrare din partea spectatorilor. Astfel, atragerea atenției a devenit din ce în ce mai dificilă.

reclame

În ajutorul companiilor și a antreprenorilor a apărut guerilla marketing.

Campaniile de gherilă nu urmează cu strictețe procese, reguli sau structuri, iar uneori nu respectă cele mai bune practice. Scopul acestora este de a-i face pe clienți să se simtă speciali, privilegiați, de a-i surprinde pozitiv, de a-i intriga și de a-i încuraja să interacționeze cu brandul.

Guerilla marketing reușește să atingă rezultate înalte deoarece se pune accent pe emoțiile publicului țintă. Această strategie ajunge la mai mulți oameni, generează mai multe răspunsuri, dar și un grand mai mare de vizibilitate față de promoțiile sau publicitatea convenționale.

Motive pentru a alege Guerilla Marketing

1. Guerilla Marketing este neașteptată și memorabilă

Această strategie este mai presus decât anunțurile publicitare de la televizor sau radio care au fost deja mult încercate și testate. Aceasta nu este limitată de ora de difuzare, de tipul sau mărimea conținutul acceptat și garantează un impact major. Este o metodă prin care se înlătură diverse filtre sau factori care pot perturba atenția consumatorului  și care se remarcă prin mesajele de marketing prezentate într-un mod neobișnuit.

2. Guerilla Marketing implică o funcție distractivă

Rolul acestei strategii este nu numai de a informa sau atrage clientul, dar și de a-l distra. Așadar, crearea unei experiențe plăcute pentru consumatori, dar și distingerea față de concurenții care se rezumă la metodele de promovare tradiționale, va aduce câștiguri substanțiale.

3. Guerilla Marketing asociază un brand cu inovația și autenticitatea

Indiferent dacă o companie este mica sau mare, este de recomandat să găsească o cale prin care să își pună în evidență identitatea. Guerilla Marketing este soluția perfectă deoarece acordă libertate imaginației și inovației.

4. Guerilla Marketing este o strategie rentabilă
Succesul unei campanii este calculată și în funcție de rata de returnare a investiției. Numeroase firme de marketing și specialiști din domeniu au înregistrat reduceri de până la 90% din cheltuielile publicitare datorită abordării unei strategii de tip gherilă.
 
Tactici de Guerilla Marketing

Prezența pe piață a acestei strategii de marketing se bazează pe conexiuni mai strânse între client și brand, pe elementul surpriză și pe inovație, pentru a lăsa o amprentă.

Tacticile cele mai întâlnite care oferă rezultate bune sunt:

1. Marketingul prin ambuscadă – Prin această tactică, un brand poate apela la un eveniment global, național sau de interes public pentru a-și susține propriile interese. De asemenea, se poate folosi de strategiile concurenței pentru a oferi produse mai ieftine, coduri promoționale, cadouri etc
.
Exemplu: În octombrie 2011, Apple a lansat iPhone 4S în Australia. În același timp, rivalul Samsung lansa Galaxy S II. Cel din urmă a ales să improvizeze un magazin în apropierea celui marca Apple și să vândă produsul la un preț mai mic față de cel official. De-a lungul săptămânii s-au înregistrat cozi mai lungi de clienți la magazinul Samsung.

Un alt exemplu este cel din România, unde s-a folosit banner-ul campaniei Starbucks pentru a sublinia avantajele de a alege cafeaua lor în detrimentul concurenței.

marketing-prin-ambuscada

Sursa: 5 to go Facebook

2. Marketingul sub acoperire – Prin această tactică, reprezentanții brandului se amestecă cu publicul țintă pentru a interacționa direct și pentru a extinde mesajul de marketing.

Exemplu: Videoul “Fake Tourist” al companiei Sony Ericsson includea actori care solicitau trecătorilor să le facă fotografii folosind telefonul mobil.

3. Marketingul ambient – Este cea mai vizibilă formă de guerilla marketing. Aici semnele sau sigla brandului sunt plasate pe elemente neobișnuite care nu sunt destinate reclamelor. Plasarea este una inteligentă și creativă, iar detaliile și obiectele din  jur ajută la evidențierea avantajelor utilizării produselor sau serviciilor oferite de companie.

Exemple:

marketing-ambient

“Get them off your dog.”  (Advertising Agency: Saatchi & Saatchi Jakarta, Indonesia)

marketing-rpin-ambient
 
Advertising Agency: TBWAChiatDay, New York, USA

4. Marketingul prin experiență – Acesta este menit să creeze o legătură strânsă între cumpărător și brand, permițând utilizatorului să se scufunde într-o realitate modificată care subliniază caracteristicile și beneficiile unui anumit produs sau serviciu.

Exemplu: Doc McStuffin este un spectacol de televiziune despre o tânără care tratează jucăriile în clinica sa imaginară. Disney a promovat acest program printr-o serie de "Clinici McStuffin" care au fost construite în magazine. Copiii au fost invitați să se joace cu produse speciale și să urmărească clipuri de televiziune, rând pe rând diagnosticând un ursuleț adorabil numit "Big Ted".

marketing-prin-experienta

Sursa: http://www.hotcow.co.uk/portfolio/disney-doc-mcstuffins-check-up-clinic.htm
 

5. Marketingul prin identitate națională - crează un sentiment emoțional desemnat de apartenență naționala, permițând utilizatorului să interacționeze cu caracteristicile și beneficiile unui anumit produs sau serviciu bine poziționat în context. Sentimentul de identitate națională este intim fiecărei persoane și depinde de felul în care are loc în cazul fiecărei persoane.

Exemplu: Fibrex este un producător român de căzi de baie, care s-a remarcat prin calitatea produselor şi inovație. Compania a promovat lansarea unui nou produs folosind o stategie de guerilla marketing care apelează la identitatea națională, prin campania: Căzi de baie Fibrex, peste 20 de ani de inovaţie "made in Romania"

campanie-fibrex-romania

Cum se poate crea o campanie de tip Guerilla?

Pentru ca o companie să își vândă produsele sau serviciile, este necesară stabilirea unei relații cu consumatorul. Aceasta trebuie să vină în întâmpinarea nevoilor și dorințelor acestuia, să prezinte încredere și sprijin.
 
O campanie de tip guerilla trebuie să se bazeze pe psihologia umană, pe o interacțiune mai specială cu publicul țintă, iar mesajele construite să fie adresate într-un mod personal, care să conducă la o apropiere mai mare.
 
Pentru a se configura o astfel de campanie este nevoie ca un brand:
 
1. Să își cunoască publicul cât mai bine

Succesul unei campanii de gherilă depinde de cât de potrivit este conținutul și de modul în care este utilizat canalul de promovare. Cumpărătorii au obiceiuri vizibile - cele pe care toate companiile din domeniul de desfășurare le cunosc și pe care le urmăresc. Dar publicul țintă are și obiceiuri ascunse, preferințe și necesități pe care nu toate firmele le identifică sau le acordă atenție. Astfel, un brand trebuie să identifice ce se află dincolo de ceea ce este evident și să vizeze acea nevoie sau cerință prin strategiile alese.
 
2. Să identifice strategia potrivită

Pentru un brand poate fi mai potrivit un videoclip viral sau poate marketingul prin ambuscadă. Este nevoie de un research amănunțit și o trecere pe listă a punctelor sale forte pe care dorește să le promoveze. Pe baza reurselor de care dispune, a rezultatelor pe care și le propune, dar și a bugetului, se poate alege tactica de guerilla marketing potrivită.
 
3. Să calculeze ROI

Deși nu e mereu bine să se pună partea negativă în față, este recomandat ca o companie să ia în considerare și care e costul eșecului unei astfel de campanii. O strategie de gherilă nu se limitează doar la buget. Aceasta include ratele de conversie, impactul asupra consumatorilor și vizibilitatea în mediul dorit.  

4. Să creeze o legătură

Campaniile de guerilla marketing nu pot fi duplicate. Dacă sunt repetate de prea multe ori, acestea își pierd din eficiență. Astfel, este necesară structurarea unei continuări puternice a eforturilor de marketing. Aceasta poate include remarketing, promoții, cadouri sau alte modalități de a păstra interesul cumpărătorilor și de a încuraja la acțiune.
 
Guerilla Marketing – O strategie “Out Of The Box”

Marketingul de gherilă făcut bine poate aduce rezultate pozitive companiilor globale, firmelor mici sau startup-urilor. Indiferent de tipul brandului, acesta se construiește pe baza emoțiilor, a psihologiei publicului țintă.
 
Pentru ca o campanie de acest tip să fie de succes nu trebuie să se omită instrumentele de bază ale marketingului:

a. Intrumente viziuale – Cei care utilează ajutoare vizuale în campanii au mai multe șanse să convingă consumatorii să acționeze.

b. Povestea interesantă – Ceea ce se transmite este important pentru toate categoriile de vârstă. Este esențial ca publicul țintă să se simtă atașat emoțional, conectat și interesat de campania implementată. Prin intermediul online se poate ajunge și mai ușor la numeroase persoane, cu un efort minim.

c. Ieșirea din tipare – Regula nr. 1 la marketingul de gherilă este noutatea, inventivitatea.

d. Conectarea cu publicul la un nivel subconștient – Apelarea la platforme de socializare precum Facebook și Instagram pentru a promova imaginile din campanie ajută un brand să fie mai aproape de publicul său. Totuși, acestea trebuie să exprime și să vândă un stil de viață sau un sentiment și nu un produs sau serviciu.  
 
Această strategie are rolul de a ieși din tipare, de a surprinde, de a aduce un plus de autenticitate. Într-o eră în care internetul are o putere enormă de propagare a informațiilor, această tactică de marketing devine și mai virală printr-un simplu share din partea consumatorilor.
 
Guerilla Marketing înseamnă mai mult decât tradiționalele strategii de promovare și vânzare. Înseamnă o apropiere mai mare, o amprentă personală și o atenție mai sporită acordată clienților.