
Să presupunem că pe platforma unui magazin se găsesc sute sau chiar mii de produse, dintre care unele se epuizează permanent sau temporar.
Clienții trebuie informați dacă produsele care apar pe site, mai sunt disponibile pentru cumpărare sau nu.
Dar cum se poate gestiona acest lucru din perspectiva SEO?
Cu ajutorul articolului de mai jos vom înțelege mai bine cum pot produsele indisponibile să afecteze SEO și ce impact are o pagină inactivă asupra unui site de e-commerce.
Cum pot produsele dezactivate să afecteze SEO?
Din păcate, paginile pentru produsele dezactivate sau întrerupte pot avea un impact enorm asupra performanței SEO, precum și asupra vânzărilor. Indiferent dacă sunt dezactivate temporar sau permanent, acestea pot afecta:
- Crawlere-e (roboții de căutare): procentul de link-uri inaccesibile va crește și va influența negativ numărul de pagini pe care motoarele de căutare le vor accesa cu crawlere într-un anumit interval de timp..
- Erorile tehnice: pagini 404 not found și redirecționări incorecte care pot afecta integritatea structurală a site-ului în ochii motoarelor de căutare.
- Valoarea SEO: o pagină indisponibilă nu este folositoare în clasament pentru termeni de căutare. Dacă pagina conține un produs care nu va mai ieși niciodată la vânzare, un bun argument ar fi acela că este folositor pentru cunoașterea mărcii, însă chiar și în acest caz nu are niciun rost în clasamentul acelei pagini, mai ales dacă un utilizator accesează site-ul și îl părăsește imediat ca să găsească acel produs în altă parte.
- Experiența utilizatorului: accesarea din motoarele de căutare a unor pagini cu produse indisponibile nu este o experiență excelentă pentru utilizator. Timpii de așteptare și ratele de respingere sunt factori importanți pentru site.
Astfel, dacă este știut motivul pentru care aceste pagini pot fi dăunătoare pentru SEO, putem aplica niște pași prin care pot fi gestionate aceste aspecte.
Să ne întrebăm, așadar:
- Produsul este epuizat temporar în stoc sau este dezactivat definitiv? Acest lucru face diferența în abordare.
- De cât timp pagina a primit trafic organic?
- Pagina are backlink-uri (link de la alt site web către resursa web respectivă) sau share-uri, comentarii, rating-uri valoroase?
- Ce alte alternative există la produsul dezactivat?
SEO pentru pagini de produse cu stoc epuizat
Dacă produsul se va epuiza temporar (out of stock) pagina este activă.
Pe măsură ce pagina este păstrată, există câteva lucruri care trebuie luate în considerare:
- pagina trimite în continuare un cod de stare 200.
- pagina este încă prezentă în harta sistemului xml.
- produsul este evidențiat ca fiind temporar indisponibil (dacă se poate, este de dorit a se menționa când va fi posibil ca produsul să fie din nou în stoc).
- eliminați funcționalitatea „add to bascket” (adăugați în coș), deoarece acest lucru va enerva potențialii utilizatori. Se poate elimina și prețul, dar acest lucru rămâne la libera alegere.
Din păcate, este aproape inevitabil ca rata de respingere să nu crească pe paginile de produse care sunt epuizate (un alt semn rău pentru motoarele de căutare).
Vezi aici cum se poate evita rata de respingere prin câțiva pași simpli.
Acest lucru se poate atenua într-o anumită măsură, prin:
- Actualizarea schemei produsului de pe pagină pentru a afișa produsul ca indisponibil. Aceasta înseamnă că produsul va fi marcat ca epuizat înainte ca persoana respectivă să acceseze site-ul. De asemenea, proprietatea „offer” trebuie eliminată, astfel încât marcarea schemei să nu ajungă a fi marcată ca erori de trimitere.
- Pe pagina produsului să existe „Produse recomandate”, astfel încât utilizatorii să aibă alternative de navigare în site.
- Furnizați o funcționalitate de căutare pe site, astfel încât oamenii să poată căuta altceva.
SEO pentru pagini valoroase de produse dezactivate definitiv
Deoarece dacă un produs nu mai este disponibil spre vânzare, menținerea paginii live este inutilă.
Dar, pentru că atrage atenție și/sau are backlink-uri, share-uri etc, ce se poate face pentru a dezactiva produsul, dar a-i păstra valoarea paginii?
- Apelăm la redirecționarea 301 – conservatorul echității link-urilor (adică direționarea link-ului paginii vechi către o pagină nouă). Direcționarea poate fi către un alt produs relevant sau poate este potrivită o redirecționare 301 la cea mai relevantă pagină de subcategorie care conține produse asemănătoare.
- Păstrăm pagina ca arhivă, semnalizată cu mesajul “Acest produs nu mai face parte din oferta noastră” și sugerăm alte produse asemănătoare sau îndemne spre alte categorii de produse corelate.
SEO pentru paginile de produse dezactivate definitiv
Există și câteva opțiuni definitive când vine vorba de produse care nu vor mai fi vândute niciodată sau nu mai sunt relevante.
Pagina 410
Pagina poate fi marcată ca indisponibilă prin codul de stare 410. Așadar, transmite un mesaj foarte clar motoarelor de căutare și evită o posibilă frustrare utilizatorilor care accesează o pagină de produse, fără a putea cumpăra ceva.
Această soluție a fost încurajată de însuși Matt Cutts în videoclipul de pe Google Search Central:
Avertisment!
Nu utilizați doar o pagină standard de tip 404, ci asigurați-vă că este personalizată pentru acel produs și că link-urile trimit către produsele conexe pe care le vindeți (un sezon nou poate sau ceva strâns legat), o bară de căutare și adăugați un meniu principal în platforma de e-commerce, pentru ca aceștia să poată explora alte produse, fără a abandona rapid site-ul.
De ce un cod de stare 410 mai degrabă decât 404?
404 marchează o pagină ca “not found” (negăsită), în timp ce un cod de stare 410 indică faptul că o pagină a „dispărut”, deci este mai precisă și nu arată motoarelor de căutare un brusc aflux de pagini sparte.
Când codul de stare 410 este mai degrabă o problemă decât o soluție
Dacă platforma de e-commerce are o cantitate enormă de pagini pentru produse indisponibile sau produce o mulțime de pagini epuizate lunar sau anual, în acest caz, abordarea codului de stare 410 nu este soluția, deoarece motoarele de căutare vor abandona indexarea.
În plus, dacă paginile marcate ca indisponibile cu codul de stare 410 sunt folosite pentru a obține o cantitate considerabilă de trafic sau, după inspecție, au niște backlink-uri decente – de preferat este evitarea întru totul a acestei metode: redirecționarea acestor pagini deoarece sunt de fapt, destul de valoroase și ar fi păcat ca munca depusă să fie irosită.
Când să păstrezi o pagină
Luați în considerare o pagină care are un produs indisponibil, dar care încă primește o mulțime de trafic. Poate că conține informații cu adevărat utile pe care utilizatorii ar putea dori totuși să le citească (cum ar fi manuale de utilizare, instrucțiuni de îngrijire, instrucțiuni de instalare etc). Ar fi destul de irositor să redirecționezi codul de stare 410 sau 301, deoarece oamenii încă consideră pagina utilă și citesc ceea ce este acolo.
În acest caz, dacă pagina se clasifică bine și primește o cantitate decentă de trafic, pagina poate fi păstrată, însă cu asigurarea foarte clară că articolul este întrerupt și, de asemenea, ar trebui adăugat un link către produse sau categorii conexe pentru a continua să fie util potențialilor clienți care doresc și achiziționeze ceva.
O soluție este crearea unei categorii de produse “Arhivă” în care să fie încadrate aceste produse, deci link-ul paginii de produs rămâne activ canonical.
Dacă pagina pierde trafic în timp, asigurați-vă că: se elimină legăturile interne către această pagină (nu are rost să mai fie deosebit de vizibilă) și se elimină din harta site-ului xml. Se poate adăuga și o etichetă noindex.
O recapitulare rapidă:
- Un produs care va reveni în stoc: păstrați pagina activă, faceți cât mai ușor posibil pentru clienți să știe când îl vor putea cumpăra, oferiți alternative (produse recomandate) și actualizați schema produsului.
- Site-uri web mici cu un produs întrerupt care nu primește trafic și nu are backlink: pur și simplu pagina 404 (se dezactivează produsul).
- Site-uri medii/mari cu multe produse întrerupte sau produse întrerupte care au primit mult trafic sau au backlink: codul de stare 301 redirecționează către cea mai apropiată subcategorie sau pagina este păstrată cu mesajul “Acest produs nu mai face parte din oferta noastră” și oferirea altor produse recomandate.
- Pagina întreruptă încă primește trafic? Păstrați-o, dar adăugați produse corelate și asigurați-vă că mesajul este clar că produsul este epuizat.
- Colaborați cu specialiștii SEO, care pot monitoriza starea site-ului și lua acțiunile necesare (în timp, unele dintre acele pagini care au primit trafic s-ar putea stinge, așa că este posibil să fie nevoie de redirecționare sau optimizare).
< Anterior | Următor > |
---|