În 2013, Facebook a lansat Graph Search, o funcție care încă de la început promitea să aibă un rol important ca motor de căutare. La început aceasta a fost limitată din punct de vedere al optimizării și furniza rezultate doar pe baza unor relații.
Graph Search reda rezultate bazate pe relațiile pe care căutătorul le avea cu prietenii, locurile și lucrurile pe care le-a înregistrat în contul personal de Facebook. Așadar, acestea nu se aseamănă cu rezultatele pe care le afișa Google în urma unei căutări.
Ce însemna Graph Search în termeni mai simpli?! Graph Search căuta rezultate în lista de prieteni a unui utilizator. Facebook înregistra paginile pe care aceștia le urmăreau, check-in-urile sau alte acțiuni care puteau fi utilizate ulterior ca recomandări. Astfel, în urma unei căutări Ex: Restaurante București, erau afișate ca rezultate restaurantele care au primit like din partea prietenilor sau unde aceștia aveau un check-in.
Abia în 2015 Facebook a devenit un jucător major în căutarea prin intermediul cuvintelor cheie.
O scurta istorie despre Facebook Search
August, 2011 – Facebook testează rezultatele sponsorizate beta în funcția de căutare
În acel moment, funcția de căutare pe Facebook era în stadiul incipient, iar rezultatele ofereau doar titluri de pagini, profiluri sau jocuri. De asemenea, în lista de rezultate apăreau și unele sponsorizate care nu aveau neapărat legătură cu ceea ce căuta utilizatorul. Așadar, căutarea nu se putea baza pe cuvinte cheie.
Rezultatele sponsorizate au avut o durată scurtă de timp și, deoarece acestea au condus la o concurență neloială, au fost reziliate în iunie 2013.
Sursa: https://techcrunch.com/
Ianuarie, 2013 – Facebook Lansează Graph Search
Înainte de 2013, căutarea pe Facebook reda rezultate bazate pe pagini existente. Algoritmul folosit nu era unul complex, unde să se aplice multă logică, și implica numele persoanei sau al paginii pe care utilizatorul îl/o căuta. Acest lucru s-a schimbat odată cu apariția Graph Search.
Graph Search a adunat pagini, categorii și persoane asupra cărora s-au aplicat filtre personalizate pentru fiecare utilizator, returnând rezultate diferite pentru fiecare, în funcție caracteristici. De asemenea, a permis utilizatorilor să folosească un limbaj natural precum “prietenii de lângă mine cărora le place filmul Spider-Man”, oferind rezultate pentru această căutare.
Ca defecte majore înregistrate la Graph Search:
- Utilizatorul trebuia să știe deja ce și pe cine caută
- Pentru ca rezultatele să fie returnate, era nevoie ca acea căutare să aibă o pagină sau o etichetă asociată
Decembrie, 2014 – Facebook adaugă la Graph Search funcția de căutare a cuvintelor cheie
Aceasta a fost o mișcare importantă pentru Facebook. Astfel, s-a adăugat opțiunea de căutare prin intermediul cuvintelor cheie și s-a oferit capacitatea de a primi rezultate bazate doar pe acestea, dar în continuare acestea aveau legătură doar cu lista de prieteni sau paginile pe care un utilizator sau prietenii săi le urmărea.
În ceea ce privește ca motor de căutare, Facebook mai avea de străbătut un drum lung până la a concura cu Google.
Octombrie, 2015 – Facebook extinde căutarea la toate cele 2 trilioane de postări publice
La mai puțin de un an de la ultima schimbare, Facebook extinde seria de rezultate în motorul de căutare. În urma căutărilor se puteau primi rezultate atât de la cercul restrâns de prieteni, cât și de la utilizatorii de pe tot globul, de la paginile de știri și toate acestea în timp real. În acest moment, un utilizator putea căuta orice în cele 2 trilioane de postări publiceindexate.
Acesta a fost punctul în care Facebook a devenit un motor de căutare care a concurat cu aprecierile pe care le-a primit Google cu privire la știri din industrie și subiecte în trend.
Facebook privit ca motor de căutare
Înainte de orice funcție reală de căutare pe Facebook, platformele de socializare erau considerate doar potențiale semnale de ranking sau impulsuri care conduc la trafic pe un site.
Totuși, Facebook a convins întreprinderile locale să își înregistreze o pagină de afaceri încă din 2007, când numărul de companii prezente pe social media era de aproximativ 100.000. Platforma a permis afacerilor să se înregistreze pe unde dintre rețelele de socializare cu cea mai rapidă creștere din lume, deși descoperirea lor se limita la conexiuni reciproce între utilizatori sau la cunoașterea exactă a brandului.
Abia în 2014, Facebook a lansat o versiune nouă și îmbunătățită a directorului de locații, căutarea de afaceri pe această platformă concurând cu alte platforme renumite.
Acum, când o persoană caută pe Facebook o companie din apropierea sa, se obțin rezultate asemănătoare cu cele pe care le oferă Google. Astfel, se poate afirma că în spatele rezultatelor există un algoritm care determină ce companii să apară în rezultate și în ce ordine.
Conform statisticilor, Facebook înregistrează zilnic peste 1,5 miliarde de căutări și peste 600 milioane de utilizatori care vizitează pagini de afaceri în fiecare zi. Deși nu a atins cele 3,5 miliarde căutări zilnice aplicate pe Google, nu se poate combate faptul că această rețea de socializare are un impact major în dezvoltarea afacerilor.
De ce funcția de căutare pe Facebook este importantă pentru afacerile locale
Facebook a oferit consumatorilor un mijloc diferit de a interacționa cu brandurilor, față de un motor de căutare obișnuit. Totuși, platforma înregistrează 3 caracteristici comune cu motoarele de căutare:
- Are o bază mare de utilizatori care o folosesc pentru a căuta diverse companii
- Afacerile locale pot fi descoperite apelând la căutare
- Afacerile locare sunt clasificate în urma căutării
Așadar, este recomandat ca deținătorii de afaceri să își optimizeze paginile companiilor pentru a obține un nivel mai ridicat în rezultatele Facebook . Deși pare a se asemăna cu SEO local, în acest punct nu este vorba despre site-ul firmei sau Google.
Este adevărat că SEO pune în valoare o afacere și contribuie la dezvoltarea acesteia, întrucât, conform sondajelor, 74% din procesele de cumpărături ale consumatorilor încep prin intermediul motoarelor de căutare. Dar, s-a înregistrat că 52% dintre consumatori au descoperit un brand prin Facebook, fapt care confirmă rolul major al rețelei de socializare.
Optimizare pentru Facebook SEO local
Facebook a prins din urmă motoarele de căutare tipice și a început să implementeze cuvinte cheie atât în algoritmul lor, cât și în baza de date. Având în vedere datele conform cărora Facebook singur deține peste 600 milioane de utilizatori care vizitează pagini de afaceri și înregistrează peste 1,5 miliarde de căutări zilnice, Facebook SEO devine esențial în descoperirea unei afaceri locale în cadrul platformei.
Din păcate, în comparație cu Google, Facebook nu a declarat care sunt algoritmii exacți pe baza cărora furnizează rezultatele și ordinea lor. Totuși, în urma cercetărilor, s-au observat asemănări cu modul în care Google alege să afișeze rezultatele.
Ca factori principali după care se ghidează Facebook când afișează rezultatele sunt postările pe care le are o pagină și implicarea utilizatorilor în cadrul acesteia.
Deși optimizarea pe Facebook pare a fi mai mult o enigmă, o pagină de afaceri cu postări relevante, unde consumatorii interacționează, ajunge în primele rezultate pe alte motoare de căutare, deși nu neapărat pe platforma în sine.
2019 – Facebook testează reclame bazate pe căutările utilizatorilor
În acest an, Facebook a început sa testeze reclama bazată pe căutările utilizatorilor. Acestea servesc ca extensii a anunțurilor publicitare din News Feed și numai în anumite formate. Acestea sunt îmbunătățite față de originalele reclame de căutare la care s-a renunțat în 2015.
Formatul reclamei este similar cu cele care apar în News Feed și include: titlu, imagine și text. De asemenea, acestea includ o etichetă tip “Sponsored” și vânzări dintr-un catalog de produse, conversiile și traficul putând fi cântărite.
Faptul că Facebook alege să implementeze astfel de reclame se datorează faptului că vede o oportunitate reală în propriul motor de căutare și tot mai multe persoane apelează la funcția lor.
Facebook - Un motor de căutare cu potențial mare
Deși Facebook nu oferă sfaturi exacte pentru ca o pagină să ajungă în poziții înalte în rezultate, prezența pe platformă este esențială.
Acum, Facebook ocupă o poziție înaltă în sursele de informare ale consumatorilor, iar afacerile pot ajunge mai ușor la clienții săi sau pot atrage noi clienții.
O pagina de afaceri pe Facebook este, de asemenea, o carte de vizită, precum site-ul firmei. Postările aflate pe aceasta, modul în care se interacționează cu utilizatorii, dar și implicarea acestora la postări, recenzii etc. aduc un plus de credibilitate și încredere.
De reținut este faptul că Facebook trebuie să fie privit și ca un motor de căutare care începe să crească și își îmbunătățește caracteristicile de căutare, oferind rezultate cât mai relevante.
< Anterior | Următor > |
---|