În România, comerțul online a avut parte de o creștere accelerată, rata de creștere fiind mult mai ridicată decât în alte state europene.

Estimări de peste 6,5 miliarde de euro în comerțul online românesc

Piața de e-commerce din România este în continuă ascensiune de la an la an. Pandemia a însemnat un boost considerabil, dar partea cea mai frumoasă este că e-commerce-ul nu a însemnat doar o necesitate, ci a crescut organic în fiecare an. În 2023, estimăm peste 6,5 miliarde EUR în comerțul online românesc, iar piața are mare potențial de creștere în perioada imediat următoare”, a declarat Andrei Radu GpeC pentru Revista Capital.

Dacă și serviciile digitale ar fi incluse (plăți de facturi, bilete de avion, rezervări la hoteluri, etc), suma de 9 miliarde de euro ar putea fi depășită, după părerea acestuia.

Comerțul electronic în România va crește

Anul 2023 aduce cu el o creștere a pieței de e-commerce, iar răbdarea și principiul de „step-by-step” îi va ajuta pe comercianți să evolueze.

Incertitudinea - o constantă a sectorului e-commerce în România din ultima perioadă. Acest lucru se datorează și războiului din Ucraina, care a afectat la început piața, iar acum românii se confruntă și cu o criză energetică și inflație.

Însă, România are o piață în dezvoltare, iar comerțul electronic nu a atins maturitatea. Investitorii continuă să investească în canalele digitale, iar comercianții mici și medii sunt atrași tot mai mult de dezvoltarea unui magazin online și vizibilitate pe canalele de promovare digitală.

Se investesc sume în creștere, se face awareness, se fac promoţii, iar consumatorii găsesc în mediul online oferta şi comoditatea pe care o caută.

Comerțul electronic este din ce în ce mai popular în România, atât la oraș, cât și în mediul urban, potrivit unei analize, care mai arată că numărul românilor din zonele rurale care comandă online a crescut cu 22,8% în 2022.

Conform datelor de la Institutul Național de Statistică (INS), citate într-o analiză a Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), numărul românilor cu reședința în zone rurale care comandă online a crescut cu 22,8% în ultimele 12 luni, peste creșterea de 10% înregistrată în rândul clienților din urban.

Totuși, la nivel general, ponderea persoanelor din mediul urban care fac cumpărături online rămâne în continuare crescută (71,5%), fiind cu 13,2 puncte procentuale mai mare decât a celor din mediul rural (58,3%), conform analizei.

Creșterea comerțului online în zonele rurale, este susținută de dezvoltarea infrastructurii de livrare, dar și de utilizarea internetului pe mobil.

De asemenea, în România calitatea serviciilor aferente comerţului online (consultanță, livrare, retur) este bună.

„Calitatea serviciilor din comerțul online românesc este mult peste alte țări din regiune”, este de părere Andrei Radu. Livrarea standard, de 24-48 de ore de la plasarea comenzii, este unul dintre principalele atuuri ale sectorului: „Acest lucru e considerat un serviciu premium în vest pentru care se plătesc bani grei extra”.

Totodată, „Calitatea serviciilor post-vânzare este în top, majoritatea magazinelor online decid în favoarea clientului chiar și atunci când nu are dreptate”, se menţionează în sursa citată.

La nivel european a fost adoptată o nouă directivă – DAC 7

Conform noii reglementări, începând cu 1 ianuarie 2023, toate informațiile referitoare la vânzările prin platforme de intermediere, vor trebui raportate de către operatori către autoritățile fiscale, până la data de 31 ianuarie a anului următor.

Ce tranzacții vor fi raportate? Ce nu va fi raportat?

Există câteva activități care sunt vizate de noua directivă, care trebuie transpusă în legislațiile naționale cât mai curând:

  • închirierea de bunuri imobiliare (rezidențiale, comerciale);
  • prestarea de servicii personale;
  • vânzarea de bunuri și închirierea oricăror mijloace de transport;

Directiva arată că nu vor fi raportate toate vânzările online, ci doar acelea intermediate printr-o platformă digitală (aplicație mobilă sau website de anunţuri, rezervări, marketplace, etc) prin care un vânzător este pus în contact cu un cumpărător.

Vânzările de produse proprii prin intermediul unui website dezvoltate de respectivul comerciant nu intră în sfera de aplicabilitate a directivei.

Cu mai multe detalii, vom reveni când se va transpune această directivă în legislația națională şi a normelor de aplicare.

Surse citate:

https://www.infofinanciar.ro/la-ce-ne-putem-astepta-de-la-piata-de-e-commerce-in-2023-andrei-radu-gpec-comertul-electronic-romanesc-va-creste.html
https://www.startupcafe.ro/afaceri/comert-electronic-2022-numar-romani-mediu-rural-comanda-online-analiza.htm
https://republica.ro/noi-reguli-pentru-comertul-online-de-la-1-ianuarie-2023-directiva-dac-7-vizeaza-platformele-de-comert