A trecut multă vreme de când motoarele de căutare funcționau la un nivel de bază, în care cuvintele cheie de umplutură și volumul de link-uri erau, evident, factori direcți care puteau influența clasamentul. De asemenea, exista un singur algoritm de care să se țină cont.
În ultimii 25 de ani, SEO a devenit o disciplină din ce în ce mai complexă și nuanțată.
Factorii de clasare diferă în funcție de verticală și de cuvântul cheie. Vertical Search sau căutarea verticală este un termen folosit pentru a descrie motoarele de căutare de nișă sau de specialitate care se concentrează pe o singură verticală a industriei, tip de conținut - sau un segment specific al căutării generale.
Clasările și interogările informaționale sunt tratate diferit de modul în care sunt clasate interogările tranzacționale de e-Commerce, iar căutarea locală este din nou diferită.
Există o singură certitudine în SEO: cu cât crezi că știi multe, cu atât realizezi cât de multe mai descoperi și mai ai de învățat.
Articolul de mai jos prezintă câțiva factori sau semnale pe care Google îi consideră importanți pentru clasarea paginilor.
Înainte de evaluarea strategiei SEO este important de înțeles unde intenționează să ajungă afacerea în 2024 și mai târziu. Strategia de afaceri trebuie să fie integrată în bazele unui plan bine stabilit, astfel încât cu cât gradul de înțelegere este mai mare iar obiectivele sunt aliniate, cu atât este mai bine.
Mitul „Google 200 factori de clasare”
Înainte de a enumera factori importanți și semnale pentru clasare, trebuie deslușită lista mitică de 200 de factori de clasare pe care se presupune că o folosește Google.
La o primă căutare pe Google pentru „factori de clasare google”, în paginile cu rezultate ale motorului de căutare (SERP) sunt afișate o mulțime de titluri care menționează „200 de factori de clasare” de la anumite bloguri binecunoscute.
Cel mai probabil, numărul 200 a apărut ca o încercare de PR de a se prezenta algoritmul ca fiind complex și având mai mulți factori. Și apoi s-a blocat. Singura citare cunoscută a „200” este dintr-un discurs susținut de Matt Cutts la PubCon în 2009.
Factori, sisteme, semnale
Profesioniștii SEO se uită adesea prea profund la partea greșită și își pierd concentrarea asupra a ceea ce contează cu adevărat, iar aceasta este o problemă pentru Google și pentru industria SEO în general. Nimic nu pare a fi supus mai multor analize decât factorii de clasare.
Profesioniștii SEO devin fixați pe diferențele semantice dintre factori, sisteme și semnale.
Când documentația a fost actualizată pentru a elimina experiența paginii de pe pagina Sisteme, Google a fost forțat să publice această declarație pe X (Twitter):
„Clasarea *sistemelor* este diferită de clasificarea *semnalelor* (sistemele folosesc de obicei semnale). Aveam câteva lucruri enumerate pe pagina respectivă referitoare la experiența paginii ca „sisteme” care erau de fapt semnale. Nu ar fi trebuit să fie pe pagina despre sisteme. Eliminarea lor nu a însemnat că nu mai luăm în considerare aspectele experientei paginii. Însemna doar că acestea nu erau *sisteme* de clasare, ci semnalele utilizate de alte sisteme.”
După cum se dovedește, experiența paginii este încă un factor de clasare.
Săpând în semantică, Google are două pagini oficiale care se referă la factorii de clasare:
Un ghid pentru sistemele de clasare în Căutarea Google:
„Google folosește sisteme automate de clasare care analizează mulți factori și semnale despre sute de miliarde de pagini web și alt conținut din indexul nostru de căutare pentru a prezenta rezultatele cele mai relevante și utile, toate într-o fracțiune de secundă.”
„Pentru a vă oferi cele mai utile informații, algoritmii de căutare analizează mulți factori și semnale, inclusiv cuvintele interogării dvs., relevanța și capacitatea de utilizare a paginilor, expertiza surselor, locația și setările dvs. Ponderea aplicată fiecărui factor variază în funcție de natura interogării dvs.”
Gary Illyes a abordat diferențele dintre factori, semnale și sisteme în timpul unei sesiuni Ask Me Anything la PubCon (septembrie 2023), unde a spus: „Principala diferență este doar limbajul.”
Cel mai simplu mod de a face diferența între sistem și semnal este acela că sistemele de clasare ale Google pot fi considerate ca straturi de învățare automată care sunt aplicate pentru a rafina rezultatele căutării.
Semnalele de clasare influențează sistemele și clasamentul.
Expertul SEO Ammon Johns a clarificat acest lucru într-un mesaj direct:
„Nu toate lucrurile care sunt clasificate drept semnale vor fi folosite într-un singur sistem. Multe lucruri pe care Google le clasifică drept semnale pot să nu fie aplicabile unei anumite interogări sau pot fi ponderate diferit față de cea a unei alte interogări. De exemplu, chiar și cel mai faimos dintre toate semnalele de la Google, PageRank, nu este folosit deloc în Căutarea locală.”
Pagina Google „Cum funcționează căutarea” vorbește despre „factori cheie care ajută la determinarea rezultatelor returnate pentru interogarea dvs.”.
Pe această pagină, principalii factori sunt rezumați astfel:
- Sens;
- Relevanță;
- Calitate;
- Utilizabilitate;
- Context;
Dacă abordarea fundamentală pe care o adoptă Google poate fi înțeleasă, atunci semantica nu necesită atenție.
Urmând o abordare de bun simț a obiectivului final pentru utilizatorul final este o strategie mult mai eficientă și pe termen lung.
Practic, Google este condus de dorința de a oferi cele mai bune rezultate de căutare posibile, astfel încât să aibă un produs lider pe piață. Este o afacere. Odată ce acest lucru este înțeles și conceptul fundamental al SEO este înțeles.
Acestea fiind spuse, iată factorii fundamentali de clasare care ar trebui luați în considerare pentru vizibilitatea SERP.
Cei 3 factori de clasare pe care ar trebui să se concentreze fiecare profesionist SEO
1. Conținut relevant
Prima etapă a clasării este de a înțelege interogarea utilizatorului.
A doua etapă este potrivirea interogării cu conținutul unei pagini.
Din „Cum funcționează Căutarea”: „Sistemele noastre analizează conținutul pentru a evalua dacă acesta conține informații care ar putea fi relevante pentru ceea ce cauți.”
Atât timp cât site-ul este suficient de solid din punct de vedere tehnic pentru a fi accesat cu crawlere și redat, conținutul de calitate continuă să fie factorul numărul unul de clasare.
Conținutul este esențial nu doar pentru clasare, ci și pentru experiența utilizatorului și conversie.
Gary Illyes de la Google rezumă acest lucru spunând: „Fără conținut, literalmente nu este posibil să se clasifice. Dacă nu aveți cuvinte pe pagină, nu veți fi clasat pentru el. Fiecare site va avea ceva diferit ca primii 2 sau 3 factori de clasare.”
Internetul este construit literalmente din pagini de conținut.
Dar ce este conținutul de înaltă calitate? Pe scurt, poate fi definit cel mai bine ca un conținut care urmează semnalele E-E-A-T și demonstrează:
- Experiență;
- Expertiză;
- Autoritate;
- Încredere;
Părțile integrante ale conținutului sunt cuvinte cheie și cuvinte de pe pagină. Circulă teorii conform cărora cuvintele cheie sunt acum învechite și nu mai sunt necesare pentru a se clasa. Dar, la un nivel fundamental, cuvintele cheie încă contează.
După cum spune Google, „cel mai elementar semnal că informațiile sunt relevante este atunci când conținutul conține aceleași cuvinte cheie ca și interogarea dvs. de căutare. De exemplu, în cazul paginilor web, dacă acele cuvinte cheie apar pe pagină sau dacă apar în titlurile sau corpul textului, informațiile ar putea fi mai relevante.”
O pagină trebuie să identifice clar despre ce este vorba pentru a evita orice ambiguitate și pentru a fi clasată.
Google se străduiește să evidențieze întotdeauna cele mai bune rezultate, astfel încât sistemele de învățare automată au fost dezvoltate ca parte a mișcării către analizarea interogărilor în limbaj natural. Google poate înțelege diferența dintre „sare” cu însemnătatea de element chimic sau condiment sau verb.
Acest articol explică de ce este esențială înțelegerea entităților în SEO.
După cum a explicat Ammon Johns: „Motoarele de căutare au pus mai mult accent pe căutarea semantică și pe entități. Pentru cel mai simplu exemplu, căutați „Istoria Munchen” și nu numai că Google va înțelege greșeala de ortografie a lui MÜNCHEN, dar aproape sigur va afișa în mare parte rezultate cu cuvântul cheie „München” mai popular în titluri și fragmente.”
Sistemele care au cel mai mare impact asupra clasării conținutului sunt următoarele:
Sistem de conținut util
Lansat în 2022, sistemul de conținut util Google se concentrează pe furnizarea celui mai bun conținut pentru utilizator.
Motivația Google este ca conținutul să demonstreze experiența din lumea reală, ceea ce ne aduce înapoi la oferirea celei mai bune experiențe pentru cititor: „mai mult conținut de către oameni, pentru oameni.”
Sistemul este actualizat în mod constant, iar anul 2023 a însemnat mai multe iterații de actualizări.
Google afirmă: „Sistemul de conținut util urmărește să recompenseze mai bine conținutul în care vizitatorii simt că au avut o experiență satisfăcătoare, în timp ce conținutul care nu corespunde așteptărilor vizitatorului nu va funcționa la fel de bine.”
Câteva dintre instrucțiunile pentru conținut util, care subliniază toate E-E-A-T, include:
- Nu vă îndepărtați de subiectul principal;
- Demonstrați experiență de primă mână;
- Nu combinați mai multe subiecte;
De asemenea, evaluarea performanței din trecut poate ajuta la includerea unor perspective ușor diferite, în funcție de focalizarea strategică.
Priviți conținutul cu cele mai bune și cele mai slabe performanțe din perspectiva căutării, suprapunând informații precum formatul conținutului. Comparați acest lucru cu conținutul de pe toate canalele, iar astfel puteți începe să înțelegeți ce conținut este cel mai popular printre utilizatorii dvs. și în ce format.
Luați în considerare acest conținut cu obiectivul dvs. și datele de comerț electronic. Veți avea propriul model de atribuire convenit de afaceri.
Dacă aveți o călătorie a clienților (costumer journey) bine definită, veți înțelege, fără îndoială, ce rol își propune SEO în conversia clienților, deoarece veți ști unde v-ați concentrat.
RankBrain
Lansat în 2015, RankBrain este unul dintre sistemele de învățare automată Google, care poate conecta cuvintele la concepte și ajută Google să înțeleagă intenția unei interogări de căutare.
Aceasta este o parte din rafinarea clasamentului în care Google va încerca să returneze cele mai relevante rezultate la o interogare. De asemenea, permite Google să returneze rezultate pentru interogări fără înregistrare anterioară a căutărilor.
Înainte de RankBrain, Google nu înțelegea sinonimele și returna interpretări literale ale unui cuvânt.
De la Google: „...înainte de a avea IA avansată, sistemele noastre pur și simplu căutau cuvinte care se potrivesc. De exemplu, cuvântul „pziza” scris în căutări – cu excepția cazului în care există o pagină cu acea greșeală de ortografie – va trebui refăcută căutarea cu ortografia corectă, pentru a găsi rezultatul dorit. Acum, cu învățarea automată avansată, sistemele pot recunoaște mai intuitiv dacă un cuvânt nu arată corect și sugerează o posibilă corecție.”
BERT
În 2018, BERT a creat valuri în industria SEO, ca o actualizare semnificativă pentru Google, despre care s-a raportat că a afectat aproximativ 10% din interogările de căutare la acea vreme.
Sistemul înțelege cum combinațiile de cuvinte pot avea semnificații diferite, în special stop words. Acest lucru face chiar și așa-numitele cuvinte stop relevante în căutare atunci când contribuie la semnificația unei interogări.
De la Google: „BERT a reprezentat o schimbare uriașă în înțelegerea limbajului natural, ajutându-ne să înțelegem cum combinațiile de cuvinte exprimă semnificații și intenții diferite.”
Model unificat multitask (MUM)
În 2021, la Google IO, MUM a fost anunțat ca un sistem pentru a duce lucrurile cu un pas mai departe, fiind multimodal, ceea ce îi permite să preia informații din text, imagini și, eventual, video.
MUM nu este aplicat ca un sistem de clasare pe toate verticalele, așa cum a spus Google: „Deși suntem încă în primele zile ale valorificării potențialului MUM, l-am folosit deja pentru a îmbunătăți căutările de informații despre vaccinul COVID-19.”
Se pare că aplicația principală va fi pentru căutare care poate conține text și imagini în Google Lens.
Google afirmă: „Pe măsură ce introducem în Căutare mai multe experiențe bazate pe MUM, vom începe să trecem de la înțelegerea avansată a limbajului la o înțelegere mai nuanțată a informațiilor despre lume...MUM este capabil atât să înțeleagă, cât și să genereze limbaj.”
Conținutul Freshness
Caffeine – una dintre cele mai importante actualizări din istoria motorului de căutare - a fost introdusă în 2010 și a fost o îndepărtare de la reîmprospătarea întregului indice la fiecare câteva săptămâni. Scopul declarat al Google pentru Caffeine a fost „să analizeze web-ul în porțiuni mici și să actualizeze indexul nostru de căutare în mod continuu, la nivel global.”
Pe măsură ce internetul se extindea rapid, în 2011, Google a construit deasupra Caffeine și a introdus „Freshness”, anunțând: „...astăzi facem o îmbunătățire semnificativă a algoritmului nostru de clasare care afectează aproximativ 35% din căutări și determină mai bine când să ofere informații mai updatate și relevante pentru aceste grade diferite de prospețime.”
Conținutul Freshness nu este aplicat în toate căutările. Este dependent de interogări și mai critic pentru unele nișe și interogări. Spre exemplu, rezultatele știrilor de ultimă oră, vremea, sau prețurile acțiunilor.
Majoritatea conținutului va vedea un anumit nivel de decădere în timp în rezultatele căutării dacă nu este actualizat. Ideile, conceptele, produsele și informațiile evoluează în mod constant, iar așteptările în schimbare ale utilizatorilor sunt aliniate cu asta.
O reîmprospătare a strategiei este un moment excelent pentru a lua în considerare sănătatea tehnică SEO în general, analizând ceea ce iese în evidență ca oportunități de abordat în acest an.
Comparați acest lucru cu unii dintre concurenții de bază, astfel încât să aveți o linie de referință. De asemenea, îl puteți folosi pentru a avansa cazul pentru lucrări tehnice care ar putea necesita echipa de dezvoltare.
Personalizare și localitate
Cu toate că focusul nu este pe calitatea conținutului, merită menționat aici că, deasupra tuturor celorlalte rafinările ale clasamentului există un strat de personalizare, care ia în considerare istoricul căutărilor utilizatorului, precum și locația.
De exemplu, interogările precum „cea mai bună cafenea” sunt considerate dependente de locație și vor oferi o hartă a rezultatelor în funcție de locația utilizatorului. Unele interogări despre produse sunt adresate în funcție de locație pentru a arăta furnizorii locali.
Rezultatele pentru aceeași interogare pot fi diferite pe fiecare dispozitiv, iar cunoașterea motivației pe care o poate avea un utilizator într-o anumită etapă a călătoriei lor, face o diferență în ceea ce privește rezultatele care ar trebui furnizate în SERP-uri.
De exemplu, o interogare pe Google de tipul „gradina botanica din cluj” oferă rezultate desktop, cu accent pe cercetare, cu carusele de imagini, în timp ce pe mobil afișarea se concentrează indicații de orientare, locație, orar, achiziția de bilete.
După cum a spus John Mueller: „Dacă cauți pe telefon, atunci poate că vrei mai multe informații locale pentru că ești în mișcare. În timp ce, dacă cauți de pe un desktop, poate dorești mai multe imagini sau mai multe videoclipuri afișate în rezultatele căutării.”
Este important de înțeles modul în care personalizarea și localitatea vor afecta clasamentul și este de luat în seamă pentru strategia proprie, atunci când faceți cercetare de cuvinte cheie și creați conținut.
E-E-A-T nu este un factor de clasare, dar este important
Din nou, nu un sistem direct de clasare, ci Experiență, Expertiză, Autoritate și Încredere – E-E-A-T – este un concept SEO extrem de important, de care toți creatorii de conținut trebuie să țină cont.
Ghidul Google pentru evaluarea calității (Google’s Search Quality Raters Guidelines) era un document atent supravegheat la Google, care a fost în cele din urmă scurs online. Google publică acum documentul în mod deschis ca exemplu a ceea ce caută evaluatorii săi de calitate atunci când examinează manual site-urile web.
E-E-A-T face parte din Ghidul Google pentru evaluarea calității căutării și nu este atât de mult un factor de clasare, ci este un ghid.
E-E-A-T este alcătuit dintr-o serie de semnale de rafinare care subliniază tot ceea ce Google a încercat să obțină cu o experiență mai bună a utilizatorului și luptă împotriva dezinformării.
Conceptul este important pentru toate nișele, dar mai ales pentru oricine din nișele YMYL, cum ar fi finanțele sau sănătatea, unde rezultatele pot avea un impact semnificativ asupra vieții utilizatorului.
2. Page Experience
Experiența paginii a provocat valuri în comunitate atunci când aceasta a fost eliminată de pe pagina cu sistemele de clasare Google, care a forțat echipa de Căutare Liaison să spună:
„…După cum spune ghidul despre experiența paginii în prima propoziție: „Sistemele de clasare de bază ale Google, caută să recompenseze conținutul care oferă o experiență bună a paginii.”
Experiența paginii a fost lansată în 2021. Înainte de aceasta, Core Web Vitals (CWVs) fusese subliniată ca un factor important de clasare.
CWV-urile au devenit apoi parte a ceva mai mare, într-un grup colectiv de „semnale” care alcătuiesc experiența paginii – în esență, încă un factor de clasare, dar parte dintr-un grup de factori cunoscut acum sub numele de „Experiența paginii”.
A înțelege de ce contează acest lucru înseamnă a înțelege tot ceea ce Google dorește să obțină.
Google dorește să ofere o experiență bună pentru utilizator. Nu se reflectă bine asupra produsului său dacă difuzează pagini care durează prea mult ca să se încarce, nu se încarcă bine pe anumite dispozitive sau sunt ascunse de anunțuri mari care împiedică utilizatorii să acceseze pagina.
Google spune: „Sistemele de bază de clasare ale Google caută să recompenseze conținutul care oferă o experiență bună a paginii.”
Experiența paginii se concentrează pe patru semnale principale:
- HTTPS;
- Viteza paginii;
- Prietenia mobilului;
- Core Web Vitals;
Experiența în pagină este importantă, dar nu este cel mai critic factor. În unele circumstanțe, nu se aplică clasamentului, dar este mai critic atunci când există două pagini care luptă pentru o poziție.
După cum explică John Mueller: „Dacă tot conținutul este foarte asemănător în pagina cu rezultatele căutării, atunci probabil că folosirea Page Experience vă ajută puțin să înțelegeți care dintre acestea sunt pagini rapide sau pagini rezonabile în ceea ce privește experiența utilizatorului și care dintre acestea sunt un fel de pagini mai puțin rezonabile de afișat în rezultatele căutării.”
Google vrea să livreze cel mai bun produs de pe piață, iar aceasta este o parte critică a SEO care a fost trecută cu vederea. Concentrarea pe motivația Google și lucrul cu aceasta va duce la rezultate mai bune pentru clasare decât orice altceva.
3. Link-urile
Factorii de clasare și link-urile merg mână în mână.
De la lansarea Google, profesioniștii SEO au folosit link-uri pentru a manipula clasamentele. Și Google s-a luptat împotriva spamului de link-uri pentru a încerca să-și îmbunătățească rezultatele.
Mulți profesioniști SEO cred că link-urile sunt depreciate ca factor de clasare. Într-un sondaj din 2022 realizat de Marie Haynes, 44% dintre profesioniștii SEO care au răspuns au considerat că construirea de link-uri este mai puțin eficientă acum, comparativ cu acum câțiva ani. Astăzi, relevanța și calitatea link-urilor contează.
La o privire mai atentă spre motivul pentru care link-urile au fost importante din punct de vedere istoric, în faimoasa lucrare Stanford a fondatorilor Google, Sergey Brin și Lawrence Page, link-urile au primit importanță ca fiind unul dintre principalii factori de clasare într-un sistem care făcea ecou citațiilor date lucrărilor academice.
În primele zile ale Google, link-urile au devenit rapid cea mai folosită tehnică de spam pentru clasare. Până în 2012 Google a avut nevoie și de legendara actualizare Penguin pentru a șterge link-urile de calitate scăzută și a încerca să reducă importanța link-urilor de atunci.
Cu toate acestea, prima dată când un reprezentant Google a spus online că link-urile au fost un factor de clasare a fost în 2016. Într-un Q&A cu Ammon Johns și alții, Google Search Quality Senior Strategist Andrey Lipattsev, a spus că primele trei semnale de clasare sunt „Conținut, Link-uri, RankBrain”.
Într-un AMA din 2023 la PubCon, Gary Illyes a dat apoi o opinie contradictorie spunând că link-urile nu sunt un semnal de clasare în „top 3” și nu au fost „de ceva timp... într-adevăr nu există un top 3 universal”. Illyes a continuat spunând: „Este absolut posibil să vă clasați fără link-uri”.
De luat în considerare este faptul că există multe motive pentru care Google ar minimiza importanța link-urilor, cum ar fi reducerea spam-ului link-urilor. Google nu va pretinde că link-urile sunt un factor sigur de clasare dacă pot fi manipulate atât de ușor. Da, ar putea fi posibil din punct de vedere tehnic să se clasifice fără link-uri, dar mai des, link-urile îmbunătățesc clasarea.
Într-o conversație prin mesaj direct, Ammon a spus ca răspuns la videoclipul său din 2016: „Când Andrey Lipattsev a răspuns cu „Conținut, legături și RankBrain”, el a spus că ceea ce contează este pe pagină, în afara paginii și modul în care Google procesează o interogare - ceea ce ar fi trebuit să știe oricine deja. Pe această bază, indiferent de ce a spus Gary Illyes de atunci, aceștia sunt într-adevăr cei trei factori esențiali și astăzi.”
În afară de fluxul PageRank, unul dintre motivele pentru care link-urile sunt importante este că Google găsește de obicei pagini prin accesare cu crawlere și traversează paginile prin link-uri.
Acesta este motivul pentru care o pagină fără intrare sau fără link-uri interne poate fi dificil de clasat, deoarece nu este găsită de Google prin link-uri pentru a fi accesată cu crawlere și indexată.
Link-urile interne nu numai că ajută Google să acceseze cu crawlere și să indexeze toate paginile legate de pe site, ci ajută și la interconectarea clusterelor de subiecte, care este o strategie valoroasă de conținut SEO.
Ce este important este că nu toate link-urile sunt egale, iar Google se concentrează pe calitatea unui link individual, nu pe volumul link-urilor.
John Mueller a spus: „Numărul de link-uri poate să fi fost un factor important în primele zile ale PageRank, dar Google acordă prioritate unor valori mai utile pentru a evalua link-urile astăzi.”
Link-urile nu au același impact ca și în primele zile, când era posibil să se clasifice cu un volum mare de inbound links (link-uri de intrare). Relevanța și calitatea legăturii contează mult.
Link-urile de bună calitate au încă o influență asupra clasamentului și mulți profesioniști SEO ar spune că încă contează.
În acest moment, link-urile interne și link-urile inbound sunt încă considerate un factor de clasare și fac parte din structura de navigare a unui site.
Un lucru de reținut din acest articol este că vizibilitatea și clasarea în primele pagini a motorului de căutare nu sunt aplicații sau acțiuni definite „iată o listă de factori de clasare cu care putem lucra.” Acesta este unul dintre motivele pentru care această industrie este un spațiu atât de interesant și provocator în care descoperi lucruri noi.
< Anterior | Următor > |
---|