Experții Google ilustrează fluctuațiile de trafic generate de căutările organice. Cu ajutorul rapoartelor de performanță din Google Search Console, Google Analytics Organic Search și Google Trends, utilizatorii pot determina motivele pentru care traficul de pe site-ul acestora scade.
Tipuri de scăderi ale traficului (traffic drops)
Google vine în ajutorul utilizatorilor cu o serie de schițe menite să ilustreze principalele motive care generează scăderi de trafic. Aceste fluctuații de trafic pot avea multiple cauze: o problemă tehnică la nivelul site-ului, sezonalitatea normală în traficul de căutare, o problemă tehnică la nivelul unei pagini, o modificare a algoritmului (o actualizare, spre exemplu) sau o eroare de raportare.
În cazul problemelor tehnice apărute la nivel de site sau atunci când Google aplică o penalizare manuală, se poate observa o scădere masivă a traficului de căutare organică, aspect ilustrat în imaginea din stânga, sus.
Problemele tehnice care apar de la o pagină la alta sau care implică o modificare (update) al algoritmului vor determina o scădere lentă a traficului, cu variații care se vor echilibra în timp.
Pentru anumite site-uri, este posibil ca fluctuațiile de trafic intervenite să fie generate de sezonalitatea conținutului. Aceste variații se modifică cu ciclicitate în funcție de perioadă (interesul audienței).
Cum definește Google aceste 5 categorii de scăderi ale traficului?
Probleme tehnice: sunt definite de către Google drept erori care pot împiedica indexarea sau difuzarea paginilor către utilizatori. În acest exemplu se încadrează disponibilitatea sau încărcarea site-ului, page not found, erori de server, etc. Aceste probleme pot apărea la nivelul întregului site sau la nivelul unei pagini.
Probleme de securitate: în cazul în care site-ul întâmpină probleme de securitate, Google aduce la cunoștința utilizatorilor acest aspect, prin avertismente sau pagini interstitiale, iar traficul riscă să înregistreze o scădere rapidă.
Acțiuni manuale: dacă site-ul nu respectă instrucțiunile Google, anumite pagini sau chiar întregul site pot fi omise din rezultate căutării printr-o acțiune manuală sau penalizare.
Modificări de algoritm: Google îmbunătățește în permanență modul în care evaluează conținutul, actualizându-și algoritmul în consecință. Actualizările de bază sau alte actualizări mai mici pot influența performanța unor pagini în rezultatele de căutare.
Schimbarea intereselor de căutare: schimbările în comportamentul utilizatorilor pot schimba, deopotrivă, cererea pentru anumite interogări. Aceste schimbări au loc fie ca urmare a unei noi tendințe, fie a sezonalitatii, de-a lungul unui an. Astfel, traficul poate să scadă ca urmare a influențelor externe.
Analiza pattern-ului de scădere a traficului
Cheia în determinarea motivului pentru care traficul de pe site a scăzut este analiza graficului principal al raportului de performanță GSC. Acest grafic este menit să rezume o serie de informații importante.
Câteva acțiuni pe care utilizatorii le pot întreprinde, vizitând raportul Search Performance:
- Raportarea perioadei de analiză la ultimele 16 luni: acest lucru va ajuta utilizatorii să înțeleagă contextul scăderii traficului și să se asigure că nu este o fluctuație care se petrece an de an, generată de o anumită tendință sau de o vacanță, spre exemplu. În cazul în care utilizatorii doresc prelungirea perioadei de 16 luni, pot utiliza Search Analytics API pentru a extrage date și pentru a le stoca.
- Compararea perioadei de scădere a traficului cu o perioadă similară: acest aspect va ajuta utilizatorul să înțeleagă ce s-a schimbat mai exact. Totodată, este important de determinat dacă modificarea a avut loc numai pentru anumite interogări, adrese URL, țări, dispozitive sau apariții de căutare (Google permite crearea unui filtru de comparație în acest sens). Pentru succesul acestei operațiuni, este indicată compararea aceluiași număr de zile și, de preferință, aceleiași zile din săptămână.
- Analizarea separată a diferitelor tipuri de căutare: acest lucru va ajuta utilizatorul să determine motivul care a provocat scăderea (web Search, Google Images, Video sau News Tab).
Investigarea tendințelor generale din industrie
Utilizând Google Trends pe orice țară, specialiștii în marketing digital pot compara și determina dacă scăderea de trafic este o tendință generală sau se întâmplă, în mod particular, pentru site-ul acestora. Aceste schimbări pot fi generate de 2 factori:
1. Scăderea interesului pentru un anumit produs sau apariția unui nou produs: modificări majore în ceea ce privește interesul oamenilor sau în modul de căutare al acestora. Un anumit eveniment (o pandemie, spre exemplu), poate determina oamenii să adreseze întrebări diferite sau să își folosească dispozitivele în scopuri diferite. Totodată, dacă utilizatorul comercializează un anumit brand online, ar putea apărea un produs concurent care să acapareze căutările publicului sau combinații care duc la site-uri concurente.
2. Sezonalitatea: pentru acest factor, cel mai relevant exemplu este cel al site-urilor de mâncare sau piscine. Interogările legate de produsele alimentare sunt sezoniere: oamenii caută diete în ianuarie, curcan în noiembrie și piscine înainte de sezonul fierbinte al verii. Diferitele industrii au niveluri diferite de sezonalitate.
Pentru a analiza aceste tendințe ale diferitelor industrii, utilizatorii pot folosi Google Trends, care oferă acces la un eșantion nefiltrat de căutări pe Google. Acesta este anonimizat, clasificat și agregat, permițând afișarea intereselor publicului din întreaga lume.
Experții sfătuiesc utilizatorii să verifice interogările care generează trafic către site pentru a observa dacă există scăderi clare în diferite perioade ale anului corelat cu istoricul înregistrat.
Alte informații interesante pe care utilizatorii le pot regăsi în Google Trends și care pot influența traficul de căutare:
- Se recomandă verificarea interogărilor principale din regiunea utilizatorului și compararea acestora cu interogările care generează trafic pe site, după cum se regăsesc în raportul de performanță GSC. Dacă există interogări care lipsesc, specialiștii în marketing digital pot să verifice dacă există conținut relevant cu privire la subiectul respectiv în cadrul site-ului și dacă acesta este indexat corespunzător.
- Verificarea interogărilor care sunt legate de subiecte importante. Dacă astfel de interogări vor fi în creștere, utilizatorii pot pregăti corespunzător site-ul, prin adăugarea conținutului conex sau relevant, spre exemplu.
Scăderea traficului generat de căutarea organică este influențată de diverse probleme pe care Google le-a descris, pentru prima dată, vizual: https://developers.google.com/search/blog/2021/07/search-traffic-drops
Pentru a decide care este motivul scăderii traficului pe un site, este important să determinăm categoria în care această scădere se încadrează. Fie că este vorba despre o eroare de raportare, o modificare de algoritm, o acțiune manuală, spam sau alte aspecte tehnice, acum este ocazia de a investiga și de a lua măsuri în consecință.
< Anterior | Următor > |
---|