On-site seo sau on-page este unul dintre cei doi factori majori de clasare a unui site web în motoarele de căutare. Optimizarea este fundația oricărui site deoarece fără optimizarea on-site, optimizarea off-site este inutilă.

On-site seo se referă la tot ce poate fi schimbat și manipulat într-un site și chiar dacă reprezintă un procent semnificativ din optimizarea unui site, la fel ca și seo off-site, on-site seo necesită toate eforturile.

On-site vs. off-site seo

SEO este format din două activități principale: on-site seo adică optimizarea pe site și off-site seo adică optimizare prin metode externe.

On-site seo este modalitatea prin care un site devine search engine firendly prin ajustarea componentelor particulare care pot ajuta astfel motoarele de căutare să înțeleagă intenția unui conținut și structura internă a site-ului. Dacă adună cât mai mute informații de calitate, motoarele de căutare ajută site-ul la o clasare cât mai înaltă pe poziții după cuvintele cheie importante.

Factorii on-page seo au de-a face cu elementele unui site, setările tehnice, calitatea codului, conținutul textual și vizual, viteza de încărcare împreună cu user friendliness.

De cealaltă parte sunt factorii off-page seo care sunt formați din link-uri către site, social media și alte activități de marketing din afara site-ului. Off-site seo constă din promovarea site-ului și conținutului pe site-uri externe cum sunt platformele de socializare, ghiduri de afaceri, presă, recenzii, bloguri de specialitate, toate fiind o parte crucială a unei campanii de succes.

La fel ca și on-site seo și optimizarea off-site are nevoie de atenție și este importantă pentru orice fel de site, indiferent de nișă.

Optimizarea seo on-site este fundația pe care se construiește optimizarea off-site, acolo unde se evaluează cuvintele-cheie și conținutul, locul unde vizitatorii vin și trebuie păstrați, îndrumați, transformați în urmăritori sau chiar clienți.

Și pentru că toate site-urile sunt create pentru oameni, toate articolele și contentul ar trebui să răspundă nevoilor acestora. Optimizarea on-site seo este despre îndeplinirea tuturor acestor cerințe, împreună cu asigurarea că site-ul este și search engine friendly din punct de vedere tehnic.

Factorii esențiali care trebuie luați în considerare pentru SEO corect on-page sunt descriși în rândurile de mai jos.

Ce este mai exact on-site seo (optimizarea pe site)?

Optimizarea on-site seo sau on-page seo este practica de optimizare a elementelor dintr-un site cu scopul de a se clasa pe poziții cât mai înalte și de a câștiga trafic relevant provenit din motoarele de căutare.

On-site seo se referă la optimizarea atât a conținutului, cât și a codului sursă HTML dintr-o pagină.

Optimizarea on-site adecvată ajută motoarele de căutare să poată interpreta și înțelege conținutul unei pagini, dar și pe utilizatori să înțeleagă rapid și clar despre ce este vorba în pagină și dacă se adresează căutării realizate.

În esență, optimizarea corectă on-site seo ajută motoarele de căutare să înțeleagă ce urmează să vadă oamenii, împreună cu valoarea pe care o vor da, în cazul în care vizitează acea pagină.

Scopul major al optimizării on-site poate fi de a face cât mai ușor pentru motoarele de căutare și utilizatori să înțeleagă:

  • despre ce este vorba în pagina unui site,
  • să identifice dacă acea pagină este relevantă interogării sau interogărilor de căutare
  • să descopere dacă pagina este utilă și dacă merită să se claseze pe o poziție bună în Search Engine Results Page (SERP)
  • Importanța on-page seo

    On-page seo constă din toate elementele SEO care pot fi cel mai bine controlate.

    Aici intră problemele tehnice, dar și calitatea conținutului furnizat. Problemele on-page pot și ar trebui combătute deoarece se află la mâna celor care dețin un site.

    Un site bine făcut, care are în vedere optimizarea SEO atât on-site, cât și off-site alături de ceilalți factori de clasare poate ajunge pe o poziție înaltă în motoarele de căutare.

    Care sunt factorii de clasare on-page seo ?

    Criteriile, pilonii de optimizare on-page seo care merită toată atenția sunt următorii:

  • Excelența tehnică
  • Codul ar trebui să fie de înaltă calitate. Este important de observat dacă nu cumva se blochează de la indexare anumite pagini sau secțiuni.

    Google are formată o bază de date gigantă formată din sute de mii de pagini web care sunt analizate și apoi clasate, poziționate în rezultate de căutare. Toate acestea se întâmplă cu ajutorul scorurilor, punctajelor date de roboții digital sau așa-numiții “păianjeni (crawlers)” care vizitează un site, pagină cu pagină. Dau click pe fiecare link de pe pagină pentru a vedea unde duce, întreg acest procedeu purtând numele de “crawling”.

    Dacă apar probleme tehnice fiecare administrator de site are nevoie să se asigure că păienjenii Google scanează întreg site-ul și stochează întreg conținutul în mod corespunzător în baza de date.

    Cea mai simplă metodă de a evalua crawlabili-tatea unui site pentru majoritatea obstacolelor întâmpinate de roboții Google este căutarea [site:domeniultau.ro]

    În primă fază este important de observat numărul de rezultate returnate de Google și judecarea celor mai corecte.

    Să luăm spre exemplu un site care conține cinci pagini, iar Google returnează 100 de pagini sau un site web care are 100 de pagini și Google returnează numai cinci pagini. Aici există deja o problemă tehnică majoră cu site-ul. Pentru o asemenea problemă tehnică, LiveCOM este aici și te poate ajuta.

  • Conținut grozav pe întregul site
  • De ce utilizatorii vizitează un site? Deoarece conține informația după care se caută. Prin urmare orice fel de site ar trebui să dețină conținut relevant şi de calitate.

    Motoarele de căutare precum Google citesc textul de pe o pagină, iar un site care se clasează pe poziții înalte este acolo din cauza contentului oferit. Iată de ce un conținut ar trebui să aibă în interior cuvintele cheie, să fie informativ și ușor de citit.

    Și totuși ce înseamnă un conținut de calitate?

    Din perspectiva SEO, un conținut bun îndeplinește două atribuții: răspunde unei cerințe, necesități a utilizatorilor și atrage click-uri.

    Exact ca și pe orice fel de piață, informația este afectată de cerere și ofertă.

    Iar un conținut grozav este cel care poate furniza răspunsul la cele mai importante solicitări, necesități ale utilizatorilor. Poate lua forma unei reviste cu glume pentru un anumit grup, poate fi un articol de pe Wikipedia care explică Web 3.0, un video, o imagine, sunet sau text, cerința esențială este să răspundă unei solicitări pentru a putea fi considerat un conținut bun.

    De reținut este că din perspectiva on-page seo, nu este nici o diferență între un conținut bun sau unul slab, dacă nu este bine link-uit sau evidențiat. Dacă oamenii nu accesează un link din site, motoarele de căutare nu îl vor clasa, iar ca rezultat conținutul nu va atrage trafic.

    Câteva exemple care nu trebuie să fie utilizate includ: content accesibil numai după logare sau alte click-uri / acțiuni, conținut ce nu poate fi reprodus sau distribuit.

    În consecință, orice fel de conținut sau articol care nu răspunde unei nevoi sau nu este link-uibil, este privit cu ochi răi de motoarele de căutare.

  • Title tag sau titlul paginilor
  • Un title tag este un element HTML care specifică titlul unei paginii dintr-un site. Title tags sunt prezentate în Search Engine Result Pages (SERPSs) ca și headline-ul albastru, accesabile pentru fiecare rezultat. Acestea sunt importante pentru usability, SEO și social sharings.

    Titlul tăguit a unei pagini web este menit să fie o descriere precisă și concisă a conținutului paginii. Este un factor major în ajutarea motoarelor de căutare să înțeleagă despre ce este vorba în pagină și este prima impresie lăsată utilizatorilor despre pagină.

  • URL
  • Pe lângă formarea de link-uri interne smart, SEO ar trebui să reflecte ierarhia categoriilor din site în URL-uri.

    Un exemplu pozitiv de structurare a unui URL este: https://www.livecom.ro/promovare-online/optimizare-seo

    Se poate observa o ierarhizare a informației din pagină. O astfel de informație este utilizată pentru a putea determina relevanța acelei pagini de către motoarele de căutare. Datorită ierarhizării, motoarele de căutare pot deduce subiectele principale, fără a fi nevoite să proceseze întreg conținutul paginii.

    Următoarea structură de URL este un exemplu negativ: https://www.livecom.ro/articole/86434

    Aici nu este reflectată nici un fel de ierarhie a site-ului web, iar motoarele de căutare nu pot înțelege despre ce este vorba în pagină (se observă că există un titlu general -/articole/, dar nu semnifică nimic mai mult). Iar referința ”86434” nu ajută la nici un fel de deducție pentru utilizator, ceea ce înseamnă că informația din interiorul acestui URL fictiv oferă o foarte puțină valoare motoarelor de căutare.

    Structura unui URL este importantă deoarece ajută motoarele de căutare să înțeleagă și să afișeze despre ce este vorba în pagina unui site, precum și la adăugarea scorurilor de relevanță pentru pagina dată. Este de ajutor și din perspectiva textului ancoră pentru că oamenii sunt mai tentați și mai siguri să intre pe un link dacă cuvintele cheie sunt scrise în URL.

  • UX impecabil
  • Experiența utilizatorului (user experience) este poate cel mai important factor de optimizare. Utilizatorii ar trebui să înțeleagă cu ușurință structura unui site și să găsească ceea ce au nevoie într-o fracțiune de secundă.

    Ar trebui să fie ușor pentru vizitator să acceseze și să navigheze în interiorul site-ului, în cel mai rapid mod posibil. Un design frumos într-un site poate atrage privirile, dar ca prioritate principală rămâne să fie user-friendly.

    O îmbunătățirea a performanței asupra fiecărui criteriu poate ajuta la îmbunatățirea poziției în rezultatele de căutare, mai ales în căutările locale și atragerea de cât mai mulți consumatori.

    Alte practici bune pentru on-site seo

    Seo on-site mai are câteva detalii care merită luate în considerare, deoarece pot aduce beneficii majore, în timp, întregului site.

  • Arhitectura site-ului
  • Arhitectura unui site se referă la aranjarea elementelor atât funcționale, cât și vizuale dintr-un site. În esență este vorba despre ierarhizarea paginilor deținute de site, alături de ierarhizarea conținutului de pe fiecare pagină.

    Când vine vorba de căutarea locală, există un set de bune practici dedicate unei arhitecturi de bună calitate:

    Plasarea informațiilor de bază - datele de contact - în antetul paginii și în subsolul site-ului

    Este important ca utilizatorii ce aterizează pe site să contacteze firma sau să facă o tranzacție, lucru de care ar trebui să țină cont indiferent de pagina pe care ajung. De asemenea, datele de contact vizibile creează siguranță.

    Pagina "Contact" cu informații detaliate despre firmă

    Este primordial ca o astfel de pagină să poată fi găsită în meniul principal de navigare. Noi recomandăm undeva în dreapta sus, în meniul principal și în footer.

    Conținutul unei pagini de contact

    Aici ar trebui să se găsească adresa, numărul sau numerele de telefon și orarul. De asemenea, aici ar trebui să fie și adresa de email sau o metodă de contact pentru acei utilizatori care preferă email-ul în locul apelurilor telefonice.

    Dacă business-ul deține recenzii și testimoniale de calitate, pagina de contact este recomandată pentru a include cel puțin câteva dintre ele.

    Tot pe pagina de conținut ar trebui să se găsească harta cu direcția către locația business-ului. Pe lângă faptul că prospecţii sunt ajutați, o hartă încorporată din Google Maps poate transforma un click pe direcție într-un factor de poziționare în rezultare.

    Pentru un business care are servicii pe o mai mare arie de acoperire, în pagina de contact ar trebui să fie menționate orașele unde se oferă aceste servicii.

    Mai multe detalii despre optimizarea seo locală aflaţi şi în articolul “Local seo - beneficiile optimizării locale pentru afacerea ta”

  • Toate site-urile ar trebui să fie mobile-friendly
  • Un procent de aproximativ 70% din căutări provin de pe device-urile mobile, deci companiile care încă au probleme la acest capitol vor avea probleme în a converti utilizatorii în consumatori.

  • Un site care se încarcă rapid
  • O încărcarea rapidă a paginilor unui site ajută la construirea unui angajament digital pozitiv cu business-ul, lucru care rămâne valabil. De asemenea, timpul de încărcare și angajamentul cu conținutul ajută la îmbunătățirea clasărilor.

  • Relevanță prin tot ceea ce se oferă
  • Scopul oricărui site, indiferent de domeniul de activitate ar trebui să fie o comunicare și informare puternică pentru utilizatori despre produsele sau serviciile oferite, împreună cu locația unde se găsesc sau cum se pot comanda.

    Ce fel de cuvinte cheie sau fraze cheie utilizăm?

    On-page seo ține și de cuvintele sau frazele cheie pe care se pune accentul pentru o mai bună clasare în motoarele de căutare.

    Iată câteva surse ușoare care oferă cuvinte cheie demne de target-at:

  • Limbajul utilizat de consumatori în convorbirea telefonică, review-uri, emailurile sau formele de contact
  • Realizarea unei căutări după cuvintele cheie target și observarea rezultatelor din josul paginii în secțiunea “Căutări referitoare la...”. Aici Google listează termeni apropiați și relevanți după cei care s-a produs căutarea
  • Crearea unei liste cu acești termeni care mai apoi vor fi utilizați în paginile site-ului. Este bine ca o pagină să fie concentrată pe câteva cuvinte cheie.
  • Toate cuvintele cheie conținute într-o pagină ar trebui să fie găsite și în titlul acesteia.
  • Într-o piață zgomotoasă este important să optimizezi prezența online pentru a-ți face vocea auzită. Orice strategie de promovare online începe cu asigurarea că site-ul tău este la zi cu tot ceea ce implică SEO pentru a furniza performanță maximă și vizibilitate.