În prezent Google poate oferi răspuns la aproape oricare întrebare introdusă de o persoană în bara de căutare. Deși deseori nu sunt utilizate cuvinte specifice, motorul de căutare intuiește ceea ce aceasta dorește să afle și prezintă rezultate relevante.

- Acest lucru nu ar fi posibil fără o CĂUTARE SEMANTICĂ.

Ce este căutarea semantică?

Căutarea semantică este un proces de regăsire al informațiilor utilizat de motoarele de căutare moderne cu scopul de a returna cele mai relevante rezultate ale căutării.  Aceasta se concentrează pe semnificația din spatele cuvintelor cheie de căutare în loc pe potrivirea tradițională a cuvintelor cheie.

Terminologia provine de la o ramură a lingvisticii numită semantică, care studiază sensul cuvintelor.

De ce este importantă căutarea semantică?

Căutarea semantică este necesară deoarece:

  • Utilizatorii adesea nu folosesc același limbaj precum cel din conținutul dorit
  • Numeroase căutări sunt neclare neintenționat  
  • Este nevoie de o înțelegere a câmpului lexical și relațiilor de entitate
  • Este nevoie de o înțelegere a intereselor și tendințelor personale

1. Utilizatorii adesea nu folosesc același limbaj precum cel din conținutul dorit

De multe ori, utilizatorii nu folosesc același limbaj precum cel pe care îl cuprinde conținutul dorit. Mai mult, uneori nici nu știu exact cum să construiască corect o interogare de căutare.

Exemplu: O persoană a auzit o melodie la radio care i-a plăcut, dar pe care nu o cunoștea. Aceasta a reținut doar câteva cuvinte din versuri și le-a introdus în bara de căutare Google pentru a o găsi.

rezultate-cautare-semantica

Pentru a se înțelege mai bine aceste tipuri de căutare, se prezintă modul în care un utilizator apelează la Siri, Google Assistant sau Alexa. Cuvintele cheie devin conversații.

Există o mulțime de moduri prin care o ideea poate fi exprimată, iar motoarele de căutare trebuie să le ia pe toate în considerare. Ele sunt nevoite să potrivească conținutul din indexul lor cu interogarea utilizatorului pe baza semnificației ambelor.

2. Numeroase căutări sunt neclare neintenționat  

Multe căutări sunt neclare în mod neintenționat, cu atât mai mult cu cât o mare parte din cuvintele în limba română sunt polisemantice (au două sau mai multe înțelesuri). Aceasta este probabil cea mai importantă provocare pe care căutarea semantică încearcă să o rezolve. Exemple cuvânt polisemantic: notă (notă de pe portativ – notă din carnet).

Problema este că rareori cuvintele au un sens definitiv fără context. De asemenea, acestea pot fi și mai complexe dacă sunt utilizate în sensuri deduse (exemplu sarcasm).

Contextul reprezintă totul în semantică.

Exemplu:
A prins un iepure.
El nu a prins autobuzul.
Mâncarea s-a prins de tigaie.

3. Este nevoie de o înțelegere a câmpului lexical și relațiilor de entitate

Câmpul lexical ilustrează relația dintre cuvinte. Dacă o persoană dorește să caute “meserie Lady Gaga” poate primi rezultate despre Lady Gaga cântăreață sau Lady Gaga actriță. În acest caz, cuvântul “meserie” cuprinde în câmpul lexical atât cântăreț, cât și actor.

Așadar, interogărilor uneori pot să nu corespundă cu conținutul dorit.   

Un exemplu cu privire la relațiile de entitate este interogarea cu privire la partenerul unui actor. Rezultatele pot oferi conținut cu privire la colegul acestuia din cadrul unui film sau la soția/iubita acestuia.

4. Este nevoie de o înțelegere a intereselor și tendințelor personale

Deși de multe ori utilizatorii nu doresc ca datele lor personale să fie înregistrate (exemplu: istoric căutări), acestea sunt utile pentru motoarele de căutare. Google folosește date limitate împreună cu istoricul căutărilor pentru a oferi rezultate de căutare mai relevante și personalizate.

Mai mult, Google reprezintă un motor de căutare complex care are capacitatea de a ajusta temporar rezultatele căutării pe baza modificării dinamice a intenției de căutare.

Un exemplu poate fi observat în industria eCommerce în timpul unor perioade importante, precum Black Friday sau sărbătorile de iarnă. În aceste cazuri, intențiile de căutare sunt extrem de tranzacționale (dorința de a achiziționa), deși înainte consumatorii poate preferau doar să vadă anumite recenzii sau să compare produse.    

cautare-semantica-google

Ce tehnologii Google joacă un rol în funcționarea căutării semantice?

Google înregistrează constant actualizări ale algoritmilor care îmbunătățesc capacitățile sale de înțelegere a limbajului natural și intențiile de căutare.

Din algoritmii cei mai importanţi care reprezintă ceea ce este căutarea semantică în 2020 fac parte: Knowledge Graph, Hummingbird, RankBrain și BERT.

1. Knowledge Graph – Tehnologia care a pornit și a permis trecerea de la potrivirea cuvintelor cheie la potrivirea semantică.
2. Hummingbird – Algoritm util în special pentru interogări de căutare complexe.
3. RankBrain – Tehnologie care înțelege semnificația chiar și a cuvintelor sau frazelor mai puțin familiare.
4. BERT – Tehnologie care are rolul de a înțelege și mai bine contextul cuvintelor, frazelor lungi și complexe.

Mai multe informații despre algoritmii Google și influența acestora, puteți afla în articolul: https://www.livecom.ro/articole-si-noutati/cat-de-des-se-schimba-algoritmii-google  

Cum se poate adapta SEO la căutarea semantică?

1. Vizarea subiectelor și nu a cuvintelor cheie

Înainte, un website putea fi clasat pe o poziție înaltă dacă avea bucăți de conținut separate despre același subiect, dar vizând cuvinte cheie ușor diferite (exemplu: hale pe structura metalica, hale metalice, construcție hale metalice).

Acum nu mai este nevoie să se apeleze la acest model de creare de conținut deoarece Google înțelege că toate aceste căutări înseamnă aproximativ același lucru.

În momentul realizării de conținut, trebuie reținut că scopul nu mai este de a clasifica doar un cuvânt cheie, ci de a acoperi un subiect în profunzime. Astfel, Google va plasa o pagină pe o poziție înaltă în rezultate datorită cuvintelor cheie similare utilizate.

De exemplu se poate dori crearea unui articol despre casele din lemn. În cadrul acestuia se pot utiliza cuvinte cheie precum:

  • Construcție case din lemn
  • Avantaje case din lemn
  • Materiale case din lemn

Se recomandă ca aceste puncte să fie menționate pentru a se realiza o postare cât mai complexă și profundă cu privire la subiect. Astfel, articolul va obține cât mai mult trafic organic.

Totuși, ca sfat, conținutul despre un anumit subiect nu trebuie să acopere în totalitate tot ce are legătură cu acesta întrucât posibil ca anumite persoane să nu înțeleagă toți termenii sau să se plictisească și să părăsească pagina, ceea ce va conduce la înregistrarea unei rate de abandon și scăderea în rezultatele Google.

2. Evaluarea intenției de căutare

O afacere poate publica un conținut asupra unui subiect care nu se aliniază neapărat cu intenția de căutare. Dacă acesta este creat într-un mod care să reprezinte interes și este detaliat în termeni cât mai aprofundați, căutați de consumatori într-un interes apropiat, poate deveni cel mai bun articol pe acest subiect.

3. Folosirea de HTML semantic

Înainte de trecerea la căutarea semantică este nevoie de pășirea spre un web semantic. Conceptul inițial de WWW poate fi interpretat ca fiind documente standardizate legate care nu au un sens explicit. Așadar, este clară nevoia unui sens.   

HTML semantic adaugă semnificație codului pentru a se recunoaște blocurile de navigare, anteturile, subsolurile, tabelele sau videoclipurile.
Deocamdată HTML-ul semantic este destul de limitat. Deși acesta exprimă că o anumită parte este un tabel sau un antet, nu transmite semnificația conținutului real. Pentru acest lucru, este nevoie de următorul punct.

4. Marcarea schemelor

Marcarea schemelor reprezintă o modalitate suplimentară de marcare a paginilor. Acest proces se mai numește și structurarea datelor.

De exemplu, este mai simplu pentru Google să extragă semnificații dintr-un conținut structurat astfel:
“Timp de coacere: 15 minute
 Calorii: 100”

În comparație cu un limbaj natural precum:
“Vor fi necesare 15 minute pentru aceste legume sotate în tigaie. Mai mult, acestea au puține calorii…”

În acest fel, când un utilizator dorește să afle cât timp durează sotarea unor legume și câte calorii au, Google va oferi informația în cel mai bun mod.

5. Relevanță prin link-uri

Link-urile reprezintă primii indicatori de relevanță. Dacă documentul A este conectat de documentul B, acestea ar putea fi considerate ca având legătură.

Atât link-urile interne, cât și cele externe din paginile relevante, ajută Google să identifice despre ce ar putea fi conținutul unei pagini, chiar înainte de procesarea acestuia.

Căutarea semantică – un pas spre o poziție mai înaltă în rezultate

Căutarea semantică a schimbat întreaga acțiune de afișare de conținut în urma unei interogări. Utilizatorii obțin conținut mai relevant și mai valoros, ceea ce motivează website-urile să îl producă.

Cu toate că există tehnologii și algoritmi mai mult sau mai puțini complicați, principiile căutării semantice sunt ușor de înțeles.

Acest tip de căutare se recomandă să conducă și la un SEO semantic. Așadar, este nevoie de un conținut care aduce valoare cititorilor datorită relevanței și calității informațiilor prezentate.

Trebuie să se aibă în vedere crearea de conținut adecvat intențiilor de căutare ale utilizatorilor și care să răspundă întrebărilor acestora într-un mod cât mai aprofundat și printr-un limbaj natural.